drkaos Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Legger du en liten motstand over kondensatoren kortslutter du jo spenningsforsyningen... Tenkte på denne. Ingen med hodet på rett plass finner vel på å legge noe som helst mellom to poler. Det vi snakket om var en motstand mellom ledningen fra batteriet og til kondisen, ikke mellom polene.. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Legger du en liten motstand over kondensatoren kortslutter du jo spenningsforsyningen... Tenkte på denne. Ingen med hodet på rett plass finner vel på å legge noe som helst mellom to poler. Det vi snakket om var en motstand mellom ledningen fra batteriet og til kondisen, ikke mellom polene.. tøs skrev at det skulle legges en liten motstand over kondensatoren. Over blir i denne sammenhengen parallellkobling. Riktig terminologi hadde vært i serie med kondensatoren. Lenke til kommentar
tøs Skrevet 13. mai 2004 Del Skrevet 13. mai 2004 Ikke over + -, da blir det jo seff en kortsluttning. Men hvis du legger en lyspære ( som tideliggere nevnt ) eller noe annet med passende motstand til din kondensator, i serie med + er det vell, skal det funke.. johanlo: Feil formulering fra min side, men som du ser har jeg skrevet at den skal i serie med kondensatoren. Lenke til kommentar
Tiny Tim Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Kjøpte meg en kondensator selv i går. Hadde jeg vist hvor stor forskjell det er med kondensator på anlegget hadde jeg kjøpt en for lenge siden. Helt sykt stor forskjell på lyden. Spiller både renere og høyere. Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Kjøpte meg en kondensator selv i går.Hadde jeg vist hvor stor forskjell det er med kondensator på anlegget hadde jeg kjøpt en for lenge siden. Helt sykt stor forskjell på lyden. Spiller både renere og høyere. har hørt at dette ikke gjelder alle annlegg.. At det må være en viss størrelse på anlegget for at det skal lønne seg... comments any1? Lenke til kommentar
PaulMV Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Vil tru dette kun er effektivt når anlegget trekker meir straum enn batteriet klarer å levere uten noko særlig spenningsfall.. Så ein gammal 2x8watt kassettspelar treng nokk ikkje store kondisen Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 hehe, såpass skjønner jeg også.. Men hva med mitt nye annlegg da? 2 x 8 " suber på 150 watt rms hver + 5" komponentsett... er vell fremdeles ingenting å hente ? Lenke til kommentar
Tiny Tim Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Jeg merket stor forskjell og jeg har "bare" en 12 tommer, 2stk 6*9 i hattehylla og ett sett fron. høyt. Forsterkeren er en planet audio ett eller annet som skal yte 700w i 2 ohm. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Jeg har en Audiobahn subb (2x12") + 2 stk front + 2 stk bak som går på en Planet Audio 5 kanaler (4x50rms + 1x200rms), når jeg spiller ganske høyt begynner alle lysene på bilen å blinke litt (disko?). Tror jeg skal kjøpe meg en kondensator snarest ja. Hvor stor kondensator bør jeg ha og (ca) hva vil det koste (fra hvor)? Subben er oppgitt som 800rms så jeg tror nok ei monoblokk kommer om ikke så allt for lenge. Lenke til kommentar
daho Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 når jeg spiller ganske høyt begynner alle lysene på bilen å blinke litt (disko?). Tror jeg skal kjøpe meg en kondensator snarest ja. Det har ikke noe med en kondensator å gjøre. Kameraten min har dynamo på 150A og batteri på 90A. To stinger kondensatorer, en av de beste. Og når han virkelig spiller høyt med rockford forsterkere sluker de det man klarer å levere. Bassen vil ikke droppe ut hvis du har kondensator, men lysa vil fortsatt blinke. Bilen hans hopper bortover når man spiller høyt, for da sluker dynamoen mange hester. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg var hos en lokal sjappe og fikk tilbud på en BOSS kondensator 3 farad til 1800,- Digitalt bla bla bla voltmeter osv. sa han. De skulle ha 1100,- for en 1 farads kondensator så jeg tror det blir den BOSSen. Lenke til kommentar
Tiny Tim Skrevet 18. mai 2004 Del Skrevet 18. mai 2004 Jeg betalte ca 950 for en lightning audio 1farad's kondesator med digitalt display. Kjøpt hos bilradiospesialtisten i bergen. Lenke til kommentar
tøs Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) PAntZman, ikke kjøp BOSS kondensator. Gå heller foe en Phenix Gold, eller RF. Hva skal du med 3f kondensator? Du skal ha en rimelig heftig forsterker (er) / batteri for å kunne dra nytten av den. Edit: Leste inlegget du hadde skrevet litt over.. Du trenger overhode ikke større enn en 1f kondensator. Endret 25. mai 2004 av tøs Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 En tommelfinger-regel for å finne riktig størrelse på kondensatoren er: 500W RMS = 0,5 Farad 1000W RMS = 1 Farad 1500W RMS = 1,5 Farad osv. Det skader ikke å ha en større kondensator enn nødvendig, men det er ikke sikkert du merker noe til det. Kjekt å ha til senere hvis du skal oppgradere. Hvis lysene på bilen begynner å blinke, tyder dette på at det er problemer med å skaffe nok strøm og spenningen synker. Det man da kan gjøre er å kjøpe et batteri som kan levere mer strøm i CCA (kaldstartstrøm). Mitt Maxxima-batteri kan levere 800-900 Ampere CCA i motsetning til Biltema-batterier og diverse andre som kan ligge på 300A ca. Dette har ganske mye å si. I tillegg er det greit å ha en god og kraftig dynamo samt en kondensator. Jeg vil i høyeste grad anbefale å kjøpe Maxxima-batterier. De leverer mer strøm, utvikler IKKE knallgass (eksplosjonsfarlig), er 100% vedlikeholdsfrie og har en mye lengre levetid en vanlige syrebatterier. Prisen ligger på rundt 1500kr En annen kjempefin fordel er at de har flere tilkoblingspoler. Kjempekjekt med tanke på bilstereo Lenke til kommentar
Volvolarsen Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Ikke glem at du må en dynamo som klarer å levere nok strøm... Hjelper ikke med 4 Maxxima-batterier hvis dynamoen din leverer 45A og 13,8V Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Jajja, får ta meg en tur rundt på lokale sjappene i dag, må ha meg en uansett. Lenke til kommentar
Vodkakick Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren. + polen skal kobles til + fra batteriet. MÅ jeg ha samme jordingspunkt for kondis og forsterker? Eller kan jeg jorde de på hvert sitt punkt i bagasjerommet? Trodde det var viktigere med korte jordingskabler, enn å jorde de på samme punkt? Når det gjelder +, kan jeg dra kabel fra +polen på batteriet rett til +polen på kondis, og rett derfra til +polen på forsterkeren? Eller må + gå fra batteriet til en strømfordelingsblokk, som deler til både forsterker og kondis? Håper på kjapt svar, så jeg slipper en "prøv-og-feil" episode i kveld Lenke til kommentar
Morten A Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Og om du kopler + og - feil så blir kondensatoren forvandla til en granat. haha det er ganske gøy å sprenge kondensatorer gjorde det på skolen hele tiden før! eller så ladet vi dem opp og tok de på hverandre Lenke til kommentar
hans A Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Har kondensatoren bare en misjon på store eksterne forsterkere, eller kan den være bra å bruke på en vanlig CD-spiller? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Den eneste funksjonen for en spiller vil være å få rensa strømmen for evt. støy. Sjøl er jeg jo litt sær der og har en Helix headcap. Her som ellers anser jeg dette som siste tweak, ikke som et supplement da en kondis ikke genererer strøm og vil stresse et allerede strømsvakt system mer enn hva godt er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå