Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondensator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja... Det vet jeg... Lurte egentlig bare på om jeg MÅTTE bruke samme punkt... Har to fine punkter som passer utmerket til kondis og forsterker, men hvis de MÅ være på samme sted, må jeg trekke kondis-jord noe lenger enn planlagt... Noen som har svar på spm nr.1 fra posten min fra forrige side?

Lenke til kommentar

merkelig hvor ofte dette blir tatt opp men ingen tar seg tid til å søke om samme emme....

 

FEIL:

*hverken kondensator eller batteri blir ødelagt om man ikke bruker en motstand eller lampe i serie ved oppladning, eneste er at hovedsikringen ved batteriet vil risikrer å brenne, derfor bruker man en motstand i serie....dessuten får man noen stygge sveise merker på polane. Forresten i hjemme hifi settes en motstand i serie med en ringkjerne transformator av samme grunn-unngå brente sikringer-, ikke fordi det er skadelig på noen måtte...

*kondensatorens betydning for støy vil være minimal da den mest vanlig støy oppstår rundt linje delen på både utgangene på spilleren og inngangen på forsterkeren.

*billigere/dårligere strømsforsynings del i forsterkeren er, desto mer vil hjelpe en "ekstern" kondesator, fordi innebygd i forsterkeren skal befinne seg en kondensator bank som skal helst bestå av flere enn 4 stk på min 1000microfarad og 16volt, desto flere i parallel mindre indre motstand....

*tommelfinger regel? vel...

*lyset blinker: bytt ut kablen til jordings punktene mellom bateri-chassis, dynamo-chassis. den originale kabelen som sitter der er beregnet til normal forbruk i bilen, ikke for stereo anlegget... den er ganske underdimensjonert... lade speningen går opp med ca 0,3-0,6 volt og...

*skal man kjøpe en dyr kondesator kjøp heller et ekstra batteri, da den tilsvarer ca 100,000 farads kondis...

*glemt andre ting i farten sikkert....

 

-Ideelt er korteste vei mellom kondis og forsterker, vanlig ohms lov. Dessuten holder man den ettertraktede indre motstand nede som er på noen få miliohm og da skal ikke så mange lange cm med kabelen for å øke den betraktelig...

-Færreste jordings punkter gir teoretisk færres jordings sløyfer.

Lenke til kommentar
merkelig hvor ofte dette blir tatt opp men ingen tar seg tid til å søke om samme emme....

Jeg søkte, jeg fant, jeg skrev... :yes:

 

Men, med fare for å gjenta meg selv;

Når det gjelder +, kan jeg dra kabel fra +polen på batteriet rett til +polen på kondis, og rett derfra til +polen på forsterkeren? Eller må + gå fra batteriet til en strømfordelingsblokk, som deler til både forsterker og kondis?

 

BTW:

*skal man kjøpe en dyr kondesator kjøp heller et ekstra batteri, da den tilsvarer ca 100,000 farads kondis...

hmmmmmmm... det hørtes litt tynt ut... er et batteri laget for samme "hurtige utlading" som en kondensator?

Endret av Vodkakick
Lenke til kommentar

hmmmmmmm... det hørtes litt tynt ut... er et batteri laget for samme "hurtige utlading" som en kondensator?

hehe... tror du den ekstern kondesator er "raskere" enn de flere paralel og innebygde kondesatorene med lavere kapasitans og like ved switch transistorene?.... :roll:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar
hehe... tror du den ekstern kondesator er "raskere" enn de flere paralel og innebygde kondesatorene med lavere kapasitans og like ved switch transistorene?.... :roll:

Hvordan i he****e skal jeg vite det?

 

Syns bare det virker merkelig at folk bruker mange tusen på kondis, hvis din idè med bare et ekstra batteri i steden er så mye bedre...

 

Men som sagt, ikke vet jeg...

Endret av Vodkakick
Lenke til kommentar

men nå vet du det...

 

det er ikke min ide, men det krever litt elektronikk kunnskaper for å forstå det..... når vanlig folk ikke vet bedre så kjøper de sånt i tro at det blir så mye bedre med et ekstra kondis.... men har du det så bruker du det, men ikke kjøpt det i tro at alt blir så mye bedre....

I "gamle dager" var markant forbedring ved bruk av kondis, men bilamp elektronikken er blitt mye bedre siden med mer effektive strømsforsyninger, derfor er blitt behov til kondensator mindre....

 

og som jeg nevnte tidligere en kondis vil gjøre seg best på en billig forsterker, det er en grunn til at enkelte forsterkere har "1000 drømmewatt" og er så mye billigere enn andre....

Lenke til kommentar
hehe... tror du den ekstern kondesator er "raskere" enn de flere paralel og innebygde kondesatorene med lavere kapasitans og like ved switch transistorene?.... :roll:

Forresten, jeg tror ikke at en ekstern kondis er raskere enn de små kondisene inne i forsterkeren. Men problemet i de fleste tilfeller er at de er for små, og at det tar litt tid å trekke den lange veien fra batteriet. Og jeg sa at jeg trodde en ekstern kondis måtte ha raskere ut-lading enn et ekstra batteri, som du foreslo...

 

Men jeg har som sagt ikke så god peil, så dette er mer et spm enn kritikk av dine innlegg... :ermm:

Lenke til kommentar
Forresten, jeg tror ikke at en ekstern kondis er raskere enn de små kondisene inne i forsterkeren. Men problemet i de fleste tilfeller er at de er for små, og at det tar litt tid å trekke den lange veien fra batteriet. Og jeg sa at jeg trodde en ekstern kondis måtte ha raskere ut-lading enn et ekstra batteri, som du foreslo...

 

I billig og rimelige forsterkere er de for små ja, derfor merker du fokjell når du seter en ekstern kondis på de... :yes: dessuten underdimensjonerte strøm kabler gjør ikke ting lettere heller....

 

 

Men jeg har som sagt ikke så god peil, så dette er mer et spm enn kritikk av dine innlegg...

 

skjønner det ;) ellers hadde ikke gidde å bruke tid til dette her..... :)

Lenke til kommentar

fant det bildet!!

dette er altså grunnen til at man får "disco lys".... original jordingskabel til alt elektrisk i bilen... varieren noe self men alltid underdimensjonerte de...

e8vcwl.jpg

 

litt "bedre" må jo kunne gjøres.... ca 15cm 90kv til chassis og 60cm 50kv til front systemet....

e8vczs.jpg

Endret av pndjo
Lenke til kommentar
følg den svarte ledninga fra batteriet :)

 

*takker pndjo for påminningen, har ennå bare en 35mm2 kabel plus den orginale jordings kabelen*

hehe... ikke alle tenker på det egentlig.... blir som å sette en digger V8 og sterkere bremser men så "glemmer" man å bytte ut girkassen liksom.... man får ikke optimal kraftoverføring om den "girkassen" holder.... :p

 

og som regel er 2 stk jordingskabler som går ut ifra minus på batteriet: et til det elektriske systemet -som den på bildet og et litt kraftigere til motoren som er beregnet til starteren egentlig men som også må "deles" med dynamoen.... :cry:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Fikk montert ferdig i går... Fungerte på første forsøk... Det er ikke hver dag :p

 

Så forresten på batteriet i Passelaten min i går, og der er det bare 1 kabel som går fra minus-polen til jord... Den er bare en 10-20 cm lang og ca like tjukk som pluss-kabelen jeg har lagt opp til stereo'n... Så da er den vel ikke altfor underdimensjonert? Men som sagt, var det det bare èn kabel som gikk fra minuspolen...

Lenke til kommentar
Jeg har en Audiobahn subb (2x12") + 2 stk front + 2 stk bak som går på en Planet Audio 5 kanaler (4x50rms + 1x200rms), når jeg spiller ganske høyt begynner alle lysene på bilen å blinke litt (disko?). Tror jeg skal kjøpe meg en kondensator snarest ja.

 

Hvor stor kondensator bør jeg ha og (ca) hva vil det koste (fra hvor)?

Subben er oppgitt som 800rms så jeg tror nok ei monoblokk kommer om ikke så allt for lenge.

Jeg hadde en sånn Planet Audio før på 4xinfinity comp. sett på 90w rms/stk og 1stk Peerlees XLS 10" 150w rms. Pingleforsterker! Klarte ikke drive det engang. Så kan ikke tenke meg hvor jævlig dette må være på 2x12".

 

Kjøper du fra statene kan du få en 5 farader fra soundstream (highend) for 1500kr. Her hjemme koster en vanlig 1farader det samme. Så det er opp til deg selv hva de skal koste deg og hvor bra den skal være. I ditt tilfelle tror jeg en 3 farader burde være passelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...