Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondensator


Anbefalte innlegg

Jeg har en Audiobahn subb (2x12") + 2 stk front + 2 stk bak som går på en Planet Audio 5 kanaler (4x50rms + 1x200rms), når jeg spiller ganske høyt begynner alle lysene på bilen å blinke litt (disko?). Tror jeg skal kjøpe meg en kondensator snarest ja.

 

Hvor stor kondensator bør jeg ha og (ca) hva vil det koste (fra hvor)?

Subben er oppgitt som 800rms så jeg tror nok ei monoblokk kommer om ikke så allt for lenge.

Jeg hadde en sånn Planet Audio før på 4xinfinity comp. sett på 90w rms/stk og 1stk Peerlees XLS 10" 150w rms. Pingleforsterker! Klarte ikke drive det engang. Så kan ikke tenke meg hvor jævlig dette må være på 2x12".

 

Kjøper du fra statene kan du få en 5 farader fra soundstream (highend) for 1500kr. Her hjemme koster en vanlig 1farader det samme. Så det er opp til deg selv hva de skal koste deg og hvor bra den skal være. I ditt tilfelle tror jeg en 3 farader burde være passelig

så den regelen om 1F pr 1000W er bare tull da? Hvis ikke, hadde det holdt med 0,5 F...? (4x50 + 1x200 = 400W = 0,4F ??)

 

Har også lest at for stor kondis ikke er bra.. Selvom jeg ikke helt kan skjønne hvorfor... Men hvis det også stemmer blir vel 3F litt i groveste laget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Audiobahn subb (2x12") + 2 stk front + 2 stk bak som går på en Planet Audio 5 kanaler (4x50rms + 1x200rms), når jeg spiller ganske høyt begynner alle lysene på bilen å blinke litt (disko?). Tror jeg skal kjøpe meg en kondensator snarest ja.

 

Hvor stor kondensator bør jeg ha og (ca) hva vil det koste (fra hvor)?

Subben er oppgitt som 800rms så jeg tror nok ei monoblokk kommer om ikke så allt for lenge.

Jeg hadde en sånn Planet Audio før på 4xinfinity comp. sett på 90w rms/stk og 1stk Peerlees XLS 10" 150w rms. Pingleforsterker! Klarte ikke drive det engang. Så kan ikke tenke meg hvor jævlig dette må være på 2x12".

 

Kjøper du fra statene kan du få en 5 farader fra soundstream (highend) for 1500kr. Her hjemme koster en vanlig 1farader det samme. Så det er opp til deg selv hva de skal koste deg og hvor bra den skal være. I ditt tilfelle tror jeg en 3 farader burde være passelig

så den regelen om 1F pr 1000W er bare tull da? Hvis ikke, hadde det holdt med 0,5 F...? (4x50 + 1x200 = 400W = 0,4F ??)

 

Har også lest at for stor kondis ikke er bra.. Selvom jeg ikke helt kan skjønne hvorfor... Men hvis det også stemmer blir vel 3F litt i groveste laget?

1farad på 1000w er en tommelfingerregel. PantZman tenkte jo å supplere med en monoblokk og da er det jo likeså greit å kjøpe en "grei" kondensator med en gang.

Jo større kondensator, ikke nødvendigvis bedre lyd. Men etter det jeg har lært i elektroutdannelsen og praktisert så stiller jeg spørsmål ved at for stor kondensator kan virke ødeleggende på noen måte.

Lenke til kommentar

...Jo større kondensator, ikke nødvendigvis bedre lyd. Men etter det jeg har lært i elektroutdannelsen og praktisert så stiller jeg spørsmål ved at for stor kondensator kan virke ødeleggende på noen måte....

ikke direkt ødeleggende men en stor kondensator vil i praksis gi fra seg strøm ved meget, meget korte pulser -om man får så stor spennings fall i kablen self... -

 

uanset, la oss anta at spenningen faller så mye at kondensatoren tømmes for en del strøm ved kraftig bass toner. Og som du vet, så må den kondesatoren "fylles" opp igjen med strøm og den strømen som dynamoen genererer må også forsyne både forsterkeren og selvsagt kondisen samtidig..... Her kommer igjen årsaken til at man må ha så stor dynamo for å kunne takle det ekstra strøm behovet i så kort periode for å ladde kondensatoren... i praksis blir det som kan "ødelegge" lyden når kondensatoren må faktisk lades opp samtidig som forsterkeren bruker/trenger mye strøm og da vil den strømmen som strømsforsyningen trenger bli noe redusert.

 

Et av egenskapene til en PWM (switch mode strømsforsyning) er meget gode transient egenskaper ved spennings variasjoner men det krever igjen at når 12volts spenning faller så skal strømen behovet øke for nettopp kompensere spennings fallet og når den strømmen også blir forbrukt av kondisen så sier seg selv at PWM ikke vil fungere optimal. Derfor sier jeg at da er mest ideelt med et extra batteri som kan levere MYE strøm selv om spenningen faller noe, fordi som sagt PWM vil kompensere for spennings fallet men til det trenger den MYE strøm tilgjengelig -noe en kondis ikke greie i lengre perioder enn noen få milisekunder, i denne korte perioden greier PWM å "hente" strøm fra egen innebygd kondensator bank... derfor er de så mange og ikke så store slik at man har en liten tidskonstant på utladningen/oppladning ;)

 

Batterien har noe tregere reaksjon tid men den kompenserer med å kunne levere strøm i MYE lengre tid enn en kondis kan greie i det helle tatt, tenk på kondiser som har opp imot 10,000amperes "strøm kapasitet" -ved kortslutning vel og merke- prøvd å starte en bil med sånt?? :whistle:

 

Før i tiden var gele batteriene noe treige men de er blitt mye bedre i det siste årene. Så kondensator var mye viktigere før og er bra å ha om man har bare et vanlig batteri foran og for liten tversnitt i kablen som går bak til ampen men igjen dette faller tilbake til de tidligere nevnte punkter. Derfor mitt påstand at rimelige forsterkere har for dårlig med innebygd kapasitans og da vil self en extern kondis hjelpe....

 

Skal man så absolut ha en kondis så burde den ligge under tusen lappen ellers er et mye bedre alternativ og bedre løsning å ha et ekstra batteri bak faktisk, man kan bruke vanlig batteri og helst Maritim type som takler dyppere utladninger og tar ladning fortere enn vanlig, men det krever mer arbeid i form av lukket kasse og ventilering pga knallgassen som dannes ved ladning. Dynamoen burde være større enn 70-75 Amper, er den mindre så vil det bare ta lengre tid å ladde opp batterine, da kan man suplere med et batteri ladder hjemme som kobles på om natta.... man trenger ikke noen digger dynamoer egentlig.... :hmm:

 

uff, denne tråden er blitt lang nå... så jeg tror jeg gir meg med dette her jeg.... :)

Lenke til kommentar

...Jo større kondensator, ikke nødvendigvis bedre lyd. Men etter det jeg har lært i elektroutdannelsen og praktisert så stiller jeg spørsmål ved at for stor kondensator kan virke ødeleggende på noen måte....

ikke direkt ødeleggende men en stor kondensator vil i praksis gi fra seg strøm ved meget, meget korte pulser -om man får så stor spennings fall i kablen self... -

 

uanset, la oss anta at spenningen faller så mye at kondensatoren tømmes for en del strøm ved kraftig bass toner. Og som du vet, så må den kondesatoren "fylles" opp igjen med strøm og den strømen som dynamoen genererer må også forsyne både forsterkeren og selvsagt kondisen samtidig..... Her kommer igjen årsaken til at man må ha så stor dynamo for å kunne takle det ekstra strøm behovet i så kort periode for å ladde kondensatoren... i praksis blir det som kan "ødelegge" lyden når kondensatoren må faktisk lades opp samtidig som forsterkeren bruker/trenger mye strøm og da vil den strømmen som strømsforsyningen trenger bli noe redusert.

 

Et av egenskapene til en PWM (switch mode strømsforsyning) er meget gode transient egenskaper ved spennings variasjoner men det krever igjen at når 12volts spenning faller så skal strømen behovet øke for nettopp kompensere spennings fallet og når den strømmen også blir forbrukt av kondisen så sier seg selv at PWM ikke vil fungere optimal. Derfor sier jeg at da er mest ideelt med et extra batteri som kan levere MYE strøm selv om spenningen faller noe, fordi som sagt PWM vil kompensere for spennings fallet men til det trenger den MYE strøm tilgjengelig -noe en kondis ikke greie i lengre perioder enn noen få milisekunder, i denne korte perioden greier PWM å "hente" strøm fra egen innebygd kondensator bank... derfor er de så mange og ikke så store slik at man har en liten tidskonstant på utladningen/oppladning ;)

 

Batterien har noe tregere reaksjon tid men den kompenserer med å kunne levere strøm i MYE lengre tid enn en kondis kan greie i det helle tatt, tenk på kondiser som har opp imot 10,000amperes "strøm kapasitet" -ved kortslutning vel og merke- prøvd å starte en bil med sånt?? :whistle:

 

Før i tiden var gele batteriene noe treige men de er blitt mye bedre i det siste årene. Så kondensator var mye viktigere før og er bra å ha om man har bare et vanlig batteri foran og for liten tversnitt i kablen som går bak til ampen men igjen dette faller tilbake til de tidligere nevnte punkter. Derfor mitt påstand at rimelige forsterkere har for dårlig med innebygd kapasitans og da vil self en extern kondis hjelpe....

 

Skal man så absolut ha en kondis så burde den ligge under tusen lappen ellers er et mye bedre alternativ og bedre løsning å ha et ekstra batteri bak faktisk, man kan bruke vanlig batteri og helst Maritim type som takler dyppere utladninger og tar ladning fortere enn vanlig, men det krever mer arbeid i form av lukket kasse og ventilering pga knallgassen som dannes ved ladning. Dynamoen burde være større enn 70-75 Amper, er den mindre så vil det bare ta lengre tid å ladde opp batterine, da kan man suplere med et batteri ladder hjemme som kobles på om natta.... man trenger ikke noen digger dynamoer egentlig.... :hmm:

 

uff, denne tråden er blitt lang nå... så jeg tror jeg gir meg med dette her jeg.... :)

Det er meget korrekt. Bra forklart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...