Gå til innhold

Pumpe i eller utenfor vanntank ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, den vil bråke mer. Det kommer selvfølgelig ann på hvordan du monterer pumpa, hvilken pumpe det er osv. Testa en eheim pumpe uten å ha den i vanntank, (Eheim 1048) jeg syntes den bråkte ganske mye da. Da holdt jeg riktig nok pumpa i hånda med en slange ned til en vannbøtte også da :wink:

Samme pumpa nedsenka i vann bråker nesten ikke noe. En kamerat av meg presterte faktisk å dra ut ene slangen på cpu-blokka mens det var vann i systemet og pumpa gikk, fordi han trodde den hadde stoppa pga. lavt lydnivå... Resultat: vann i AGP-sloten, MSI K7T turbo 2 ødelagt, gf 2 ti kortet overlevde med stort hell :smile:

Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger montért Maxi-Jet pumper utenfor tank, og har i allefall gode erfaringer med den! Men en vesentlig forutsetning er at den monteres på et lyddempende materiale, ellers vil "50Hz-brum" fort forplante seg i kabinettet.

Kjenner ikke til støynivået på andre pumper, men innbiller meg at "problemet" er det samme? Altså brumming fra pumpen.

Men som thomasr sier, vil støyen naturlig nok dempes i en vanntank.

En "wild guess" fra min side, er imidlertid at folk flest etterhvert helt dropper tanken. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig med noen tank, kjøling / temperatur blir like gode uten!

Greia blir jo da å finne et passende oppheng / isolasjonsmateriale for pumpa.

Sjøl har jeg med hell benyttet den type skumplast som bl.a. Compaq-maskiner pakkes i, som et tips.

Har litt på lager, om noen trenger :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...