Gå til innhold

Treig oppstart i WinXp med ny HD

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en extra HD(Seagate Barracuda 7200.7 200GB 8MB) grunnet manglende plass,etter å ha innstalert saken bruker nå Windows Xp Pro som eg kjører veeeldig lang tid på å starte opp.

Svart skjerm en god stund før eg ser en "loading" stripe over hele nedre skjermen,svart skjerm igjen før winxp logo med loading bar kommer fram....så sakte og sikkert er eg i win.

Når eg først er komt i wondows virker alt som normalt.

Har:

Epox 8rda+(nforce2)

Amd Xp2400+(ikke overklokket)

Antec 1080AMG med 430W.

1.stk WD 160GB(Ide 1 master,jumper står som master)-NTFS

1.stk Segate 200GB(Ide 2 slave,jumper står på "cable select")-NTFS

1.Cd brenner(Ide 2 master)

diverse vifter,skjermkort osv...

Win Xp Pro-sp1

Har prøvd:

Sjekket i PartitionMagic 8.0 etter errors men finner ingen.

Nyeste bios for hovudkort.

Nyeste beta ide driver som kom for ikke så lenge siden fra nvidia(4.2).

Begge Ide portene rapporteres å bruke Ultra DMA5 - Ultra 100.

Byttet rundt på ide kablene uten noe resultat.

Noen her som vet hva som kan vere galt ?

Ps.Kobler eg fra den nye 200GB hardisken så starter WinXp som normalt.

Endret av Falkers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk at den nye 200GB disken er slik , sectors :

[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]

Nødvendige oppstarts filer for XP ligger helt sikkert
spredd over alt .

Eks.
[ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][x][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][x][x][x][x] ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]
[ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]

Siden du sikkert har en stooor partisjon
må lesehodet søke over store deler av disken .

To ting du kan gjøre:
1) Defragmeter
2) Lag windows partisjonen 20-40GB eller noe slikt .

.......

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men det er vel ikke slik at han har lagt Windows inn på den disken?

Kom nettopp på at jeg har tidligere erfaring med treg oppstart der Windows tilsynelatende lette etter eksterne enheter. Årsaken den gangen lå i en Abit Serillel overgang fra Sata på hovedkortet til IDE Disk som ikke fungerte som den skulle sammen med disken som var valgt. Der var ikke ledige ATA utganger på kortet, så Løsningen ble en ny PCI IDE ATA100 Controller istedenfor overgangen.

Denne feilen førte til nøyaktig samme symptom: Uendelig treg oppstart.

Etter ny controller kom på plass: Voila.

Jeg foreslår derfor grundig kontroll av kontaktflatene på IDE tilkoblingene, eventuelt prøv å sett den nye disken på den andre IDE kabelen og endre jumperne ihht til det hvis nødvendig. Forresten så bør du først prøve å sette disk 2 på SLAVE under primærdisken. Ved noen anledninger har det hos meg virket som om cable select kun egner seg hvis begge diskene på samme IDE kabel bruker dette valget.

Endret av Der kajser
Lenke til kommentar

Har hatt dette problemet ofte ved nye disker. Meiner Problemet løyste seg ved å sette dei nye diskene som rein slave med jumperen. Ikkje som slave w/master. Så prøv deg fram med jumperene og sjå evt i bios om hoveddisken er den einaste du skal starte opp.

Lenke til kommentar

WD 120GB disken(skreiv 160GB tidligere,men var litt trøtt da) min er delt i 2 partisjoner...uansett WinXp er instalert her under c:.

Seagate 200GB har eg ikke delt opp "enda".

Men det spørst ikke om problemet ligger i WD160GB disken min.

Når eg tar en "check for errors i c:" i partition magic får eg:

Error #993

Partition contains open files,Use the operating system check utility.

Har kjørt denne check utility saken hvor eg da har haket av for automatisk fix errors + scan for og reparer bad sectors,men fortsatt sier partition magic at eg har "open files" og windows starter seint.

Har også prøvd å boote med winxp cd'n og kjørt recovery console som finnest der(chkdsk c: /r).

Har også byttet om på ide kablene uten noen effekt,men kan nevne at om eg kjører WD120GB som master ide1 og den nye segaten som slave på samme port vil maskinen ikke starte opp og eg får bare en error melding om noe disk error et eller annet(husker ikke).

Det rare er at eg har ikke noe merkbar støy fra WD disken og når maskinen først har startet opp virker alt ut til å virke helt fint.

Håper noen her kan hjelpe meg med å fikse dette problemet,virkelig ikke håpe eg må til å formatere/legge inn win på nytt.....uff,uff.

Ps.med segate disken veit eg ikke hvordan sette jumperen som kun "slave" da det kun er beskrivelse av hvordan sette den som "master" eller "cable select" som den nå står på.

Endret av Falkers
Lenke til kommentar

Ok, har ikke Seagate ATA, så på jumperne er jeg blank. Men har du testet å sette seagaten som "master" på den andre IDE kabele, mens WD kjører i master på den første? Du bør også absolutt få testet ren "slave" på WD'ens IDE, mulig andre her kan fortelle deg hvordan.

Lenke til kommentar
Men det spørst ikke om problemet ligger i WD160GB disken min.

Når eg tar en "check for errors i c:" i partition magic får eg:

Error #993

Partition contains open files,Use the operating system check utility.

Hva er egentlig "open files" med tanke på den error meldingen eg får?

syar2003: skal sjekke om eg har "init delay" i bios,sjekket i bios for noe som kunne oppdatere escd men fant ikke noe i første omgang.

Lenke til kommentar

*Masse [] slettet*

Siden du sikkert har en stooor partisjon
må lesehodet søke over store deler av disken .

To ting du kan gjøre:
1) Defragmeter
2) Lag windows partisjonen 20-40GB eller noe slikt .

.......

1.har defragmentert

2.windows partisjonen,altså c: er litt i overkant av 22GB.

Lenke til kommentar

open files .

File(er) som er låst av en eller annen prosess eller ibruk .

Mulig det er blitt en pagefile på den nye disken . (sjekk det )

Ellers er det ingen vits i checkdisk via partition magic da

den benytter OS'et sin checkdsk utility allikevel .

Kjør en forced chkdsk on boot .

Start - run

cmd

og benytt i kommand prompten:

c:\>CHKDSK M: /F /X

Erstatt M: med stasjonsbokstaven på disken du skal kjøre .

...

Lenke til kommentar

syar2003 hvordan får eg sjekket om det er blitt en pagefile på den nye disken?

Når eg kobler fra den nye seagate 200GB disken(F:\) starter windows som normalt,blitt så vant til at det går seint å boote nå at det var litt deilig å ha den frakoblet he,he..

Ellers så Kjørte eg start-run-c:\>CHKDSK C: /F /X(kjørt den 2 ganger uten og med /X på slutten.) men det hjalp ikke desverre,men det må nevnes at scanningen gikk veldig fort så eg lurer på om den prøvde i det heile tatt å fikse errors på disken hm...

Viser fortsatt at eg har open files i c:\

*edit noen bilder

Mine disker i PM 8 , I disk management , chkdsk.

Endret av Falkers
Lenke til kommentar
CHKDSK C: /F /X

Skrives ,  ( ikke c:\>...) .

Når du da gjør en restart etter dette, skal checkdisken kjøres før oppstarten av windows.

Har testet det akkurat slik du skriver det 2 ganger hvor den da scanner ved neste restart uten noen effekt.

Og tidligere har eg også kjørt se bilde hvor eg også må restarte slik at den scanner on boot uten noen effekt,error er der fortsatt som vist i bilde.

Endret av Falkers
Lenke til kommentar
prøv det jeg skreiv over vis du får det til så er feilen garantert fiksa

NTFS filsystem kjører eg på alle diskene så der er saken grei.

*sett hardisk parametert i bios i stede for auto detekt.*

Her har eg valgene(eksempel fra ide secondary/slave):

1.IDE HDD Auto-Detection [Press Enter]

2.IDE Secondary Slave [Auto] eller [Manual] eller [None]

3.Access Mode [Auto] eller CHS/LBA/LARGE.

Nå vet eg ikke hva 3. skal stå på så der lot eg det vere på Auto,satte 2. på Manual på begge diskene men da stoppet dataen ved bios oppstart screen,altså gikk ikke videre med å loade windows.

*sett bios til å bute kun fra hardisk*

Jepp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...