Gå til innhold

BSOD i oppstart

Anbefalte innlegg

### Topic redigert av moderator

Ta en titt på Rettningslinjene og nettikette anngående dårlig emnebruk. ###

Hei, jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med et pc problem jeg har. Jeg er ikke sikker på om dette er det riktige stedte å poste dette, men jeg prøver alikevel.

Problemet mitt er at pcen min hang seg her om dagen og siden ctrl+alt+del ikke funka tok jeg strømmen. Da jeg skulle starte den opp igjen spurte pcen meg om jeg skulle kjøre i sikkerhets modus ol. Jeg valgte å starte Windows på vanelig måte. Så begynner loading screen til XP, men så kommer det et flash med en blå bakgrunn med noen tekst (skjermbildet forsvinner for fort til at jeg får lest det). Etter det starter pcen seg på nytt og det hele gjentar seg.

Noen som hvet hva jeg kan gjøre? :(

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at jeg har brukt "svenskeknappen" på PC-en mange ganger, men jeg tror ikke jeg har hatt problemer med å starte opp PC-en igjen. Slike heng som du har hatt skyldes om oftest enten noe dritt av programvare eller en hardvareenhet som ikke fungerer som den skal. Men her er hva du kan prøve.

1. Prøv å velge sikkerhetsmodus. Da laster ikke XP inn noen drivere annet en generiske. Starter det ok opp da er trolig problemet knyttet til driver/hardvare. F8 rett etter biosopplysningene er vist, får opp menyen der du kan velge sikkermodus.

2. Prøv nå å stille tilbake PC-en til sist fungerende konfigurasjon. Du har 2 valg for å få til dette. Det ene er under valgene du får når du trykker F8 etter oppstart. Det andre finner du når windows eventuelt starter. Du finner det under Start, Alle programmer, Tilbehør, Systemverktøy, Systemgjenoppretting. Det er forklart når du kommer så langt.

Funker ikke dette så kan man prøve en reperasjonsinstallasjon av XP. Ved hjelp av XP-cden.

Lenke til kommentar

Du skal få med enten en recovery-CD eller en XP-cd når du kjøper en PC.

Du kan også prøve med trinnvis oppstart. Finnes samme sted som sikkermodus, dvs F8 etter oppstart. Sjekk hvor langt du kommer før det går i stå.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ja, så vidt.

Om personlige data blir tapt kan avhenge av hvordan PC-en er konfigurert. Noen er konfigurert med 2 eller flere partisjoner, eks C:, D: ++. Er da satt opp slik at dokumenter, bilder med mer lagres på D.

Dersom det er tilfellet kan recovery ha valg slik at bare C: partisjonen gjenopprettes. Recoveryen er da ofte slik at alle programmer som var forhåndsinstallert blir installert på nytt, mens alle programmer du har installert må installeres på nytt. Jeg hadde et slikt system på min forrige PC - da på CD-er, og har på min nåværende, men på DVD-er (laget sjøl).

Men man bør være svært sikker på oppsettet skal man bruke en slik funksjon, ellers så er det mulig att det går rett vest (mister dokumenter/data man ikke vil miste). Repareringsfunksjonen på XP-cden gjør noe annet, den bare reinstallerer selve XP-en med drivere, uten å slette data, eller andre installerte program.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gjort et av følgende.

1. Dersom du har en venn/kjenning som kan mye og har en PC kan man ta ut harddisken av din, sette den inn som slave i den andre og overføre alt du vil sikre til en annen harddisk (raskest) eller CD-er/DVD-er. Best med DVD-er dersom han har DVD-brenner og du har DVD-spiller på din. Etterpå er det ingen fare å kjøre recovery, da du har sikkerhetskopi av det du er redd for, som kan kopieres inn etterpå.

2. Ta med PC-en ditt du kjøpte den/eller der serviceavtale er, og få de til å hjelpe deg. Men forlang at de kloner harddisken din før noe gjenoppretting gjøres.

Håper dette hjelper deg litt videre.

Lenke til kommentar
PCen min er oppe og går, allt fiksa seg da jeg kobla den til som slave til en annen PC og Windows kjørte en disk-kontroll på den :)

Tusen takk for din hjelp Bolson, jeg er deg evig takknemmelig :)

ps: @admin, sorry for dobbel post, men det siden det var så lenge siden den forrige posten :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...