Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Arangere lan for på skole for ca 100 stk


Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg skal være med og arangere et lan på en skole. Vi skal ha internet men får ikke lov til å gå gjennom skolens fiber kabler.

Så vi må skaffe oss internet på egen hånd. Hvor kan jeg få leie internet i ca 3 dager. må vi gjøre det trådløst siden vi ikke kan bruke fiber kablene til skolen?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med Polarparty,TG og alle andre store lan de har vel ikke internett året rundt de? leier ikke de bare den perioden de har Data party?

 

Husk at Vikingskipet er et Olympisk anlegg, og Telenor og NRK investerte gode penger i fiberkabler der for TV og lyd overføringer. Når TG avholdes der og bare der, er det en grunn til at det er med et nett oppmot 1 GBit eller hva det nå er.

 

Hvilken som helst privat internett linje / 100 personer med full fres = tilnærmet isdn hastighet på linja.

 

Lykke til ! :yes:

Lenke til kommentar
Hva med Polarparty,TG og alle andre store lan de har vel ikke internett året rundt de? leier ikke de bare den perioden de har Data party?

 

Husk at Vikingskipet er et Olympisk anlegg, og Telenor og NRK investerte gode penger i fiberkabler der for TV og lyd overføringer. Når TG avholdes der og bare der, er det en grunn til at det er med et nett oppmot 1 GBit eller hva det nå er.

 

Hvilken som helst privat internett linje / 100 personer med full fres = tilnærmet isdn hastighet på linja.

 

Lykke til ! :yes:

fiberen fram til vikingskipet har Gathering gravd ned selv!.

 

Har ingenting med telenor eller nrk å gjera

 

snakk med dei som levere fiber til skulen dei kan setta opp paralelt utstyr da bruker dere fiberen til skulen men ikkje linja deira

Endret av ZooMazter
Lenke til kommentar
Når vi arrangerte dataparty på skolen så leide vi 2mbit for 3 dager, men det var med trådløs forbindelse, måtte opp på taket og stille inn parabol og alt ;) kjempemorro...

Fikk dere leie parabol eller måtte dere kjøpe? Hvem selskap leide dere fra?

 

ZooMaster: Det er bare at jeg går ikke på den skolen jeg går på en annen skole i nær heten og i den klassen som aragerer lanet har jeg noen venner så de spurte om jeg ville være med i crew'et og holde på med internett og netverket der. også og sette opp pralelt ville ikke det koste veldig mye?

 

Men er aktuelt og ta det trådløst med parabol, må bare finne ut hvem som har det og hvor mye det koster.

 

p.s overskuddet skal brukes til klasse trur for klassen dems.

Lenke til kommentar

Har arrangert endel slike lans, og vært på endel også. Hele trikset er at då du finne en fyr hos en ISP som gidder å sponse linje i tre dager. Det må være en fungerende telefonkontakt et sted der. Det koker ned til at man kjenner de rette folka bare :D

 

 

Hvis det er 100 stykker som kommer på lanet ditt er det sikkert noen av de som vet om en som kan fikse det.. ;)

 

En annen smart ting er å bruke et trådløst aksesspunkt som crewet kan bruke alle steder i lokalet, særlig på prosjektor pcer og sånt er dette veeeeldig kjekt

 

 

Noen kjekke linker kan være www.lansiden.no og www.kandu.no

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Hva med Polarparty,TG og alle andre store lan de har vel ikke internett året rundt de? leier ikke de bare den perioden de har Data party?

 

Husk at Vikingskipet er et Olympisk anlegg, og Telenor og NRK investerte gode penger i fiberkabler der for TV og lyd overføringer. Når TG avholdes der og bare der, er det en grunn til at det er med et nett oppmot 1 GBit eller hva det nå er.

 

Hvilken som helst privat internett linje / 100 personer med full fres = tilnærmet isdn hastighet på linja.

 

Lykke til ! :yes:

fiberen fram til vikingskipet har Gathering gravd ned selv!.

 

Har ingenting med telenor eller nrk å gjera

 

snakk med dei som levere fiber til skulen dei kan setta opp paralelt utstyr da bruker dere fiberen til skulen men ikkje linja deira

Er ikke så sikker på det, ifølge offisielle kilder er det den lokale strømleverandøren som tilbyr fiberforbindelse frem til skipet.

Lenke til kommentar
Er ikke så sikker på det, ifølge offisielle kilder er det den lokale strømleverandøren som tilbyr fiberforbindelse frem til skipet.

Leie fiberlinjer hos Tn har da vært så dyrt at det er mye billigere og legge ny linje enn og leie en ubenyttet linje hos TN.

Det var mye prat om dette på lillehammer hvor det var masse overskuddslinjer etter OL men høyskolen tror jeg heller valgte og legge nytt fordi det var langt billigere.

Dette er neste komisk og se prisingen TN har operert med på slikt.

Lenke til kommentar
Dette gjelder Presterød skole, i Tønsberg... (tror jeg da)

Jeg skal ihvertfall værte med å arragere noe lignende der og vil gjerne ha svar på dette.

Forsøk Lindtel, www.lindtel.no. De holder til i Smidsrødveien 95 på Nøtterø. Ring dem og spør om de er interessert i å sponse dere mot profilering på LAN-partyet *).

De bruker Catch SHDSL endel steder, kanskje de kan skyte en 2MBPS link direkte til Presterød??

 

 

*) jeg er så gammel at for meg betyr forkortelsen LAN kun "Local Area Network" :-)

Lenke til kommentar

Nummersjekken til NGT sier at de ikke kan levere VDSL, men viser at de kan levere SHDSL Alpha 2,3 Mbit for bedrifter på telefonnummeret til skolen... Hvis dere ikke finne noe annet alternativ kan jo dette kanskje være noe... Hvis du tar en seriøs telefon til NGT så kan det til og med hende at de sponser dere...

 

VDSL 10 Mbit er jo en ganske billig og god løsning, men hvis 2,3 Mbit er den eneste muligheten funker jo dette også (selv om det strengt tatt er litt lite på 100 pers... hadde selv 2,3 Mbit før og synes selv det til tider kunne være litt lite :green: )

Endret av Calm
Lenke til kommentar
er litt forskjell mellom å leie en 1gig linje i 5dager til verdens største data party med høy profilerte sponsorer, enn å leie en 10mbit linje til en skole i 3 dager...

Verdens største? En av dem, er det største - desverre.

www.kandu.no

Ganske kult at de fremdeles reklamerer for hub'er :) Siden er jo © 2001 :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...