Gå til innhold

CPU temp på 55

ob1

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 2GHz på et Abit BE7II hk. CPU'en er kjøpt "boxed" og kabinettet (chieftech maxi-tower) har ingen vifter unntatt en helt standard strømforsyning. Kassen åpnes og blåses fri for støv med (u)jevne mellomrom vha trykkluft.

Spørsmålet mitt er om en relativt stabil temp på 55 grader er mye eller om det er helt normalt? Jeg kjører seti@home og regner med at dette er med på å holde temperaturen oppe.

Hva vil jeg isåfall kunne oppnå ved bedre kjøling (hvis 55 grader ikke er for høyt) og hva er den enkleste måten å oppnå det på. Kabinett-dør med vifte? ny kjøleribbe? kjølepasta? vannkjøling?

Ja, jeg er litt grønn på dette området og jeg kan legge til at overklokking ikke er aktuelt så det trenger jeg ikke å ta hensyn til.

Håper på gode forslag fra dere som er ekpertisen på dette! :)

Endret av ob1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så høy temperatur med tanke på at du kjører boxed.

Men om du ønsker lavere temperatur kan du gjøre flere ting :

Øke gjennomstrømming av luft i kabinettet

Bytte viften på boxed kjøleren med f.eks en 80mm vifte

Støv / skitt på vifter bør du og kanskje ta for deg, spesielt strømforsyningen siden det er den eneste som trekker luft ut av kabinettet.

Bare noen kjappe forslag i farten :D

EDIT : Skriveleif

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Kjører selv boxed på en [email protected], er aldri over 45 grader.. Uansett har det nok mest med at jeg har god lufting i kabinettet og et relativt stort chieftech kabinett, du kan nok også få ned tempen litt på denne måten. Dessuten blås ut støv/hybelkaniner fra kjøleribben/viften(e), det bruker å hjelpe. Bruker å gjøre det selv fra tid til annen, tempen synker som regel ganske mye hver gang :)

55 grader skader på ingen måte en P4, så som forrige man sa.....

edit: hmm, må visst begynne å lese litt lengre oppover av og til...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Da sier jeg mange tusen takk for gode svar! :)

Som sagt så tar jeg en runde med trykkluft i ny og ne, men vil en cheiftech-dør m/egen vifte hjelpe på gjennomluftingen? Det høres logisk ut for min del, men er det tilstrekkelig for å gjøre en forskjell?

Som det blir nevnt...if ain't broken, don't fix it så jeg lar cpu og vifte stå i fred.

Lenke til kommentar

Det er vel også slik at enkelte produksjonsserier blir varmere og mindre egnet for klokking enn andre... Det er vel derfor seriøse klokkere ofte er ute etter beste serier. Generelt er som sagt boxed kjølerene som følger med Intel av god kvalitet og kjøler bra, så jeg tror i utgangspunktet ikke det er problemet..

Jeg tror også vi antar at du har 2.0A northwood, men dersom du har P4 2G dvs willamette(første gen), så er dette en helt normal/forventet temp.

Lenke til kommentar

Jeg får knapt 55C idle-temp. :p

Tror ikke du bør bekymre deg før tempen stiger over 65.

Om temperaturen blir for høy så vil Pentiumer automatisk "gire ned" for å ikke bli skada. (Har testa selv. Min forrige P4 2,26 ble satt ned til ca. P3 500MHz hastighet ved for høy temp.)

Lenke til kommentar
* If it ain't broken, don't fix it!

If it ain't broken fix it anyways

ting kan alltid bli bedre :yes:

2 kabinett vifter bak vil iallefall hjelpe på med å få ut varmen, ny kjølepasta burde du også kanskje gjort selv om 55 grader ikke er allverden.

Kan jeg spørre om hva som blir bedre ;)

EDIT: leif

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Ville ikke bekymret med for 70grader jeg, P4 har dessuten som en annen nevnte innebygget temperaturmåler som gjør at den stopper FØR den ødelegges/begynner å brenne.. i motsetning til CPUer fra en viss annen produsent(som skal forbli navnløs), men tror også de har fikset dette på de nyeste CPUene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...