Gå til innhold

AGP 8x, RD, ti4600, Chieftec Scorpio og MSI, ehhh?

Anbefalte innlegg

Hei folkens og God Påske, jeg følte at denne posten ikke helt "passer" inn under noen av de andre kategoriene så jeg plasserte den her.

ok, here it goes,

Skal bygge en kraftig Intel maskin og lurer på om jeg skal velge RD ram eller ddr ram. Maskinen skal brukes som en grafisk arbeidsstasjon men også bli brukt til spill. Det vil bli kjørt en del Renderings og andre "tunge" oppgaver. Jeg har lest en del om rd ram på 1200Mhz osv. Jeg er ganske forvirret og vet ikke helt hva jeg skal satse på. Er det noen som har erfaring eller tips om dette?

Også er det dette her med AGP, jeg har lest en del om AGP 8x og lurer på når dette kommer? er det verdt å vente på? Tenker på ti4600 kort fra Hercules, men jeg ser at de ikke har sluppet det ennå, mens gainward og creative har sluttet sine utgaver. Noen som har noe erfaring med dette?

Kabinett må vi også ha, så jeg har plukket ut det største fra Chieftec, dvs Dragon fulltowerbigtower. Eller hva med Scorpio? Og jeg lurer på hvor mange og hvor store vifter jeg må ha for å "fylle" kabinettet, dvs ha vifte i alle mulige "slots". Hvilke vifter anbefales? papst? Og hva med "filter" på viftene som suger luft inn? hvor får jeg tak i det?

Jeg har siktet meg inn på ett MSI eller Abit hovedkort med raid. Her kommer valget mellom rd ram og ddr også inn. Noen synspunkter?

Begynner å bli svært trøtt kom sent hjem fra fjellet i natt så jeg stopper her men kommer sikkert med noen flere spørsmål senere i posten.

På forhånd takk!

Dale

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-02 20:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, her var det mye informasjon. Skal vi se..

Hvis du skal bruke maskina mye til "tunge" programmer, vil jeg vel anbefale deg å kjøpe RD RAM, dette fordi denne jobber raskest av de typene som er på markedet per i dag.

RD RAM kjører på 400 mhz (med mindre det har kommet noe nytt som har gått meg hus forbi). Den raskeste DDR RAM'en kjører på 333 mhz, og er marginalt tregere. Det vil nok bli en merkbar ytelsesforskjell på 333 og 400 over tid i tyngre programmer.

AGP 8x kommer vel snart, mener at jeg leste noe om at den er rett rundt hjørnet. Jeg regner med at AGP 8x vil hjelpe på betraktelig i grafiske applikasjoner, men hvor mye aner jeg ikke. Om det er verdt å vente på kontra dagens AGP 4x vet jeg neimenn ikke, men det var jo en økning fra AGP 2x til AGP 4x, så sånn sett skulle det jo bli mye bedre med AGP 8x.

Hercules virker som de er litt trege med å produsere kortene sine, jeg skulle på død og liv ha et 3D Prophet GEForce 3 kort, da jeg bare hadde gode erfaringer med mitt vanlige GEForce 256 (også Hercules), men det tok jo både vår og vinter før de kom til Norge.

Creative sine skjermkort er laget av MSI, det eneste negative jeg har hørt om de er at de har en kjøleribbe som er limt på, og dermed er særdeles vanskelig å få av.

Har ikke hørt noe negativt om Gainward, så jeg vil tro at disse er solide kvalitetskort.

Den eneste forskjellen jeg har blitt fortalt at det er mellom Scorpio og Dragon towerne, er at fronten er forskjellig. Så her blir det vel hvilken du synes ser stiligst ut :smile:

Når det gjelder MSI eller Abit er begge merkene solid kvalitet (etter min mening). Hva du velger, høres hipp som happ ut for meg.

Håper at det var litt hjelp, jeg er sikker på at andre også har synspunkter på dette.

God påske til deg også :smile:

Lenke til kommentar

Kommer forsåvidt til samme løsning som forrige poster, men han kommer dit på feil grunnlag :smile:

Når det gjelder DDR vs RD minne, er mHz antallet han kommer riktig, men DDR er 64 bit og RD er 16 bit. Hva mHz'en antyder er kun hvor fort disse bitene prosesseres.

En stk. RD-ram har 1600 mb/s, det samme som en PC200 brikke med DDR. Forskjellen ligger i at f.eks. 850 chipsettet kjører RD-minnet med to kanaler, dvs. 3200 mb/s, mens det høyeste DDR-minnet av i dag vil kjøre på ca. 2700 mb/s (en kanal).

Og da har jeg ikke nevnt forsinkelse. RD-ram er av seriell natur, mens DDR-ram er typisk parallell. Dette gjør at forsinkelsen ved bruk av RD-ram er større.

Lenke til kommentar

Takk for responsen, så jeg burde glemme agp 8x og rdram 1200Mhz og heller gå for enten ddr 333 eller rd400?

og er det noen som vet hvor mange vifter og hvilke vifter jeg trenger i ett Scoprio/Dragon full tower?

Enermax strømforsyning på 550W, bra kvalitet?

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-02 20:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...