Gå til innhold

Ekstrem macro på D70?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Nikon D70 med 18-70DX objektiv.

Har tatt mye bilder siden begynnelsen av 90-tallet, men dette vil bli mitt første kamera som ikke er et kompaktkamera. Begynnte med digitalkamera i 97/98 da med et Casio QV5000 som jeg var meget fornøyd med. Har holdt meg til digitale kameraer siden da.

Men så er det kanskje på tide å gå et skritt videre? Etter det jeg har skjønt så skal Nokons nye D70 være et kamera med mange muligheter og til en fornuftig pris? Leter etter en "pakkeløsning" med 18-70DX objektivet som visstnok skal være et godt valg.

MEN, noe som har fasinert meg lenge er macrofotografering. Jeg synes rundt 15000,- totalt for kamera og objektiv for holde i første omgang, men et 18-70mm objektiv er vel ikke særlig godt til å ta ekstreme nærbilder med, eller?

Leste artikkelen her på akamera.no Dette burde vel være noe for sånne som meg som allerede har gått langt over budsjettet og allikevel vil ta fine nærbilder?

Så spørsmålet:

Vil dette http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=8707 objektivet være egnet til å brukes på samme måte som i artikkelen?

Noen som har prøvd "oppskriften" i artikkelen, og som har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke gjøre det på den ordentlige måten? Det trenger ikke koste så mye mer..Nikkon sine micro objektiv er vel dyre, men jeg vurderer å kjøpe dette:

http://www.itech.no/Sigma/sigma_50mm.shtml

altså et Sigma 50mm f2.8 Macro 1:1 objektiv. En 1:1 makro, sammen med 1.5 crop faktoren på kameraet ditt vil si at et objekt på kun 24mm x 16mm vil fylle hele bildet ditt! Pris 2490 fra Itech, enda litt billigere fra bhphotovideo tror jeg. Mellomringer vil gi deg enda mer makro om ønskelig.

Lenke til kommentar
En 1:1 makro, sammen med 1.5 crop faktoren på kameraet ditt vil si at et objekt på kun 24mm x 16mm vil fylle hele bildet ditt!

Er ikke nærgrensen en faktor å ta i betraktning også? Tror det var 18cm på denne linsen du nevner, da vil vel et objekt på 24x16mm fylle mindre enn hele bildet ?

Eller tar jeg helt feil nå... :blush:

Lenke til kommentar

Nja..

Å regne hvor stort objekt som fyller bildet ved en spesiell brennvidde og avstand fra filmplanet ligger litt utenfor min tålmodighetsgrense.. :D

Jeg stoler heller på Sigma når de sier objektivet har 1:1 macro. Det betyr at du ved nærgrensa fyller bildet med et objekt av samme størrelse som filmen, eller i dette tilfellet sensoren. Med Nikons digitalkamera er det 24x16mm..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja det kan du. Du får noen cm mer arbeidsavstand og dermed blir det lettere med lys og motiv, men du får litt dårligere dybdeskarphet med på kjøpet. Hvor mye dårligere aner jeg ikke. Søk opp et 1:1 105mm objektiv, og se hva nærgrensen er. Tipper rundt 30 cm, kanskje litt mer.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gjøre det på den ordentlige måten? Det trenger ikke koste så mye mer..Nikkon sine micro objektiv er vel dyre, men jeg vurderer å kjøpe dette:

http://www.itech.no/Sigma/sigma_50mm.shtml

altså et Sigma 50mm f2.8 Macro 1:1 objektiv. En 1:1 makro, sammen med 1.5 crop faktoren på kameraet ditt vil si at et objekt på kun 24mm x 16mm vil fylle hele bildet ditt! Pris 2490 fra Itech, enda litt billigere fra bhphotovideo tror jeg. Mellomringer vil gi deg enda mer makro om ønskelig. 

Hva menes med crop faktoren, hvor er den funksjonen på kamera, er det en egen knapp?

Endret av Celia
Lenke til kommentar

Med crop faktoren menes at pga D70 har en brikke som er mindre enn en standard 35mm film, vil ikke hele bildet som objektivet tegner bli med på brikken (Dette gjelder ikke spesial objektiver til digitale speilrefleks). Et Sigma 50mm 1:1 makro, blir i praksis en 75mm, pga at du har en cropfaktor på 1.5. Mens en standard 35mm film (eller sakalt fullformat brikke) har en størrelse på 36*24 mm, er brikken på D70 23.7*15.6mm. Et 1:1 makro objektiv vil tegne et bilde der et objekt 35*24mm i virkeligheten dekker hele filmen. Siden D70 brikken er mindre enn dette, kuttes kantene ut, og kun de midtre 23.7*15.6mm blir med på brikken. Dermed vil et objekt på 23.7*15.6mm fylle hele brikken og dermed hele bildet ditt! Du har jo alle pixlene dine innen dette 23.7*15.6mm området, og selv om det fremdeles er et 1:1 makro objektiv vil du enda mindre objekter fylle hele bildeflaten enn hva som er tilfelle med en 35mm film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...