Lord Hell Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Hei, jeg er ute etter en stillegående pc.. da tenkte jeg på å kjøpe meg en del ting for å til dette.. har ikke så veldig lyst til å begynne med vannkjøling er redd for lekasje Jeg vil også ha Dempet Lyden fra Hovedkort Vifta, Ved å bytte til noe chipset kjøler uten vifte, da jeg aldri har gjort dette før, er det noen som har noen guider om hvordan ? (er litt grønn på området) Og noen anbefalte for mitt Hovedkort ?? Info om mitt Hovedkort HER Stort bilde av mitt hovedkort HER Afseth Støydempingsprosjekt ga meg Mange tanker Her er noe av dem tinga jeg tror jeg skal kjøpe, [Oppdateres] Blir vell en 200 gb hardisk fra seagate Link Kabinett Støydempings matter kjøper jeg på bil shappa i byen. Hardisk Ramme (med Kjøler) Ram kjøler Mist Frostbite C Det er vell det jeg trenger for en stille pc, Vurderer å kjøpe noe små greier i tilegg men bare vurderer. Vifte Filter, trenger jeg disse ? hva er de egentlig godt for ? støv fjerning ? Link her Her er noe jeg syns virket ganske artig å ha Skruelås Endret 14. april 2004 av Lord Hell Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Les denne tråden om mitt vellykkede støydempingsprosjekt. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=229439 Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Noen Tilbake meldinger ? noen ekstra tips ? dette er første gang jeg skal bygge en stille gående pc og vil gjerne ha tips fra dere som har gjort dette før (bilder er også gøy å se ) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Har hørt at støydempingsmatter utviklet for biler, ikke egner seg spesielt godt i datamaskiner. Er nok best å kjøpe slikt på en databutikk som har spesialisert seg innenfor emnet, f.eks Microplex. Hvis du allikevel skal bestille derfra, mener jeg. Ellers vil jeg si at den største forbedringen på min PC, var å bytte ut den påståelig støysvake PSUen min med en Mist 350W PSU. Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 (endret) Ok, lurer ihvertfall på om jeg ikke skal ta meg en tur innom bil shappa bare for å høre like vell pris har jo mye og si. plus støydempingsmatter på biler for å dempe motor må jo være bra...(håper ) Jeg glemte å si hva jeg har fra før Jeg har en PSU fra Aopen (350W, med 120MM vifte) 19dbs så den er grei det som støyer mest i min pc er min høylytte CPU vifte (Kjøpte Boxed versjon av Amd Xp3200, forferdelig mye bråk +jeg vil gjerne bytte ut den vifta på hovedkortet, (den lille greia som lager sånn ekkel viine lyd) Endret 14. april 2004 av Lord Hell Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Støydempingsmatter for bil, er beregnet på en helt annen lydprofil enn det datamaskiner lager. I tillegg har støydempingsmatter for datamaskiner også ett lag med materiale som fjerner vibrering i kabinettet. Vibrering i kabinett, kan ha mye å si for lyd. Men har ikke prøvd matter beregnet på biler, så skal ikke uttale meg helt sikkert. Men det er dette jeg har hørt. Du vil nok vinne mye på å bytte ut CPU viften din, med den du har spesifisert. Men ikke bytt ut hovedkortviften din med en annen vifte... bytt den ut med en passiv kjøler. Det er mer enn nok kjøling i en passiv kjøler (har link til den i tråden om mitt støydempingsprosjekt). Passiv kjøler til grafikk-kortet er også en god løsning, for det er en annen liten vifte som lager mye lyd. Jeg kjøpte Zalman, men mulig du må velge en annen løsning (les her i forumet, og sjekk kompatibilitetsoversikt). Avhenger av hvilket grafikk-kort du har. Jeg har GForce 4, og den fungerer meget bra der. Det kan se ut som den er vanskelig å montere ved første øyekast, men selv jeg, med mine klumsete hender, klarte det uten problemer. Det er en link også til denne i min støydempingstråd. Er du sikker på at PSU'en din alltid går på 19dB? Jeg trodde min var støysvak, men fant ut at den øker farta etterhvert som datamaskinen blir varm, og da var det den desidert største støykilden. Dette til tross for at den hører til Enermax sin Silent serie. Den skulle ligge på 22dB, men etter nærmere studering av tester, fant jeg ut at den økte til 35dB når datamaskinen ble varm. Men prøv å stopp PSU viften din når maskinen har stått på en stund (med en penn eller lignende) for å høre om du merker stor forskjell. Men ikke stopp den for lenge. 10 sekunder bør være nok for å vurdere om støyen er dempet betraktelig. Jeg merket ihvertfall stor forskjell når jeg byttet til Mist 350W PSU. Denne skal være på 18-19dB ved normalt bruk... altså selv om maskinen blir god og varm. Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 hehe, jeg er litt usikker men jeg tror ikke den lager så mye lyd, er ett par som skryter av den, har en Link fra Aopen om den Link HER og her er en link fra Harware (Trykk på Erfaringer (2.stk) Link Her Ja jeg er enig i det at Støydempings matter laga for bil kan være annerledes.. (vansklige valg ) ja jeg har fikk med meg det nå at tøydempingsmatter for datamaskiner også har ett lag med materiale som fjerner vibrering i kabinettet. Bare 1 som har svart hittil og det er deg Afseth Lenke til kommentar
Mortsun Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt Kabinett som jeg har lyddempet etter beste evne med tanke på pris/kvalitet. Valget falt på lyddempematter for bil. Disse fåes i forskjellige tykkelser. I tillegg til dette har jeg brukt armaflex - tape (ikke sett noe annet sted her på forumet). Tapen er ca. 5 mm tykk, og 5 cm bred (nesten som liggeunderlag). Rørleggere bruker tapen til å isolere varmtvannsrør mot kondens. Vet ikke prisen i og med at jeg fikk en rull på 10 m. Synes dette funka veldig bra, har brukt asfaltmatter i bunn, topp og sideveggene og (ca 4mm tykk + noe 1mm) i tillegg et lag tape tett i tett overalt (nesten). Mattene jeg kjøpte kostet tilsammen rett over 100,- Altså, et alternativ ved lavt budsjett. Er enig i at disse mattene er mest egnet for å dempe resonanser (i dette tilfellet vibrasjoner) , og det er derfor jeg la et lag armaflex i tillegg. Eneste ulempen jeg kan se med disse mattene er at kabinettet blir tungt. Mitt veier nå ca 18 kg fullt utstyrt. Lite LAN - vennlig egentlig. Synes det hjalp mye for lyden for min del, men er ikke ferdig.. Fått litt blod på tann jeg også... (Ny HD, passiv GPU kjøler etc.. papst vifter kanskje, men sannsynlighvis lage mer potmeterstyring av kab. vifter) Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 (endret) hehe, kult, jeg har SAMME kabinett som deg men vil kjøpe meg nytt.. kansje det blir for dyrt ? Edit : Tapen mener jeg Endret 15. april 2004 av Lord Hell Lenke til kommentar
Mortsun Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) For dyrt? Tenker du på tapen? kan prøve å høre etter hva en rull koster.. Å ja.. kabinett.. Endret 15. april 2004 av Mortsun Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 (endret) ja jeg tenkte på tapen Edit : Mortsun har du noen bilder av pcen din nå ? åssen den ser ut og sånt ? siden jeg har samme kabinett fra før som deg.. så vil jeg se hva du har gjort (bilder er bedre enn 1000 ord ) Endret 15. april 2004 av Lord Hell Lenke til kommentar
Mortsun Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Eh.. editerte feil, jeg.. Hørte med rørleggerkompisen og han trodde at en rull kostet rundt 200,- Understreker Trodde.. Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Mortsun har du noen bilder av pcen din sånn som den ser ut nå ?? hadde vært morsomt å sett hva jeg kan gjøre med mitt kabinett (så slipper jeg å kjøpe nytt og sparer 1000,lappen Lenke til kommentar
Mortsun Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Skal vi se.. Har lagt ut noen av bildene fra prosessen her: Isolering av kabinettet mitt Er ikke helt ferdig på disse bildene, men det var det jeg hadde til nå.. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Ble bare en rask skumming gjennom tråden, så tilgi meg hvis jeg tabber litt her: Vil du spare noen kroner på cpu-kjøler, kan du se på Igloo Silent Breeze på Komplett, den er vanvittig stille (ca.2200 rpm) og holder til 3000+. Videre kan du se på Samsung sin P80-serie når du skal handle disk. Den har muligens noe lavere ytelse enn Seagate`n, men til gjengjeld er den litt stillere og den lyden den lager er ifølge www.storagereview.com litt mer behagelig. Selve knatringen av hodet er veldig lav, og idlestøyen er annerledes. Tror ikke den finnes i større utgave enn 160 GB. Lenke til kommentar
Dagger Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hva er CPU tempen din nå, med støydempa kabinett? Mvh, Dagger Lenke til kommentar
Mortsun Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Hva er CPU tempen din nå, med støydempa kabinett? Mvh, Dagger Full load 49 grader.. Kabinett maks 33 grader. Forholdsvis varmt i rommet. Kabinettvifter trinnet en del ned. (foran ca. 2200 bak ca 1800 rpm) Ikke klokket.. Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Hva er CPU tempen din nå, med støydempa kabinett? Mvh, Dagger Full load 49 grader.. Kabinett maks 33 grader. Forholdsvis varmt i rommet. Kabinettvifter trinnet en del ned. (foran ca. 2200 bak ca 1800 rpm) Ikke klokket.. Vi har samme kabinett, jeg har 3 kabinett vifter + Orginal CPU Vifte fra Amd og har Amd Athlon Xp3200+ med Temp (NORMAL) på 55 grader, og i kabinettet er det 34 til 40 (pleier å være mest på 36-37, men når jeg starter opp ligger den på 34 grader den første halvtimen. Så jeg Vurderer strerkt å kjøp nytt Kabinet, ser at vi har gjort det samme på bildene (Fjerna det gitteret som Hindrer luft inn) Lenke til kommentar
Mortsun Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Ok.. Kanskje det vil bli litt varmt hos meg ved klokking? Håper å kunne kjøre som en 3200+ (FSB 200). Kjøpte dette kabinettet pga PSU som skulle være stillegående og også var det. Så du har boxed kjøler? Vet ikke hvor mye du kan tjene på å bytteCPU - vifta, men det er sikert en del.. Ser det er mange her som ikke er så veldig glade i boxed utgavene. Sikkert noen her på forumet som har noen ca. tall på dette.. Samme kab vifteantall som meg.. (Full load temperaturen min er ved prime95 i en time) Lenke til kommentar
Lord Hell Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Så du har boxed kjøler? Vet ikke hvor mye du kan tjene på å bytteCPU - vifta, men det er sikert en del.. Ser det er mange her som ikke er så veldig glade i boxed utgavene. Sikkert noen her på forumet som har noen ca. tall på dette.. Samme kab vifteantall som meg.. (Full load temperaturen min er ved prime95 i en time) hehe, jo, hovedkilden til alt støyet i min pc er Cpu Vifta (testa,stopp metoden) eneste jeg ikke vet om støyer er skjermkortet (da det er vanskelig å komme til for å teste det om det lager lyd, jeg vet ikke hvor mange dbs min orginal vifte ligger på med jeg regner med at det er godt over 35dbs, har nemlig paps 19 dbs vifter som jeg syns holder, når hardisk jobber.... trenger jeg å si mer enn at jeg har Western Digital ? Men det er skjelden jeg hører dem.. det vil si, bare når jeg åpner noe stort noe (eller tvinger hardisken til å jobbe) Hva har du gjort med Hardiskene dine Mortsun ?? er de stille eller ? kan du ta bilde av pcen din nå ? og legge den ut på Hjemmesia di Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå