[nicko] Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Vil det bråke mer hvis jeg har pumpa utenfor tanken? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Ja, den vil bråke mer. Det kommer selvfølgelig ann på hvordan du monterer pumpa, hvilken pumpe det er osv. Testa en eheim pumpe uten å ha den i vanntank, (Eheim 1048) jeg syntes den bråkte ganske mye da. Da holdt jeg riktig nok pumpa i hånda med en slange ned til en vannbøtte også da :wink: Samme pumpa nedsenka i vann bråker nesten ikke noe. En kamerat av meg presterte faktisk å dra ut ene slangen på cpu-blokka mens det var vann i systemet og pumpa gikk, fordi han trodde den hadde stoppa pga. lavt lydnivå... Resultat: vann i AGP-sloten, MSI K7T turbo 2 ødelagt, gf 2 ti kortet overlevde med stort hell :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Har ved flere anledninger montért Maxi-Jet pumper utenfor tank, og har i allefall gode erfaringer med den! Men en vesentlig forutsetning er at den monteres på et lyddempende materiale, ellers vil "50Hz-brum" fort forplante seg i kabinettet. Kjenner ikke til støynivået på andre pumper, men innbiller meg at "problemet" er det samme? Altså brumming fra pumpen. Men som thomasr sier, vil støyen naturlig nok dempes i en vanntank. En "wild guess" fra min side, er imidlertid at folk flest etterhvert helt dropper tanken. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig med noen tank, kjøling / temperatur blir like gode uten! Greia blir jo da å finne et passende oppheng / isolasjonsmateriale for pumpa. Sjøl har jeg med hell benyttet den type skumplast som bl.a. Compaq-maskiner pakkes i, som et tips. Har litt på lager, om noen trenger :smile: Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 1. april 2002 Forfatter Del Skrevet 1. april 2002 Takk for gode svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå