Gå til innhold

Hvordan få en 4 år gammel PC til å bli stillere..

Theo343

Anbefalte innlegg

Den bråker ikke voldsomt, men nok til at den høres ut som en stille støvsuger. Mye blir nok forsterket av kassa også.

Det er en 4 år gammel pc med like gammelt Aopen Miditower stål kabinett

Denne består av følgende:

- PSU, medfølgende TGR 250W(holder såvidt ja) med 80mm utblås, og innv. riller over CPU.

- AMD T-bird 900Mhz, med dårlig CPU kjøler/vifte.

- Epox 8KTA2 KT133 med EP kjøleribbe

- 2*256 SDRAM PC100, apacer. (billig)

- Elsa Gladiac Ultra, 64MB.

- 1*40GB IBM P-ATA 100, 1*100GB WD1000BB P-ATA-100.

- 40x Liteon cdrom og 16X Plextor CDRW.

- Soundblaster Live! Value.

- 3c905B-TX 10/100

- (fjernet et Tele-S 16/3 ISDN kort.)

Annet:

- Kassa har 4 5 1/4" brønner hvor 2 er ledig.

- 2*3 1/2" hvor 1 er ledig.

- 4 interne 3 1/2" brønner hvor 2 er ledig.

- 3 PCI slots og en ISA slot ledig.

- 1 80mm innblås vifte

- 1 800mm uttak uten vifte.

- ellers har den 70mm riller under topplokket, over øverste 5 1/4" brønn, men ingen fester, kun luftehull.

- ellers en del luftehull rundt om kring.

- win98se installert.

Støy:

- kabinettet forsterker nok lyder en god del, lurte på noen matteløsninger, men vet ikke om det isolerer mer varme slik at det går litt opp i opp.

- harddiskene gir en god hvinende lyd, som jeg ikke vet helt hva jeg kan utbedre, uten da å montere de i disk skuffer med vifter i 5 1/4 brønnene, men det koster for 500,- pr. stk.

- GPU vifta bidrar godt til til mer høyfrekvent sus/hvin. Kan denne vifta fjernes og at jeg heller kjøler med en pci-slot kjøler under AGP kortet? som drar luften ut?

- CPU kjøleren er nok dårlig, hvilken er en god kjøler for denne?

- 80mm vifte som sørger for innsug er nok heller ikke beste sort.

Kostnad:

Det jeg også ønsker er en bus i 5 1/4" hvor jeg kan styre de fleste vifter tilnærmet trinnløst. Kjenner du til en bra sysbus som ikke koster skjorta?

Dette skal ikke koste særlig store summer, da blir det ikke verdt det. Kom gjerne med ca. kostnadsoverslag.

Hvis noen lurte så gir den omtrent 6990 i 3dmark 2000. hehe, ikke enorme tall nei, men grei nok til div. bruk og spill.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte kjølepasta på CPU slik at du kan sette på en litt "dårligere" vifte.

Kjøp inn et par Papst vifter å sett til innsug, utblås og CPU-vifte.

Kjøpe noen oppheng å henge hhd'n i.

Evt. kjøpe et nytt og stillere kabinett!

Det var alt jeg kom på i farten.. ;) Mvh ManagHead

EDIT: en heatpipe-kjøler til grafikkortet!

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Det var alt jeg kom på i farten.. ;)  Mvh ManagHead

- papst for cpu ribba krever vel at jeg kan feste den? eller bytter jeg kjøleribba også til en som kan feste løse vifter?

- oppheng til HDD er type strikk-rammer til 5 1/4? Men ved du om en sysbus for viftestyring til 3 1/2"... skulle gjerne hatt noe slik (siden 5'er brønnen da blir fulle)

- vil hvilken som helst heatpipe kjøler funke på Elsa kortet? Kan ikke mye mye om heatpipe, men hva transporterer varmen vekk fra ribba? Man må ha en vifte på den, eller tenkte du å kombinere den med en pci-slot utsug.

- Skulle gjerne hatt vifter som var mulig å styre via sysbus og som også muligens hadde temp sensor for å vise på sysbus. Krever 3 ledere i tilknytning?

Takker for tipsene :-)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var alt jeg kom på i farten.. ;)  Mvh ManagHead

- papst for cpu ribba krever vel at jeg kan feste den? eller bytter jeg kjøleribba også til en som kan feste løse vifter?

- oppheng til HDD er type strikk-rammer til 5 1/4? Men ved du om en sysbus for viftestyring til 3 1/2"... skulle gjerne hatt noe slik (siden 5'er brønnen da blir fulle)

- vil hvilken som helst heatpipe kjøler funke på Elsa kortet? Kan ikke mye mye om heatpipe, men hva transporterer varmen vekk fra ribba? Man må ha en vifte på den, eller tenkte du å kombinere den med en pci-slot utsug.

- Skulle gjerne hatt vifter som var mulig å styre via sysbus og som også muligens hadde temp sensor for å vise på sysbus. Krever 3 ledere i tilknytning?

Takker for tipsene :-)

Jeg tenkte på noen slike hdd-oppheng, disse skal festes i 5,25" brønn ja..

Hvis du vil ha viftestyring for å styr viftene er nok denne ett godt valg hvis du skal ha den i 3,5"brønn.

Vet ikke noe mye om heatpipe jeg heller så på det feltet må du nok spørre noen andre er jeg redd..

EDIT: hvilken socket/slot er den cpu'n din? :blush:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Med en prosessor på bare 900Mhz ville jeg bare tatt av vifta på CPU kjølern! Vet om mange som har gjort det uten at CPUn blir ustabil eller maskina slpr seg av...

Vet også om en som ikke hadde ribbe heller... Tellerren stoppet på 100 grader, men allikevel brukte han den i flere måneder uten problem. Etter dette vet jeg ikke hva han gjorde, men den ble i allefall ikke ødelagt!

Lenke til kommentar

Til HardDiskene ville jeg nok (for å gjøre det billig) laget noe selv. Skal maskinen fraktes mye? Hvis ikke skulle det vøre mulig å få veldig gode løsninger. Den må henges opp / ligge på (helst det første) noe som absorbere vibrasjonene. Den kan henges opp i tykke gummistrikker, tape, skruer ?

Pass på at den ikke detter ned ! ! !

LOZER

Lenke til kommentar
Papst viftene blir jo verdt mer enn selve pcen.

hehe... ja.. ihvertfall alt dilldallet tilsammen...

Støymatter er nok tingen tror jeg.. og strikkoppheng til hd..

kanskje en stille (19 dB) papst vifte til å brise litt kald luft inn i kabinettet nede. og lage et hull med filter på toppen...

men dette vil jo koste nesten en 1000-lapp :scared:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Her er noen matter som er billigere enn de jeg listet opp lenger opp her... ;)

Behøver ikke bli så dyrt!

Matter - 145

2xPapst 19db - 310

Viftestyring - 295

= 750NOK

Ble ikke så langt unna lappen, men viftestyringen er strengt tatt ikke nødvendig :cool:

EDIT: 455NOK uten viftestyringen.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Matter - 145

2xPapst 19db - 310

Viftestyring - 295

= 750NOK

Ble ikke så langt unna lappen, men viftestyringen er strengt tatt ikke nødvendig :cool:

Man kjøper da aldri så svake vifter hvis man skal ha viftestyring... det blir jo elendig... :thumbdown:

kan man styre viftene så kjøper man den kraftigste papst-vifta... da får man et bredere område å regulere på.. :thumbup:

uten viftestyring er jeg enig i valg av vifter

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Matter - 145

2xPapst 19db - 310

Viftestyring - 295

= 750NOK

Man kjøper da aldri så svake vifter hvis man skal ha viftestyring... det blir jo elendig... :thumbdown:

kan man styre viftene så kjøper man den kraftigste papst-vifta... da får man et bredere område å regulere på.. :thumbup:

uten viftestyring er jeg enig i valg av vifter

Men som du ser så sier jeg jo att viftestyring ikke er nødvendig.. :roll:

EDIT: men jeg er helt enig i det du sier.. :)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Rettelse: Miditower kabinettet har 3*3,5"(hvorav en er til floppy) brønner og 4*5,25". Altså ikke et godt miditower kabinett.

Maskinen som alle skjønner har sett sine beste dager, i tillegg har den ikke blitt brukt siste 2 år, og har derfor en del driftstimer igjen i seg som jeg ønsker å utnytte.

Planen er når lommeboken havner på rundt 20.000 til en ny pc(snart), at denne går over til filserver med p-ata/s-ata raid (regner på PSU effekt før den tid)

Planen da er å:

- røske ut AGP 4x skjermkortet og erstatte med et laveffekt PCI kort.

- ut med lydkortet.

- ut med cdrom og brenner(for å spare psu og få mer diskplass), kanskje la brenneren stå igjen.

- kanskje fjerne floppy for å få en ekstra diskplass og ha fdd liggende i skuffen(tror ikke den vil trenges mer på denne)

- bytte cpu ribbe og vifte til en billig men god ny kjøler samt AS5.

- bytte innsugsvifta og på med utblåsvifte.

- viftestyring så jeg kan booste viftene hvis nødvendig. Altså vifter som egner seg godt til dette er å foretrekke.

- på med matter.

- inn med en "rimelig" pci p-ata_133/s-ata_150 raid kontroller som støtter R5. Inn med "rimelige" disker.

- den får klare seg med et 10/100Mbit NIC da maskinen neppe vil klare å utnytte 1Gbit. Evt. flere 100Mbit NIC.

- muligens inn med et USB20/FWa/b kort for eksterne lagringsenheter etc.

I og med at 7200rpm disker generere en del varme ønsker jeg å ha muligheten til å styre kjøingen slik at jeg får ekstra kjøling når det trengs men forsøke å få den så stille så mulig så jeg slipper noe særlig ekstra støy.

Men det spørs om kabinettet i det hele tatt er egnet, det utnytter muligheten til diskbrønner dårlig og gir ingen mulighet for å kjøle diskene. Kanskje må det under "kniven" med en større ombygning/tilpasning for å utnytte plassen bedre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...