Micromus Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Jeg har planer om å sertifisere meg innen området nettverksdrift, har lest litt om de forskjellige sertifiseringene og alle virker fornuftige på sitt område, selv om de overlapper noe. Det jeg lurer på er om noen her jobber innen IT/Nettverk og har ærfaringer med hva de ulike sertifiseringene har og si ved en eventuell jobbsøker-situasjon? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Sertifiseringer er som førerkort ! Om du tråler gjennom diverse it-jobber vil du se at de foretrekker folk med sertifiseringer OG praksis. Det siste er noe man kan tilegne seg over tid, men har du en sertifisering vil du uten tvil stå bedre stilt enn om du stod uten. Nå skal det sies at det koster mye tid / arbeid å skaffe seg sertifiseringer såfremt du ikke har en arbeidsgiver som betaler. MCSE - Ganske mye jobb å skaffe seg, og er dyrt (ca 7 * 1300 =9100), men ganske ettertraktet (slik jeg ser det) A+ - Ikke så hard som MCSE, kommer an på hva du kan fra før, ganske rimelig (2*1300 tror jeg det var ?) CCNA - MASSE pugging, masse jobbing på en lab (cisco lab), usikker på pris. Har selv MCSA, A+, Inet+ Har kostet veldig mange timer jobbing, men om du er motivert er det ingen problemer å skaffe seg det. Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Personlig har jeg fått god respons på de sertifiseringene jeg har på min CV fra arbeidsgivere når jeg har søkt jobb. Nå er jeg næringsdrivende og merker at noen kunder etterspør sertifiseringer (spesielt firmaer som har tilknyntning til USA) mens andre er totalt likegyldige til sertifiseringer. For andre igjen er det ekstremt betent tema og man begynner å diskutere hvilke utdannelser som er bedre enn andre og trekker inn braindumps etc og har tidenes flamewar på gang. I et firma jeg besøkte før jul så var det to stykker som diskuterte sertifiseringer og ble svært uegninge. Mens jeg satt og så over litt statestikk på noen switcher begynte de nesten å gå løs på hverandre. CISCOs CCIE og ISC2 sin CISSP mener jeg er uomtvistlige og svært gode sertifiseringer. Som CompTIA medlem er jeg selvfølgelig enthusiastisk for alle CompTIA sertifiseringene og ser dem som ypperlige sertifiseringer for folk som er færske i bransjen. Har du lest skikkelig på A+, Server+, Network+, Inet+, Security+ og project+ har du et bra fundament uten hull til å bygge videre på. Lykke til. Forøvrig så er sertifiseringer vanvittig dyrt. Jeg har betalt mine selv og det vil jeg ikke anbefale noen. Få en eller annen bedrift til å betale dine! Og.. nå er visst Aetat igang med å utdanne arbeidsløse med sertfiseringer. Edit: Skrivefeil i fleng, sorry Endret 14. april 2004 av larskrru Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Linker til litt ressurser / info om forskjellige sertifiseringer Debatten ang sertifiseringer er det nok mange som har tatt ja. Slik jeg ser det er vel en sertifisering mer en teoriprøve til "lappen", man kan ikke bare pugge braindumps for å klare en sertifisering, man må nok ha lest mye mer enn det, og du kan heller ikke ta sertifiseringen bare med praktisk arbeid, du må vite mer om hva som skjer i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå