Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøring av ny Volvo V40


Tjohei

Anbefalte innlegg

Er sånn passelig grønn på motorer, men har fått med meg at man skal kjøre inn motoren på nye biler. Får en ny V40 om en uke, og lurte litt på hvordan den skal kjøres inn? Er det bare så enkelt at man skal ta det passelig rolig de første par-tre tankene? Eller er det noe spesielt man må gjøre? Har det f.eks. noe å si for ytelsen hvordan man kjører til å begynne med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det har mye å si for ytelsen / levetiden på motoren hvordan du kjører den inn.

 

Det er noen grunnregler for innkjøring av vanlige personbil-motorer.

 

1. Ikke la motoren jobbe tungt på lavt turtall.

 

2. Ikke dra motoren langt opp på turtall. Maks 3000 - 3500 RPM.

 

3. Ikke rus en kald motor.

 

4. IKKE rus en KALD motor.

 

5. Varier turtall og belastning ofte. (Dvs. skift gir opp og ned, og forsøk å få motoren til å jobbe rimelig lett og uanstrengt).

 

6. Følg med på oljen veldig ofte. (Daglig er ikke dumt.) Skjer det noe feil, ser du det med en gang på oljen.

 

7. Etter noen hundre kilometer kan du begynne å la motoren jobbe seg opp gradvis på turtall..

 

Eks: etter 900 km kan du la motoren dra seg opp til 4500 RPM før du skifter gir..

 

Etter 1200 km 5500 RPM, osv..

 

 

Det viktige her er altså:

 

Ikke høyt turtall, spesiellt IKKEkald motor. Vent til den er driftsvarm.

 

Lav belastning på motoren.

 

Ellers er det greitt å la resten av bilen få slite seg til samtidig..

 

Bremser og girkasse er viktig å ikke overstresse de første 1200- 1600 kilometrene.

 

Kjører man med vett går det som regel bra. :)

 

 

Lykke til med ny bil!

 

:)

Lenke til kommentar

Hey, takker for supert svar. :w00t: Det der kunne til og med jeg forstå. ;)

 

Bare et par spørsmål.

 

Ang. det med oljen, hvordan kan man se at noe er galt? Ved at bilen slurper olje? Den bruker vel noe mer olje i starten uansett, eller? Hva er liksom normalt, og når skal jeg trekke i nødbremsen?

 

Hvordan er det med å bremse på giret, er det noe man skal unngå?

Lenke til kommentar

Hei igjen..

 

Oljeforbruket vil være høyt i begynnelsen..

 

Noen mener at man ser på oljeforbruket om bilen er innkjørt eller ikke. Dette er det delte meninger om. :)

 

Unngå bremsing på giret, hvertfall før 1200 KM. Det sliter hardt på girkasse og motor før begge deler er innkjørt.

 

Tilbake til oljen.

 

Hvis du trekker ut oljepeilepinnen og tar fingertuppene borti oljen, og gnir fingertuppene mot hverandre skal det ikke være kornete eller vondt å gni.

 

Det du sikkert vet er at under innkjøringen sliter delene innvendig i motoren seg til. Overskuddsmateriale slites av og havner i oljen.. Noe avfall vil da følgelig være å finne i oljen.

 

Hør med Volvo om de anbefaler hyppige oljeskift under innkjøring. Forskjellige merker har forskjellige anbefalinger ang dette.

 

Selv kjørte jeg inn en 1997 Nissan Primera GT (Nismo R11), og jeg ble anbefalt å bytte olje (og filter) på 600 km av Nissan.

 

Byttet også olje hver 5000 km de første 30000 km. Havoline Racing helsyntetisk olje til 1300kr / 5 liter. Motoren gikk lydløst og vibrasjonsfritt på tomgang, men det er en annen historie. :)

 

 

Lykke til med innkjøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...