petterg Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Skulle gjerne hatt en bootbar cd som gir mulighet til å restore mbr, bootpartisjon og viktigste delene av /. Hvordan lages en slik cd? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Se på spesialdistroer som RIP eller tomsrtb Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Burde vel gå å fikse slikt frå f.eks. Slackwarecdane. Om du ikkje bruker Slackware kan du kanskje få det til i Knoppix eller liknande. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Det enkleste er vel å bruke Knoppix, men om du virkelig vil være hardcore fins det en guide til hvordan man kan bruke Knoppix som et utgangspunkt til sin egen Live-CD. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 SuSE CDen har mye bra stæsj, bl.a rescue mode med konsoll, og repair mode der du kan gjøre masse grafisk (som partisjonering, reperasjon av bootloader osv) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 mod-guiden til knoppix live-cd er en god start. Virker som man kan få satt opp ting til å kjøre litt av seg selv. F.x. autoload av driver til netkort, instillinger, egene script osv. Takker og bukker Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 urk.. hva med muligheten for et ram-basert image, som jeg spurte etter i en ubesvart tråd, å boote i ram og ha tilgang til filsystemene på disk Lenke til kommentar
xeon Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 urk.. hva med muligheten for et ram-basert image, som jeg spurte etter i en ubesvart tråd, å boote i ram og ha tilgang til filsystemene på disk "ram-basert image"? For de andre.. Denne har det meste av hva man trenger. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Ram basert blir vel vanskelig siden ram sletter seg selv ved reboot / power off. ROM basert kan jo gå om man klarer å lage det smått nok. Blir da en ROM som laster over til RAM. Ellers så er vel de fleste live-cd'r ram basert i betydning av at de lager en ramdisk som deler av systemet lastes til. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 jeg er bare ute etter å montere ram og laste over viktige filer for deretter å unmuonte harddisken og kjøre fra ram. slik at jeg kan drive vedlikehold på filsystemene. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 jeg er bare ute etter å montere ram og laste over viktige filer for deretter å unmuonte harddisken og kjøre fra ram. slik at jeg kan drive vedlikehold på filsystemene. Det hadde jo vært genialt! Særlig om man kunne ha gjort det uten å reboote maskina! F.x. lage en ramdisk, laste alle saker som kjører inn i ramdisken. Deretter chroote inn i ramdisk, og på et eller annet vis unmounte / på hd, slik at man f.x kan ta image av systempartisjonen mens maskina ellers kjører nærmest normalt. Om man har alle datafiler (fx websider) på egen partisjon kunne man gjort dette mens f.x. webserveren fortsatt er oppe! Det hadde kanskje vært like greit om man brukte en annen partisjon til å gjøre ramdiskens oppgaver. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Skal du lage helt selv (morro prosjekt), så må du titte på isolinux Lagde boot-CD-en min sånn når disken min var bøllete og grub/lilo ikke fungerte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå