AKIRAx77 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Jeg er litt på utkikk etter en ekstern mik på mitt DV kamera. Etter å ha filmet litt på en ferie så har jeg funnet ut at JEG som kamera opperatør høres utrolig mye bedre enn de jeg filmer. Så jeg trenger en generell mikrofon som plukker opp lyden forran kamera bedre. Jeg har søkt her på forumet og funnet en del poster, og det meste som går igjen er at slike mikrofoner desverre fanger opp en del maskinstøy. Så derfor lurer jeg på om det er noen 330 eiere her som har noe erfaringer med eksterne mikrofoner. For å se om det kamera er bedre på det område enn andre. Jeg har tittet litt på denne: http://www.xd.no/asp/info.asp?p=12503&l=&v...likepattern=ECM Og denne: http://www.xd.no/asp/info.asp?p=13292&l=&v...likepattern=ECM AKIRA Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Og denne:http://www.xd.no/asp/info.asp?p=13292&l=&v...likepattern=ECM Vel, etter å ha gjort et ræva impulskjøp så kan jeg meddele at denne mikrofonen suger tåfis!! Kjøpte den fra et konkursbo, så fikk en god deal på den. Men etter å ha testet den med mitt 330 sony kamera så er det overraskende hvor dårlig lyd man får for 1000 kr. (noen av dere mer rutinerte vil kanskje ikke være så overrasket). Men jeg skjønner nesten ikke helt hvordan man kan forsvare salg av noe slik møkk. Jeg gjorde tre tester. En med meg stående 2 meter unna, så sittende forran, og til slutt bruke den som mygg festet på skjorta. I alle tre testene var lydkvaliteten til den interne mikrofonen bedre. Men i den tredje og siste testen hadde den eksternte mikrofonen kraftigere lyd, men veldig dårlig lyd...hørtes ut som om du prata i en blikkboks. Så jeg er mildtsagt MEGET skuffet...og ser nesten ikke poenge med den mikrofonen. Jeg skal teste litt mer utendørs for å se om det funker bedre. AKIRA Endret 15. april 2004 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
sarc Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Du skulle kjøpt den andre, Sony ECM-MSD1. Bruker denne på min Canon 650i, og har no lyd det går an å høyre på. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Være så snill og prøv deg på en semiproff kanonmikrofon! De ser vanskelige ut å bruke, men du kan bare bruke en XLR-minijack, og du vil ha en mye bedre lyd enn noe annet konsument-greier du kan få kjøpt i en hvilken som helst el-butikk. Jeg bruker selv en Azden SGM-2X, noe som av proffene fnyser av, MEN en viktig ting med den er at du kan trene deg på å bruke den på en proff måte. Når vi lager kortfilm improviserer vi en bom og kommer på den måten svært nær objektet vårt. Til nå har vi brukt den med XLR-minijack-ledning, noe som skaper mye støy når ledninga er oppmot 10 meter, men likevel er det langt bedre enn noen integrert kameramik. Jeg kjøpte den brukt for 1500 for ett år siden. Tror du kan få kjøpt den på de proffbutikkene her i landet (dvs: video4.no, 2mtv.no, videoutstyr.no) edit: glemte å fortelle at jeg fikk med en festebrakett med gummistrikkoppheng som mikken skal henge i. Dette fjerner så godt som all håndteringsstøy. lykke til. Endret 17. april 2004 av Ursa Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Takk for innspill. Jeg ser etter en kompakt løsning. Måten jeg bruker kamera på er å intvervjue meg selv og andre i nærheten på ferie turer....så i en dialog situasjon med andre så hørtes jeg så mye bedre...og med mikrofonen plassert på toppen av kamera er det kanskje ikke så rart...så ville bare en mikrofon som var rett lit mer fremover, men som samtidig var godt integrert med kamera.....gidder ikke drasse på mye utstyr på ferie tur. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå