Jan Olav Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 + Må jeg bruke Telenors egen cd ved installering av Telenor ADSL eller kan det gjøres manuelt? + Vil manuell installering være å foretrekke? + Foretar Telenors installerings-cd settings/konfig. på pc-en som jeg ikke kan kontrollere? + Hva må jeg passe på ved ev. manuell installasjon? + Nettverkskort er konfig, så det vil være å 'komme på lufta' som krever settinger i leser og e-post. + Har Telenor spesielle ting som jeg må ta hensyn til for å 'komme på lufta'? Sikkert noen med erfaring og forslag som kan gi meg noen gode tips! Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Trenger absolutt ikke bruke cd'en. Bare lag en ny nettverskforbindelse i windows, og legg inn brukernavn og passord, så funker det med en gang. Merk at i windowsXP må du ha med "@online.no" i brukernavnet. Lykke till Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) + Må jeg bruke Telenors egen cd ved installering av Telenor ADSL eller kan det gjøres manuelt? Hvis det er et flunkende nytt abonnement så setter den CD-en opp routeren og svjv ikke gjør noe særlig endringer på maskinen. Edit: Dette gjelder om du har kjøpt modemet hos TN. Endret 14. april 2004 av agvg Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Ahh, kanskje det. Jeg har ikke router da, bare ADSLmodemet. Og da er det jo ikke noe som skal til for å komme på nettet. Har ingen erfaring med router, så min anbefaling gjelder ikke nødvendigvis for deg allikevel. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 dagens store tips: hold deg langt unna telenors egen adsl-cd. adsl-linjen til telenor går over en protokoll som heter pppoe, og det holder å legge inn denne protokollen og brukerinfo for å komme på nett. med telenors egen programvare (som er en blanding av pppoe-protokollen samt diverse registerendringer etc) vil du oppleve å få mye "telenorpropaganda" på pcen som du slettes ikke trenger, og som i enkelte tilfeller vil gjøre pcen din ustabil - har opplevd dette selv, og kundeservice anbefalte meg å ikke bruke installasjonscden. det hjalp. hvis du bruker xp så er oppsettet særdeles enkel, velg ny internettforbindelse med pppoe-protokoll og legg inn brukernavn (husk @online.no) og passord, og det er stort sett alt. hvis du har en router så kan du legge inn brukernavn og passord der, og dermed slipper du å gjøre endringer på pcene dine - du er rett på nett og slipper å tenke mer på brukernavn/passord. lykke til. Lenke til kommentar
Jan Olav Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 + Må jeg bruke Telenors egen cd ved installering av Telenor ADSL eller kan det gjøres manuelt? Hvis det er et flunkende nytt abonnement så setter den CD-en opp routeren og svjv ikke gjør noe særlig endringer på maskinen. Edit: Dette gjelder om du har kjøpt modemet hos TN. Det er ikke snakk om router nå, bare splitter - modem - pc. Da kan jeg tenke meg svar mot dette og ikke mer foreløbig! Lenke til kommentar
Jan Olav Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 dagens store tips: hold deg langt unna telenors egen adsl-cd. adsl-linjen til telenor går over en protokoll som heter pppoe, og det holder å legge inn denne protokollen og brukerinfo for å komme på nett. med telenors egen programvare (som er en blanding av pppoe-protokollen samt diverse registerendringer etc) vil du oppleve å få mye "telenorpropaganda" på pcen som du slettes ikke trenger, og som i enkelte tilfeller vil gjøre pcen din ustabil - har opplevd dette selv, og kundeservice anbefalte meg å ikke bruke installasjonscden. det hjalp. hvis du bruker xp så er oppsettet særdeles enkel, velg ny internettforbindelse med pppoe-protokoll og legg inn brukernavn (husk @online.no) og passord, og det er stort sett alt. hvis du har en router så kan du legge inn brukernavn og passord der, og dermed slipper du å gjøre endringer på pcene dine - du er rett på nett og slipper å tenke mer på brukernavn/passord. lykke til. Takk for nyttig info : Jeg bruker Win98 på en pc og XP Pro på den andre. Hvordan vil det forholde seg til den med 98? Vanskelig eller ikke? Skal kjøpe router i nær framtid for å få med de med XP. Hva er bra; 3Com, D-Link eller andre? Kan jeg da legge inn brukernavn og passord i routeren når den er oppkoblet og deretter fjerne de fra oppsettet for koblinga? Lenke til kommentar
~Alex~ Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) er vel ikke noe problem å koble 2 dataer med forskjellig OS til samme router, du trenger bare å sette opp kobling på begge maskinene... life is truly simple! "im lovin it" (hater sangen med...) edit:skriveleif Endret 14. april 2004 av ~Alex~ Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Før jeg fikk router, ringte jeg opp selv med WinXP's PPPoE. Funket fint det. Husk å last ned Telenors programvare for forbruk, slik at du kan fylle på etter at du har brukt opp de 5 GB's som fremdeles er standard per mnd... Gratis påfyll da, men litt plagsomt. Har selv lastet ned 50 gig siden fredagen før påske. Sier seg selv at man må passe på å ha kvota fylt opp. Lenke til kommentar
Cid Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Jeg har alltid brukt rasPPPoE, funker supert. Som man roper i google får man svar. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Det er ikke snakk om router nå, bare splitter - modem - pc.Da kan jeg tenke meg svar mot dette og ikke mer foreløbig! Tja, kjøper du modemet av TN så er dette en router enten du vil eller ei. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Dersom du nylig har fått ADSL fra Telenor, har du fått en router (Thomson Speedtouch 510i). du kan aksessere denne ved og gå til http://10.0.0.138 . Under "Basic" (på venstresiden i menyen), så velger du "Connections". Der skriver du inn [email protected] og passordet til ditt Online abb. (som du fikk tilsendt). Og deretter trykker på "Connect". Da er PPPoE i full trille, og du trenger ikke og gjøre noe som helst i ditt Windows oppsett (forutom og evt. trykke på Repair slik at Windows henter ny IP/etc. fra DHCP servern til routern). Routeren holder seg nå tilkoblet hele tiden, og du slipper og gjøre noe i Windows etter reboot/oppstart osv. (dersom du valgte "save password" i router konfig'en). Lenke til kommentar
bidz Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Før jeg fikk router, ringte jeg opp selv med WinXP's PPPoE. Funket fint det. Husk å last ned Telenors programvare for forbruk, slik at du kan fylle på etter at du har brukt opp de 5 GB's som fremdeles er standard per mnd... Gratis påfyll da, men litt plagsomt. Har selv lastet ned 50 gig siden fredagen før påske. Sier seg selv at man må passe på å ha kvota fylt opp. Hvis du emailer Telenor Online kundeservice, kan de fjerne denne "sperren" totalt. Det gjorde jeg nettopp, og jeg slipper nå og etterfylle manuellt hele tiden. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Før jeg fikk router, ringte jeg opp selv med WinXP's PPPoE. Funket fint det. Husk å last ned Telenors programvare for forbruk, slik at du kan fylle på etter at du har brukt opp de 5 GB's som fremdeles er standard per mnd... Gratis påfyll da, men litt plagsomt. Har selv lastet ned 50 gig siden fredagen før påske. Sier seg selv at man må passe på å ha kvota fylt opp. Hvis du emailer Telenor Online kundeservice, kan de fjerne denne "sperren" totalt. Det gjorde jeg nettopp, og jeg slipper nå og etterfylle manuellt hele tiden. De slo seg vrange på Telenors interaktive kundeservice. Sendte en mail også, får se hva de sier. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 De slo seg vrange på Telenors interaktive kundeservice. Sendte en mail også, får se hva de sier. Jeg har nå gjort ditt abonnement slik at du ikke trenger å fylle på kvoten med 5 GB påfyllingspakker. -- Med vennlig hilsen, Telenor Kundeservice Ordnet seg her iallefall (fikk den fra [email protected]). Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Til ruter vil jeg annbefale 3com office connect! veldig bra router, veldig enkel å konfigurere! Kosta 400 kroner når jeg kjøpte den Lenke til kommentar
Jan Olav Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Dersom du nylig har fått ADSL fra Telenor, har du fått en router (Thomson Speedtouch 510i). du kan aksessere denne ved og gå til http://10.0.0.138 . Under "Basic" (på venstresiden i menyen), så velger du "Connections". Der skriver du inn [email protected] og passordet til ditt Online abb. (som du fikk tilsendt). Og deretter trykker på "Connect". Da er PPPoE i full trille, og du trenger ikke og gjøre noe som helst i ditt Windows oppsett (forutom og evt. trykke på Repair slik at Windows henter ny IP/etc. fra DHCP servern til routern). Routeren holder seg nå tilkoblet hele tiden, og du slipper og gjøre noe i Windows etter reboot/oppstart osv. (dersom du valgte "save password" i router konfig'en). Linken http://10.0.0.138/ er død...siden kan ikke vises! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Linken http://10.0.0.138/ er død...siden kan ikke vises! Sjekk at du ikke har satt opp proxy i nettleseren, du har satt maskinen til og motta IP automatisk og rebootet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå