Gå til innhold

fjærnkontroll til pcen

Anbefalte innlegg

jeg har lyst til å lage en fjærnkontroll til pcen, litt for å lære om pcen, og litt fordi det ikke er så digg å stå opp om kvelden for å skur av pcen, etter kvelds filmen (ser alltid en film fra sengen istede for å lese bok). så denne fjernkontrollen min, det hadde vert greit om den var ir, men kunne klart meg med en kabling også.

JA jeg vet at det går ann å kjøpe en ferdig fjernkontroll, men det er liksom ikke like digg.

de fungsjonene jeg trenger er:

1. play/pause i winamp

2. opp og ned på lyden

3. enter

4. skru av pcen

kommer ikke på fler i farten, men de hadde sikkert vert greit å ha noen å programmere om jeg skulle få noen flere ideer.

det må jo gå ann å få hauk til å sende inn signaler, ikke bare ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Winamp har IR-plugin

Det du trenger i tillegg er en IR-modulk som kobles til Serial-porten. Koster et par hundre kr ferdig montert.

Såvidt jeg husker kan du skru av maskina med den, samt styre Winamp fullt ut.

Du bruker en vanlig fjernkontroll til dette!

Lenke til kommentar

Vel han hadde jo ikke lyst til å kjøpe ferdig.

Disse linkene ligger under linux; lirc prosjektet, men hardwaren burde funke fint med windows også.

reciever

transmitter

Har ikke bygd noe basert på disse sidene selv, men du kan jo rote litt rundt på dem og følge noen linker og se om du finner ut mye lurt. Det er forøvrig drøssevis av selvbygde ir-sender-motaker greier på nettet.

Lenke til kommentar

Med Accent kontrollen kan du slå PCen på, mottakeren kobles mellom hovedkort og strømforsyning.

Packard Bell fjernkontrollen derimot fungerer bare når programvaren kjører, du kan med andre styre alt når den er på og slå den av, men ikkje slå den på igjen. Dette må da gjeres manuelt.

Begge mottakerne fungerer med stort sett alt av fjernkontroller så dersom du har noken liggende heime som du vil bruke går dette fint.:)

F.eks. om du bruker ein universal fjernkontroll med ledige knapper, kan du ha ein for alt av tv,dvd,video og PC. :thumbs:

Endret av crusade
Lenke til kommentar

jeg har en hjemmelaget IR-reciever som jeg styrer winamp med vha. Girder.

Girder er etter min mening kjekkere enn winlirc :p enklere å sette opp, og VELDIG mye enklere å programmere fjernkontroller... :yes:

i alle fall, koblingsskjemaet fant jeg et eller annet sted på nettet, bestilte delene fra elfa.se, noe som kostet meg den nette sum av 60kr.. :cool: Med litt basic loddekunnskaper setter du sammen en slik meget enkelt

skal se om jeg finner igjen koblingsskjemaet

(edit:)

den jeg bygde var etter det koblingsskjemaet crusade viste til.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...