Gå til innhold

Ustabil Abit DigiDice.


Otte

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har jeg gjort en bommert når jeg kjøpte en Abit DigiDice?

 

 

Jeg har følgende deler:

 

 

Abit Digidice

Cpu : Intel Celeron 2.5 GHz

Ram : TwinMos 3200 256Mb

Hardisk : Quantum Fireball 60Gb

Skjermkort : Asus V7100 64Mb

CD- Brenner : Plextor 24/10/40A

DvD-Brenner : Nec 1100A

Isdn-kort : Eicon Tas106W

 

 

I tillegg bruker jeg alle Usb tilkoblinger til div utstyr.

 

 

Win XP Pro , Norton 2004 Antivirus, Webroot Spy Sweeper , Pop-Up Stopper Pro, Ad-Aware 6.0

 

 

Bios og alle drivere er av nyeste versjon.

 

 

Digidic'en virker utrolig ustabil og treg.

 

 

Plutselig kan den skru seg av når jeg starter opp et program eller gjerne mitt inne i et.

Andre ganger kan den ikke koble seg fra Internett eller fryser så jeg ikke får gjort noe på 30 sek til 1 min.

 

 

Hadde ganske store forventninger til denne boksen , men det har endt med at den gamle P4 1,7 Ghz er blitt tatt frem igjen.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med disse problemene eller har jeg rett og slett gjort et gedigent bom-kjøp?

 

Mvh

Otte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har ikke gjort et bomkjøp... digidice er en flott maskin.

 

om du bruker den nyeste BIOS-versjonen så anbefaler jeg deg å slå av der det står "automatic shutdown if...." noe i den duren... med denne funksjonen skrudd på hos meg, slo PC-en seg vilkårlig av...

 

regner med at Abit klarer å knø seg til å fikse denne amatørfeilen i neste BIOS-update..

 

om du bruker pc-en din til nyere spill, så ser den treg ut, uansett om du bruker digidice eller ikke... men celeron-prossesorer skal være like rask som p4 til f eks ripping og komprimering av dvd/cd og normal lasting av windows...

 

din TwinMos-ram kan kanskje skape ustabilitet... ettersom Abit ikke anbefaler den... står på hjemmesiden deres.. men prøv å fikse det overnevnte i BIOSen først... tror problemet ligger der :)

 

jeg vet ihvertfall en ting, og det er at om du plages med støy av den, så kan jeg lime inn linker til de viftene jeg har kjøpt (boksen er _meget_ stille nå, og bare noen grader varmere)

siden du har en celeron cpu i den, så trenger du ikke så heftig kjøling, ettersom en p4-cpu produserer mere varme..

 

... om du forøvrig vil ha vannkjøling (noe som senker cpu-temperaturen noen grader, men sys-temp stiger), så anbefaler jeg deg å lese gjennom EvilEddies artikkel der han modder sin digidice..

 

 

her er noen linker som er kjekke å ha:

 

offisielt Abit Digidice forum: http://forum.abit-usa.com/forumdisplay.php?s=&forumid=38

 

Paul's Unofficial ABIT DiGiDice SFF FAQ:

http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=21

 

Speedfan, tredjepartsprogram til å redusere viftehastigheter:

http://www.almico.com/speedfan.php

 

-Frode

Lenke til kommentar

Det som slo meg med en gang da jeg så gjennom systemspec'en din, var ISDN-kortet. Dynalink (ikke Eicon, så vidt jeg vet) TAS106 er etter mine erfaringer (er PC-tekniker) et problemkort med en relativt høy feilprosent, ca en 30-40. De vanligste feilene er at kortet kortslutter alle andre ISDN-enheter på linja og, som i ditt tilfelle, forårsaker generell ustabilitet i systemet.

 

Prøv å ta ut ISDN-kortet og test da DigiDicen uten dette. Merk at jeg selv kjører med ISDN, men i mitt tilfelle jeg har tatt fram en gammel Pentium 233 MMX, utstyrt denne med et Tiger Jet 128 ISDN-kort og gjort denne om til en slags ISDN-ruter.

 

Feilen kan også ligge i minnet, som Frode (komode) nevner i sitt innlegg.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar.

Deres svar har gjort at jeg igjen har tatt den frem fra bakerst i skapet, plasserte den der for å slippe å bli påminnet den.

 

 

Når det gjelder ram'en så kjøpte jeg den for at nett-butikken anbefalte den isammen med DigiDice.

 

 

Har ikke noe særlig peiling på hva som går isammen så jeg stolte på butikken.

Feil , tydeligvis.

 

 

Skulle for engangs skyld være lur å valgte den billigste nett-butikken istedet for den jeg bruker normalt. Det straffet seg når jeg skulle ha litt support.

 

 

Til å begynne med fikk jeg ikke startet den i det hele tatt.

 

Hos nett-butikken var det vanskelig å få tak i noen, telefonnr var til en som holdt på med regnskapet, og på mail fikk jeg beskjed om å lese manualen og gå inn på produsentens hjemmeside.

Greit nok , men jeg syntes de kunne være litt mer behjelplige. Siste gang vi handlet der.

 

 

Det viste seg at jeg hadde feil P4 cpu. Det var en Wilmette cpu.

 

Derfor ble det en panikk-handel av ny cpu, billigste butikken hadde pga at jeg egentlig skulle ha ventet litt med å kjøpe en ny, litt raskere.

 

Men det jeg bruker maskinen til er DvD-brenning og internett og da tror jeg denne (Cel [email protected]) holder i øyeblikket. Vil bare nevne at jeg ikke kjører med overklokking normalt. Det var bare en test for å se hvor langt det gikk.

 

 

Må tydeligvis prøve å få byttet ram'en.

 

 

Når det gjelder Isdn-kortet er det helt riktig at det er et Dynalink kort, jeg husket feil da jeg skrev det. Det forrige jeg hadde var et Eicon.

 

 

Jeg har ikke hatt noen feil på kortet tidligere og det har jeg brukt i over 2 år, kanskje på tide med et nytt.

 

 

Nå til mine videre spm:

 

 

Hvilken ram-type skal jeg ha?

Evt hvilken type isdn-kort?

 

 

Når jeg kjører et program som heter Aida32 får jeg beskjed om at Biosen på grafikk-kortet bør oppdateres og at hastigheten er lavere enn det kan kjøres på, hvordan gjør jeg noe med dette?

 

 

Et annet problem jeg ikke har funnet svar på noe sted er at når jeg har innstaller Abit Manager så får jeg opp påkoblingsruten til internett hele tiden, hvordan blir jeg kvitt det, uten å avinnstallere programmet? Når jeg lukker ned hele greia og bare kjører SpeedFan blir det også borte , men da mister jeg jo også visningen av temp i displayet.

 

 

Og til slutt:

 

Frode, du nevnte noe om at du hadde byttet vifter, hadde du en link evt type-nr?

Og finnes det noe sted hvor det står oppsettet på biosen?

 

 

Har stort sett ikke noe problem med å finne ut hvordan program og slikt skal kjøres og settes isammen , men kan ingenting om hvordan slikt skal settes opp eller hva som hører isammen.

 

 

Takk på forhånd.

 

 

Jan-Vidar

Lenke til kommentar

Mine anbefalinger:

 

RAM: Corsair XMS3200 dersom du skal ha 256MB, eller TWINX512-3200LL (evt denne dersom økonomien er stram) hvis du går for 512MB.

 

ISDN-kort: Komplett.no har bare ett merke (Billion) som jeg ikke synes noe om. Ta heller turen til nærmeste Expert (Bonus)-forretning og spør etter Jensen ISDN Data Easy. Ikke bare får du et veldig bra produkt, man får også god service når dette skulle behøves. Kunnskapsnivået på teknikerene hos Jensen Support er høyt, de holder seg oppdatert på det som måtte dukke opp av kompabilitetsproblemer o.l.

 

Feilmeldingen angående skjermkort-BIOSen du får i AIDA32 trenger du ikke å bry deg om, det skal ikke være nødvendig for vanlige brukere å måtte oppdatere dette. Det er kun system-BIOSen som er mest relevant for oppgradering. Angående det med at hastigheten er lavere enn det som det kan kjøres på - har du sjekket i BIOS at CPU (og RAM) kjører på de rette hastighetene sine, og at FSB ikke er satt feil. Velg automatiske innstillinger dersom du ikke har gjort dette allerede.

 

Det med at maskinen hele tiden kopler seg til internett når Abit Manager er oppe, kan jeg ikke hjelpe deg med. Jeg vet at nettverks-ikonet på displayet lyser opp når det er internett-forbindelse. Men siden jeg kommer inn på internett via en ISDN-ruter istedet for en direkte oppkopling, kan jeg ikke gi en bekreftelse på hva som gjør at Abit Manager vil ha en internett-forbindelse oppe hele tiden. Jeg ville prøvd å sendt en e-mail til Abit: [email protected]

 

Lykke til videre med DigiDicen din!

 

EviLEddiE

Lenke til kommentar

otte,

 

om ikke EvilEddie (eller noen andre?) har hatt problemer med BIOS-instillingen som jeg nevnte, så er det nok mest sannsynlig RAM-en.

 

forøvrig så kan du jo alltids prøve dette ut med en enkel test:

# Added the function "FAN Failed Alarm".

# Added the function "FAN Fail Shutdown".

 

av disste to nye funksjonene i bios 1.8, så er det den nederste som jeg ville prøvd å skru av, om jeg var deg... gå inn i BIOS å velg bort.. tror den står under "pc health"...

 

angående ram, så er sikkert Evileddies forslag ypperlige..

selv har jeg: Corsair Value S PC3200 2x512MB...

denne ram-en funker ikke på game acceletator-innstillingene til hovedkortet..

ser forresten ut som minneprisene har steget noe i det siste?

 

 

når det kommer til vifter så har jeg byttet alle (unntatt den i PSU-en)..

til systemvifte har jeg kjøpt en Papst 612FL (19 m3/t, 16dB), CPU-vifta er en Papst 712F2L (28 m3/t, 25dB) og tilslutt så er OTES-løsninga på baksiden boksen bytta mot P4-vifta som fulgte med da jeg kjøpte CPU-en.. festet den med en binders..

du må forøvrig få tak i lengre skruer om du kjøper samme CPU-vifte som meg, ettersom Papst-vifta har et annet feste..

jo, glemte at jeg også har en gammel Papst 412FM, som blåser kald luft inn, bakfra....

edit: må vel tilføye at alt av vifter er kjøpt hos microplex.no

 

med denne løsninga så idler boksen min på på 40 grader, CPU på 41 grader og PSU på 44 grader.. har en P4 2.6C, som produserer mye varme.

 

-Frode

Endret av komode
Lenke til kommentar
Ot: I siggen din EvilEddie, Hva er det han spiser??

EDB: Dette er undertegnede på TG03, som inhalerer Fellowes komprimert luft for å få en dyp og rar stemme (motsatt effekt av helium) for å bidra til all den "Arne!"-ropingen :-)

 

On-topic: RAMen som komode anbefaler er bra, men for at den nevnte Game Accelerator skal fungere, må du ha minne som klarer gode timings (CL2). De 2 førstnevnte pakkene jeg nevnte i min anbefaling skal klare dette. Viftene som han nevner er meget gode valg, selv kjører jeg med samme 60mm systemvifte som ham. Systemet mitt har følgende idle-temperaturer: CPU 37 grader, system 40 grader og PSU: 41 grader (P4 2,6C @ 3,2 utstyrt med vannkjøling).

Lenke til kommentar

send bare mail til microplex.no der du ber om akkurat den viften...

 

de har massevis av den, ettersom de monterer den selv på en type kjøleløsning som de selger...

 

...jeg fikk vite det ved en tilfeldighet da jeg spurte om de hadde planer om å bestille den inn..

 

-Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...