Gå til innhold

Noen som husker 300Mhz'en ?


LoPro

Anbefalte innlegg

Registrerer at de fleste opererer på hastigheter jeg aldri har hørt om, men er det noen som har noen tips til en kar med en standard PII 300 og en standard 3dfx Voodoo3000? Spesielt gjelder dette hvilke programmer som overklokking gjøres i. Har ikke peil på dette.

 

LoPro/Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg en tube Artic Silver, litt slipe papir, isoporpanol, en 40x40 vifte med litt kraft og en Alpha P125C Celeron/PII SECC Heatsink på tilbud fra http://www.3dfxcool.no for 200,-.

Demonter Cpu'en og slip plata som ligger mot cpu-kjerna. Du kan jo oxo planslipe cpu'en da..hvis du vil. Rens alt of legg på Artic Silver, samme når du monterer Alpha kjøleren. På skjermkortet tar du av ribba, sliper, renser, tar på A-S og monterer. Skru 40x40 vifta fast i ribba.

Se om du kan justere frekvens i Bios eller ved strapping på hovedkortet. Hvis ikke, bruk SoftFSB.

For skjermkortet bruker du Power-Strip.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Da jeg er helt grønn har jeg flere spørsmål. Hvilken vifte ville du anbefale til 3dfx-kortet? Hvor i Bios gjøres innstillingene? Hva er Strapping, powerstrip og SoftFSB?

 

Dette med sliping vet jeg ikke om jeg tør. Mulig å unngå?

 

T.

Lenke til kommentar

Hvis det er den gode gamle "300A"en, trenger du sansynligvis ikke modifisere noe som helst for å få denne til å gå stabilt på 450MHz. Gå inn i bios'en, kjør den opp til 450, og den vil fugere utmerket etterpå.

Men....hvis jeg ikke husker helt feil, finnes det noen serienummer som er bedre enn andre. Bl.a. "SL"-serien fra Malaysia.

 

Stig

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-30 19:46, LoPro skrev:

Takk for svar.


Da jeg er helt grønn har jeg flere spørsmål. Hvilken vifte ville du anbefale til 3dfx-kortet? Hvor i Bios gjøres innstillingene? Hva er Strapping, powerstrip og SoftFSB?


Dette med sliping vet jeg ikke om jeg tør. Mulig å unngå?


T.


 

Det du skal stille er fsb hastighet...vet ikke om det er 66 eller 100mhz orginalt på 300'en.

Hvis 66 er 66*4,5=300, hvis 100 er 100*3=300.

66 høres logisk ut...(hvis noen vet noe mer enn meg om 300'en så skrik ut. Gikk fra Pentium til Pentium 3 og har ikke begynt med P2'en før nå, 450/100..)

Overklokking av P2 gjøres ved å øke fsb hastigheten.

Eks. 75*4,5=337,5, men da kjører pci bussen din på 37,5mhz..33mhz er standard. fsb/2=pci

Det beste er da å nå en fsb på 100 hvor du får fsb/3=pci. Dvs. 4,5*100=450 (samme hvis utgangspunktet er 100, og du skal opp til 133.)

Strapping er hvis Bios ikke har mulighet for justering. Da flytter du noen kortsluttnings brakketer på hovedkortet for å justere fsb, men da i stor hopp...66-100-133. Hvis du ikke har muligheten til å gjøre noe av dette kan du bruke et program som heter SoftFSB. Det gjør at du kan overklokke maskinen når du er i Windows, men da må du vite hvilket hovedkort du har eller hvilken klokkebrikke du har hvis SoftFSB ikke kjenner hovedkortet ditt.

Power Strip er et program som ligger i tray på Windows og som gir deg tilgang til å justere frekvensen på gpu/minne på skjermkortet.

Gå på http://www.microplex.no og kikk på PAPST vifter.

Finn en 40x40 som du mener ikke bråker for mye, men leverer tilstrekkelig med luft.

Viktig!! Når du har montert vifta på skjermkortet, bør du se hvor god plass det er til neste kort.

Blir det for trangt klarer ikke vifta å trekke inn nok luft.

Sliping gir bedre effekt, men er ikke nødvendig hvis du ikke skal være hardcore...men rensing med isopropanol er veldig viktig...få bort alt smuss!!

 

Nå har jeg skrivekrampe....og kommer sikkert til å få komentarer på det jeg har skrevet, fordi noen er uenige...så er verden :lol:

Lenke til kommentar

Takk igjen.

 

Det jeg har prøvd foreløpig er å bare endre noe i Bios. 3*66 var innstillingen fra før. Jeg endret litt i hytt og pine men klarer ikke bedre enn 3,5*100. Hva er SEL 100/66# som kan være Low eller High? Og er det scary å kjøre AGP/CPU 1/1 fremfor 2/3?

 

L/T

Lenke til kommentar

Ok, har ikke sjekket mitt serienummer ennå, men hvordan bør multiplier/systembus/osv innstilles for å få til 450? 4,5*100 ser ikke ut til å gå(hvis ikke det er andre innstillinger jeg kan gjøre også). Har et 3dfx voodoo3 som jeg tror tåler høy AGP clk/CPU clk selvom det blir glovarmt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-31 10:16, LoPro skrev:

Takk igjen.


Det jeg har prøvd foreløpig er å bare endre noe i Bios. 3*66 var innstillingen fra før. Jeg endret litt i hytt og pine men klarer ikke bedre enn 3,5*100. Hva er SEL 100/66# som kan være Low eller High? Og er det scary å kjøre AGP/CPU 1/1 fremfor 2/3?


L/T



 

Cel 66/100 lurer cpu til å tro at du kjører på 66,75,83 MHz på bussen. da får du fri multiplyer (tror det bare funker på pII 350,400 og 450)

 

Kjør 112 buss så får du 3x112 = 336.

 

Fikk du den til å gå på 3,5 x?

 

Da kan du kjøre 112 buss på det å få 197 eller no sånt (gjorde dette på min pII 350).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-31 10:16, LoPro skrev:

Takk igjen.


Det jeg har prøvd foreløpig er å bare endre noe i Bios. 3*66 var innstillingen fra før. Jeg endret litt i hytt og pine men klarer ikke bedre enn 3,5*100. Hva er SEL 100/66# som kan være Low eller High? Og er det scary å kjøre AGP/CPU 1/1 fremfor 2/3?


L/T



 

Agp bussen kjører orginalt 66mhz. Du bør prøve og komme nærmest dette. 1/1=100mhz 2/3=66mhz...

Burde være lett å tippe hvem du skal ha :lol:

Får du for høy frekvens på Agp porten, ville du tape ytelse på skjermkortet, eventuelt brenne hele skiten...og da må du fram ved Mastercard'et

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...