Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nå først skjønner jeg ingenting

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en nettverks-novise :wow: som er i ferd med å bestille ADSL.

I den forbindelse har jeg skjønt at det er noe som heter router og switch, som er høyst påkrevd når det er snakk om å koble opp mer enn en PC.

I dag har jeg en ISDN-løsning, og har 4 PC med tilgang til nett.

I tillegg planlegger jeg også å få telefoni over nett, i løpet av høsten.

:hmm:

Hvis jeg ønsker 3 telefoner og 4 PC er over bredbånd, hva slags utstyr skal jeg satse på??? Jeg ser at det ofte vises til 4-ports router eller svitch, men er det godt nok i dette tilfellet? Jeg tror at jeg vil gå for en trådløs løsning hvis det ikke blir for dyrt....

Hva er forskjellen på router og switch?

Ser også at firewall ofte blir nevnt i samme åndedrag som router. Er det tilstrekkelig å bruke firewall i Win XP???

Er en router en maskinvare som monteres i en av PC-ene eller er det en fritstående sak som kan stå i et rom uten PC (sammen med modemet)???

Som du sikkert skjønner er jeg her på fullstendig ukjent grunn, og synes det er kjempeskummelt. :scared:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig forenkla:

Routeren er for å kople sammen internett og lokalnettverk.

Switchen er for å kople sammen lokalnettverket (inkl. routeren.)

Noen routere har innebygd HUB eller Switch.

Edit: Noen leverandører leverer ADSL-modem med innebygd router, eller modem som er satt opp som ADSL-bridge.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ok:

1. søk litt i forumet så hadde du finni svar..

2 .

En router er en gateway til internett, som deler internett oppkoblingen inn på et lokalt nettverk.

En switch gjør ikke dette, den bare lager en forbindelse mellom flere pcer.

Routeren er en frittstående sak, ELLER du kan bruke software til å route, da bruker du funksjoner i Windows for å route.

XP Firewall duger for det meste.. hvis ikke så er ZoneAlarm e.l bra alternativer.

Snakker vi IP - telefoni eller vanlige telefoner?

Ville satsa på en router, og evt en switch hvis det er behov for flere porter.

Lenke til kommentar
Ok:

2 .

En router er en gateway til internett, som deler internett oppkoblingen inn på et lokalt nettverk.

Routeren er en frittstående sak, ELLER du kan bruke software til å route, da bruker du funksjoner i Windows for å route.

XP Firewall duger for det meste.. hvis ikke så er ZoneAlarm e.l bra alternativer.

Eh, min switch har da Uplink, hvor har du dette fra? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ok:

2 .

Eh, min switch har da Uplink, hvor har du dette fra? :dontgetit:

hæ? at din switch har uplink? ja ok.. har vel aldri sagt imot det jeg..

Lenke til kommentar
Eh, min switch har da Uplink, hvor har du dette fra?  :dontgetit:

Den uplink porten er for å koble sammen flere switch'er, eller man kan bruke krysset kabel isteden.

Det er korrekt.. tror du misforsto litt sc00t eller hva du gjorde ;) en switch er ikke en gateway, uplink port og WAN port er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Jeg er kommet et stykke i vurderingsfasen av leverandør, og tror BlueCom ligger godt an....

Jeg tror kanskje jeg avskaffer Telenor og satser på IP-telefoni.

Har du erfaringer med Telio?

Hvis jeg skal ha 4 PC'er oppkoblet pluss mulighet for telefoni, stilles det da krav til antall porter? Hva har jeg å velge i er det enten 4 porter eller 10 porter?

Lenke til kommentar

NEI!! IKKE BLUECOM!!

Jeg har det.. de liker IKKE kundene sine.. har du binding, så får du ikke nedsatt pris når de blir satt ned, og er du ferdig med binding, så må du binde deg enda et år for å få de nye prisene..

anbefaler at du leser litt erfaringer her på forumet..!!

Edit:

Ikke veldig mye positivt sagt her, men les heller noen andre tråder om bluecom.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
NEI!! IKKE BLUECOM!!

Jeg har det.. de liker IKKE kundene sine.. har du binding, så får du ikke nedsatt pris når de blir satt ned, og er du ferdig med binding, så må du binde deg enda et år for å få de nye prisene..

Det sistnevnte stemmer ikke lengre, BC er en utmerket ISP på de fleste måter.

Lenke til kommentar
Eh, min switch har da Uplink, hvor har du dette fra?  :dontgetit:

Den uplink porten er for å koble sammen flere switch'er, eller man kan bruke krysset kabel isteden.

Det er korrekt.. tror du misforsto litt sc00t eller hva du gjorde ;) en switch er ikke en gateway, uplink port og WAN port er ikke det samme.

Kan være jeg misforstod, men du MÅ ikke ha router for og få delt nettet.. Switcher funker også.. bare at da får du flere IP`r fra ISP etter det jeg har forståtT!

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

ooops!

Blucom sto vist ikke høyt i kurs hos dimdal...

Hva vil du anbefale da, NOE er det jo å sette fingern på hos alle?

Hvis jeg skal ha 4 PC'er oppkoblet pluss mulighet for telefoni, stilles det da krav til antall porter? Hva har jeg å velge i er det enten 4 porter eller 10 porter?

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg ser ingen som har klart å svare på en enkel måte.

Lenke til kommentar
ooops!

Blucom sto vist ikke høyt i kurs hos dimdal...

Hva vil du anbefale da, NOE er det jo å sette fingern på hos alle?

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg ser ingen som har klart å svare på en enkel måte.

Bluecom er kjempefint! ALDRI hatt problemer med de.. Kundeservice har vært TOPP hos meg!

Lenke til kommentar

Hvis det er forandret som agvg sier så er det helt greit.. alt annet med bluecom er supert.. men akkurat den "lille" tingen der.. utgjør endel.. hvertfall for meg..

Edit:

Jeg har vel ikke erfaring med annet enn Telenor og BC , men har hørt mye godt om NGT... :)

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

He-hey!

No we're getting somewhere! :w00t:

Billion Broadband Gateway 10/100 Mbps bredbåndsruter med 4-port 10/100 switch

Er dette en trådløs løsning da????

Hva skal denne kombineres med? Det må vel sitte et trådløs-nettverkskort i PC'n

også. Hva skal jeg lete etter da (trådløst nettverkskort?)

Jeg har hørt skikkelig FÆÆÆÆÆLE ting om NextGenTel sin kundesesupport, eller

mangel på sådan. Bare Tiscali er dårligere på det området i følge ryktene.

Hvem vet, kanskje det bare er oppspinn...

Lenke til kommentar

Det er ikkje ei trådløs løsning. men fungerer heilt fortreffelig. Litt ledninger gjer jo ingenting.

Spørs alt etter ka utstyr du har fra før. Men for rundt 1000-1500 kroner har du ei komplett løsning med kort, ledninger, switch og brannmur(som ikkje krøller til ditt eget nettverk).

Ei trådløs løsning vil kome på mykje meir.

Lenke til kommentar

Sc00t : Om du får flere IP'er fra ISP varierer fra ISP til ISP.

BC gir deg (etter det siste jeg hørte) nå bare 2 IP'er fra deres DHCP,

Men... jeg får så mange jeg vil.. for de har ikke så veldig stor kontroll på det selv virker det som ... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...