Gå til innhold

Sertifiseringer på Windows - Ressurser

Anbefalte innlegg

Det er mange som ønsker å vite mer om sertifiseringer, kanskje dette kan hjelpe dem å finne fram i "jungelen"

Kort forklaring :

MCP -Microsoft Certified Professional

MCSA - Microsoft Certified Systems Administrator

MCSE - Microsoft Certified Systems Engineer

Dersom du er MCP vil det si at du har klart en - 1 av testene, f.eks windows xp testen.

MCSA / MCSE er bygd opp av flere MCP tester som du må bestå

Oversikt over forskjellige sertifiseringer :

Microsoft's FAQ om tester

Windows 2000

MCSA - MCSE

Windows XP

MCDST - MCP

Windows 2003

MCSA - MCSE

Annet

A+ Network + Security +

Edit1 : Voila -> braindumps -> borte !

Edit2 :Link til faq

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da legger jeg inn mitt klare synspunkt om at braindumps bør dere holde dere unna. Ikke bare er det juks, men dere lurer ingen andre enn dere selv og dere ødelegger også for oss som har tilegnet oss sertifiseringene på ærlig vis.

Lenke til kommentar
Da legger jeg inn mitt klare synspunkt om at braindumps bør dere holde dere unna. Ikke bare er det juks, men dere lurer ingen andre enn dere selv og dere ødelegger også for oss som har tilegnet oss sertifiseringene på ærlig vis.

Sant nok !

Men hva mener du med "ærlig vis" ?

Gått på skole ?

EDIT:

Braindumps kan være kjekt for å ha vært borti spørsmåls formuleringene man kommer borti på tester, og om du BARE leser braindumps og klarer sertifiseringen har du nok hatt flaks.

Slik jeg ser det er det mange timer hardt arbeid bak enhver sertifisering, praktisk arbeid, og mye lesing.

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Dersom du er MCP vil det si at du har klart en - 1 av testene, f.eks windows xp testen.

MCSA / MCSE er bygd opp av flere MCP tester som du må bestå

Det er noe feil i den forklaringen din om MCP:

Du må ha 2 sertifiseringer for å bli mcp

du må ha 2000 pro (70-210) eller xp(70-270) + 2000 server70-215

Lenke til kommentar
Det er noe feil i den forklaringen din om MCP:

Du må ha 2 sertifiseringer for å bli mcp

du må ha 2000 pro (70-210) eller xp(70-270) + 2000 server70-215

Det er nok ikke feil :no:

Les her for å se kravene til MS

Microsoft Certified Professional (MCP) candidates are required to pass one current Microsoft certification exam that provides a valid and reliable measure of technical proficiency and expertise (a current exam is any that has not been retired).

EDIT :

Altså, etter at du har bestått en av testene dumper MCP sertifikatet i posten etter en stund :)

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

jeg trur nokk jeg vet kravene jeg har tatt dem selv :)

har tatt mcsa

holder på og ta MCSE

edit: hmm du har nokk rett, men da har de endra kravene, jeg tok mcp i fjor og da måtte jeg ha 2000 pro og 2000 server

Endret av _Finch_
Lenke til kommentar

/me er grønn på slikt. Er ikke engang ferdig med VGS, men lurer litt på sertifiseringer.

1. Hvor gammel må man være? Er det noe krav i det hele tatt?

2. Stilles det krav til tidligere kompetanse/utdanning? Hva er i så fall kravene?

3. Hva koster det? Helst noen linker til steder i Norge, evnt. utlandet.

4. Hvordan foregår "testen"? Via internett, eller må man møte opp på et eller annet sted?

5. Trenger man mer enn slike sertifiseringer for å bli nett-admin?

6. Får man kompetanse ang. generell nettverking, eller er det rein windows sertifisering?

Tror det var alt. Takker for alle tips ;)

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noen spesielle alderskrav
2. Stilles det krav til tidligere kompetanse/utdanning? Hva er i så fall kravene?

Du bør ha en del praksis før du hiver deg på ett sertifiserings løp, bøkene tar ikke for seg alt du trenger å lære for å ta en test

Hver test koster omlag 1300, it-akademiet, og NA kan levere testene og sikkert flere.
4. Hvordan foregår "testen"? Via internett, eller må man møte opp på et eller annet sted?

Du sitter på et testrom hos den / de du har "kjøpt" testen hos (se spm3)

Det kommer an på
6. Får man kompetanse ang. generell nettverking, eller er det rein windows sertifisering?

70-216 testen tar for seg ganske mye nettverk, men du får ikke kompetanse av å ta testen, du må ha kompetansen før du tar testen :)

link til 70-216

Trippel edit : MASSE skrivefeil

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
/me er grønn på slikt. Er ikke engang ferdig med VGS, men lurer litt på sertifiseringer.

Tror det var alt. Takker for alle tips  ;)

1. Ikke det jeg vet om

2. Nei

3. prisen er meget variabel. Sjekk med It-akademiet, norfoff, ementor, næringsakademiet mm. (Jeg gikk selv to år kveldskole på it-akademiet)

4. Testen foregår hos en godkjent "test-partner" slik som de nevnt over.

5. Det er opp til arbeidsgiver. Sertifiseringer er som et førerkort....de betyr ikke at du nødvendigvis er god, men at du har hatt opplæring.

6. Ja, det vil jeg si....men hovedfokus er på windows.

Du kan lese mer på http://www.microsoft.com/learning/training/default.asp

Endret av ob1
Lenke til kommentar
5. Det er opp til arbeidsgiver. Sertifiseringer er som et førerkort....de betyr ikke at du nødvendigvis er god, men at du har hatt opplæring.

Hvis jeg påstår at det er som teori prøven til ett førerkort går jeg ut fra at du kan være enig med meg.

Lenke til kommentar

Tror det var alt. Takker for alle tips  ;)

1. det er vell ikke noen generell alder, jeg var 17 år når jeg tok mcp

2.det er ikke noen krav for tidligere kompetanse, du kan enten kjøpe deg en bok og studere selv og gå til et sted der du kan melde deg opp til test fks. pluss it skole

eller du kan gå skole, jeg gikk selv på pluss it skole som ikt-driftskandidat og der tok jeg sertifiseringer som access, excel, word, a+ hardware og software, win 2000 pro og server.

3.pris pr. sertifisering varierer fra 1500 til 2000.

4.for å ta testen må du måte opp på et verifisert test sted. feks. pluss it skole.

testen fåre går at du får en test pc som du sitter ved og får spørsmål, som du skal svare på ved å trykke på de svar allternativene du mener er rett, det varierer fra 40 til 50 spm.

5. får å bli nett admin bør du helst ha mcse, jeg selv går på pluss it skole som nettadministrator i år hvor jeg får opplæring og tar sertifiseringer.

6.mcsa/mcse og cisco ccna for å få kometanse om generell nettverking, generel windows

a+, mus og mcp.

dette ble skrevet litt fort, er det noe du lurer på så bare spør

Endret av _Finch_
Lenke til kommentar
jeg trur nokk jeg vet kravene jeg har tatt dem selv :)

har tatt mcsa

holder på og ta MCSE

edit: hmm du har nokk rett, men da har de endra kravene, jeg tok mcp i fjor og da måtte jeg ha 2000 pro og 2000 server

Kravene har nok ikke blitt endret nei, de har vært slik lenge.

Har sett folk tatt en test og fått sertifikat hvert år i mange år

MEN i de siste par månedene har det vært endringer på testene, nå får man faktisk igjen vite scoren når man tar en test, for 3 måneder siden fikk man ikke vite det, (heller ikke for ett år siden)

Så ett lite tips, før man kaster ut en påstand -> henvis til kilder

End of denne diskusjonen :yes:

Lenke til kommentar

www.idgbooks.no :thumbup:

edit: kan legge til at det er MEGET viktig å ha erfaring for å gjøre det bra på testene så det gjelder å bruke mange timer på installering, konfigurering og ikke minst feilsøking. Jeg har blitt fortalt at testene til 2003 skal være mer fokusert på sikkerhet og på erfaringer ifra "knoting foran skjermen" enn tidligere.

Uansett: Lykke til alle dere som skal prøve å ta MCP eller mer, og det er bare å spørre hvis det er noe dere lurer på eller trenger hjelp til.

Endret av ob1
Lenke til kommentar
Hvor får jeg kjøpt bøker som inneholder pensum til de forskjellige kursene?

*tror jeg vil begynne å lese*

Kjøp bøker laget av MSPRESS, de er best (synest jeg)

bokkilden.no er ok til å kjøpe bøker fra, det kan og være en ide å se på f.eks qxl.no etter brukte bøker (de er svindyr ny!)

ob1 har rett i at du må bruke mye tid på å installere og teste ut ting, i mspress bøkene er det mange praktiske / teori oppgaver som du BØR ta deg tid til å gjøre.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål jeg også:

1) Er det mulig å ta disse "sertifiseringene" uten å betale 80 000 for å gå på skole? Jeg så litt på den windows XP MCP linken, og alle de punktene der kunne jeg egentlig. Når det gjelder server 2003, så putler jeg litt på med en egen server på fritiden, så da er en del av de tingene der allerede testet, og flere av de er ting jeg har planer om å prøve. Altså, jeg føler jeg skulle klart å ta noe av de testene der, uten å gå på skole. Er det mulig? i så fall hvor og hvordan?

2) Hvordan er testene i praksis? Får du spørsmål du må beskrive skriftlig, eller får du en PC som du skal installere og konfigurere mens noen ser på?

3) Den Windows 2000 certifiseringen er vel strengt tatt ikke særlig "vits" i med tanke på at 2003 kommer til å dominere i fremtiden?

4) Skjønte ikke helt dette med MCSA og MCSE. Er det slik at du bare tar en? At dene ene er lett, mens den andre er vanskelig? Eller bør du ta begge? :blush:

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...