Stian89 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Som du sikkert har sett, så har jeg drevet å mast med fullt av topics hvor jeg spør om forskjellige ting ang dell insp 9100. Jeg fikk så et tips om heller å lage en lang tråd om 9100, istedet for mange små. Det er det jeg prøver på her. Selv har jeg ikke fått dellen min enda, den kommer om 20-30 dager. Jeg har sjekket mye om den, men ikke fått svar på alt. Jeg lurer på mye. Lurer du på noe? Hvorfor ikke ha dette topicet som en plass hvor man kan diskutere nettopp Dell Inspiron 9100? La oss prøve det. 9100 - et beist av første klasse. (Den til høyre da.) Her er noen av spørsmålene jeg vil begynne med: -Lager den mye støy? Hvordan er det med å ha den i en forlesningssal, eller klasserom? -Maskinen kan kjøpes med 3ghz og 3.2ghz P4 (også andre alternativ, men det er disse jeg tenker på). Å gå fra 3 til 3.2 koster litt over 2000 kroner. Er det ikke da smartere å klokke en 3ghz opp til 3.2ghz da? Er dette mulig? -Dellen har altså 3 vifter under seg, den kan da ikke oppbevares direkte på fanget, er det da mulig å bruke en eller annen bæreveske med såpass solid bunn at pc'en kan stå på sine fire små stolper og allikevel få nok luft? -Hvordan er det med bæreveske til denne maskinen? -Har du noen erfaringer? -Dempe lyden? -Vet du om/har laget, noen tester av maskinen? -Vet du om negative/positive sider ved den? -Kan skjerkortet klokkes? (ATI® Mobility™ RADEON™ 9700 128MB, 8x AGP) -Er det mulig å senke CPU hastighet osv, for å forlenge batterilevetiden? F.eks når man jobber med tekstbeahndling. Det er spørsmålene jeg starter med, kom gjerne med spørsmål du å. Her har vi diverse funn: En test av maskinen Her har vi maskinen i 360graders visning Skriv inn så mye dere orker! Endret 14. april 2004 av Stian89 Lenke til kommentar
FL Enterprise Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Er dette en PC som passer til å ta med seg overalt (lett eller tung)? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Hmm, et forhåldsvis dumt spm, men men.... Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Den ser veldig stor ut ja, minner mye om den 7år gamle bærbare pc'en til pappa. Men ser ser man bort ifra størrelsen så kan den jo by på ganske så bra spesifikasjoner, så det spørs egentlig hvor portabel du vil at den skal være? Hvis du hele tiden er på farta og skal ha med deg pc'en overalt så ville jeg vurdert en som er litt tynnere og lettere, men hvis den bare skal bli stående på kontorpulten så burde det gå fint. Lenke til kommentar
dr_k Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 vet ikke hvordan det er med overklokking, men har ikke hatt noen veldig gode resulteter med dette på mon dell (2.4GHz) Går fint å ha f.eks en stiv plate eller no mellom den og dine edle? deler. Ja den bråker en del, spesielt hvis du kjører den til max, f.eks spilling. Kort og godt: En sinnsyk bærbar maskin, hvis du takler prisen og ikke trenger å dra den med deg over alt da den veier ett lite tonn. dr_k Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Hmm, et forhåldsvis dumt spm, men men.... Et spm er aldri for dumt. Lenke til kommentar
obese Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 det virker som du skal ha en maskin som du faktisk skal BÆRE med deg, og da må du huske at en så stor maskin kommer til å tære på deg. mer enn du tror. 3 kg høres ikke mye ut, men det er et utroli slit å bære rundt på en så stor pc. jeg liker personlig ikke dell sine bærbare, pga vifteløsningen, plastfølelsen, ytelsen og skjermen. det virker også som du er student og skal ha pcen på skolen, og hvis du har den med på forelesning (noe jeg ikke forstår hvorfor..), så må du ha noe lettere og kjøligere. uansett hva, bare dte er centrino og under 2kg er bra Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 det virker som du skal ha en maskin som du faktisk skal BÆRE med deg, og da må du huske at en så stor maskin kommer til å tære på deg. mer enn du tror. 3 kg høres ikke mye ut, men det er et utroli slit å bære rundt på en så stor pc.jeg liker personlig ikke dell sine bærbare, pga vifteløsningen, plastfølelsen, ytelsen og skjermen. det virker også som du er student og skal ha pcen på skolen, og hvis du har den med på forelesning (noe jeg ikke forstår hvorfor..), så må du ha noe lettere og kjøligere. uansett hva, bare dte er centrino og under 2kg er bra Nja, ikke helt student, går i 9 klasse, på den skolen jeg går på er alt så gammeldags at vi ikke får bruke pc, tenkte mer på når jeg kommer på vidergående, men jeg kan vel bare skaffe meg en liten tynn en da? Som funker fint til textbehandling og presentasjoner.....ville ikke det gått an da? Nå er jeg litt opptatt av å ha litt ytelse.....så 9100 er det store for tida Lenke til kommentar
kindings Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 har egentlig ikke helt forstått poenget med å kjøpe bærbar dersom den skal stå en plass hele tiden. Du får bedre ytelse for pengene ved å kjøpe en stasjonær, du kan kjøpe lite kabinett(barebone heter de vel?) og en LCD skjerm og fremdeles ha penger til overs dersom plass er problemet. MEN dersom du blir tvungen på hytteturer i påsken(og regner bort er det greit å kunne sette seg til med PCen fra tid til annen, blir lei av Ludo og familie ), eventuelt for dere litt yngre som fremdeles blir tvungne med på nintendo ferier etc etc. Jeg hadde nok tenkt meg godt om før jeg kjøpte ny stasjonær i dag, med mindre jeg visste at en bærbar uansett ville stått på samme plass 24/7/365. Noe annet bærbare PCer er litt kult til er filmvisning, du kan koble den opp mot TV og bruke den som DVD/DIVX/MPEG/MP3 etc etc spiller uten begrensinger og problemer med formater, noe du aldri vil oppnå med en vanlig stueavspiller. Har selv gjort dette ved flere anledninger, både hjemme og på hytta bare huske å ha kabler i sekken Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 har egentlig ikke helt forstått poenget med å kjøpe bærbar dersom den skal stå en plass hele tiden. Du får bedre ytelse for pengene ved å kjøpe en stasjonær, du kan kjøpe lite kabinett(barebone heter de vel?) og en LCD skjerm og fremdeles ha penger til overs dersom plass er problemet. MEN dersom du blir tvungen på hytteturer i påsken(og regner bort er det greit å kunne sette seg til med PCen fra tid til annen, blir lei av Ludo og familie ), eventuelt for dere litt yngre som fremdeles blir tvungne med på nintendo ferier etc etc. Jeg hadde nok tenkt meg godt om før jeg kjøpte ny stasjonær i dag, med mindre jeg visste at en bærbar uansett ville stått på samme plass 24/7/365. Noe annet bærbare PCer er litt kult til er filmvisning, du kan koble den opp mot TV og bruke den som DVD/DIVX/MPEG/MP3 etc etc spiller uten begrensinger og problemer med formater, noe du aldri vil oppnå med en vanlig stueavspiller. Har selv gjort dette ved flere anledninger, både hjemme og på hytta bare huske å ha kabler i sekken Jah, hvis den bare skulle stått på samme sted hele tida er det jo best med stasjonær, men siden jeg av og til har mini ¨LAN hos noen kamerater, og drar på ei skjedelig hytte noen ganger iblant, er dette veldig greit, den kan jo flyttes langt lettere enn en stasjonær, og med tanke på specsene måtte den jo bli litt stor.... Gleder meg til den kommer Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Er det egentlig vifter under? Eller er de bare lufte hull. i en tes står det nemlig "maybe your lap for an hour or less then you may be happy with the 9100" Hvis viftene er under ville vel ikke dette stått? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Min Dell har ei vifte som blåser nedover, så den har nok det denne også. Å ha den i fanget kan bli varmt i lengen Regner med dette er ganske likt og de nye med 3GHz+ CPUer bli sikkert enda varmere og hvertfall dersom det ikke er -M CPU. Leste forresten om en svenske som klarte å få store brannskader på lårene ved å ha maskinen der. Endret 14. april 2004 av kindings Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Min Dell har ei vifte som blåser nedover, så den har nok det denne også. Å ha den i fanget kan bli varmt i lengen Regner med dette er ganske likt og de nye med 3GHz+ CPUer bli sikkert enda varmere og hvertfall dersom det ikke er -M CPU. Leste forresten om en svenske som klarte å få store brannskader på lårene ved å ha maskinen der. Hmm, ok Det jeg også lurer på, kan man skade pcen av å ha den på fanget? Lenke til kommentar
FL Enterprise Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Sånn ca. hvor dyrt ville det blitt å oppgradere (ikke kjøpe) skjermen fra en UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050) til en UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Er ikke sikker på dette...noen andre som vet? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 P4 cpu'en bråker jo litt, er det på noen måter å dempe lyden litt på? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Det er jo ikke CPU'en som bråker men viftene Jeg skrev ett innlegg i en av de andre trådene dine om et program som kan brukes til å styre viftene. Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Om varme: Fanget blir nok skadet lenge før PC'n... Dette er i praksis en stasjonær maskin med notebook-kabinett så det blir hett! Sett den på bordet, og glem aldri strømforsyningen hjemme. Om skjermoppgradering: Vet ikke helt hva du mener med "Oppgradere (ikke kjøpe)" men prisen er 620 ink mva... (1240 - 620) Skjermen er den samme som på i8600/D800/M60, altså topp... (Og, ja - den kan brukes til spill!) Lenke til kommentar
Gef Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Nå holder det Stian89! Dette blir for mye bumping til at tråden etter retningslinjene skal få "overleve"! Det holder med å poste èn gang etter hverandre, glemte du og spørre om noe i posten din, er det en "edit" knapp oppe til høyre i postvinduet som du kan redigere posten din med. Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil føre til at tråden blir stengt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Stenges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg