Floppen Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Har bestillt adsl fra bluecom. Det som er saken er at: Jeg leier hybel i kjelleren til en. Da jeg fikk installert telefonlinje, la de ledning fra loftet. det er vel en boks der. Det jeg lurer på er om de må gjøre noe på loftet altså der tlf linja starter, eller om be bare kobler seg på nede på hybelen min. (Adsl installeringa) Grunnen til at jeg spør om dette er fordi husverten min ikke er hjemme den dagen, bravida skal installere adsl her. Så det er bare tilgang til hybelen min. Og jeg spør om det her, fordi blucom ikke liker å ta telefonen. Takker for svar. [ Denne Melding var redigert av: Floppen på 2002-04-01 22:40 ] Lenke til kommentar
mosher Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 hmm, det kommer an på om den ledningen som kommer fra loftet har flere tråd-par enn ett. Ett par trengs til telefonen din, men som regel er det en 2 par eller kansje 4 pars ledning som legges. ADSL bruker oxo bare 1 par, så om du har et par ledig skulle vel alt være i orden. Men, alltids et men, bravida fyren trenger kansje å sjekke om det ledige paret er koblet til i boksen hvor linja kommer inn, og da er du vel like langt :smile: det beste er om du skaffer deg tilgang, enkelt og greit. :smile: Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-04-01 22:46, mosher skrev:hmm, det kommer an på om den ledningen som kommer fra loftet har flere tråd-par enn ett. Ett par trengs til telefonen din, men som regel er det en 2 par eller kansje 4 pars ledning som legges. ADSL bruker oxo bare 1 par, så om du har et par ledig skulle vel alt være i orden.Men, alltids et men, bravida fyren trenger kansje å sjekke om det ledige paret er koblet til i boksen hvor linja kommer inn, og da er du vel like langt :smile: det beste er om du skaffer deg tilgang, enkelt og greit. :smile: Dette tror jeg er uvesentlig. ADSL kjører på samme linja som telefonen (samme paret). Montøren kobler paret til en splitter (en boks som skrues fast på vegg) med to utganger. 1 til telefon og 1 til PC. ADSL er analogt og kjører på et høyfrekvent signal. Dette gjør at både PC og telefon opererer på samme linje pga. at ADSL ikke virker inn på telefonforbindelsen. Altså... montøren skrur opp splitteren og deretter drar han til sentralen i ditt område og fikser både nett-tilgang med et par lasker og gjerne også tele-linje hvis du ikke har summetone fra før. Sveinl. Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 det eneste bluecom gjør er og sette opp en black box ved siden av telefon uttaket ditt. derfra går det en ledning til telefon og en til pc'en. om det er 1-par(2 ledninger) eller 2-par(4 ledninger) spiller ingen rolle så lenge duikke har tenkt og splitte linje mere. Lenke til kommentar
Floppen Skrevet 1. april 2002 Forfatter Del Skrevet 1. april 2002 Takker for oppklaringa. Da skulle vel alt gå greit. :smile: Lenke til kommentar
madura Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 I forbindelse med det som diskuteres her: Jeg har oxo bestilt ADSL, fra tiscali med Gjør det selv pakke.(det har forresten bluecom også nettopp fått) Jeg har tre telefoner i huset, og en ledning går ned til kontoret fra loftet(der PC-en er). De to andre til soverom og stue. Det er en sånn helt enkel flat ledning med to tråder, og jeg har "gammledagse" telefon-uttak, slike med tre hull i.( Bruker enn sånn overgangstøpsel for modemet). Lurer litt på om de kontakt-uttakene og ledningene må(bør?) skiftes..? Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Jeg HAR bluecom ADSL og det som gjøres er at det settes opp en såkalt "splitter" også kalt "filter", denne blir plasert på telefonlinja FØR det punktet første telefon er koblet til, slik at signalene til ADSL og telefonen skal ikke "høre" hverandre. I ditt tilfelle sa du at du får telefonlinja di fra en etasje over, og det vil si at splitteren må plasseres der før første telefonkontakt, og at du må ha en egen linje fra denne splitteren ned til adsl modemet. (PS. splitteren er en boks på størrelse med en vanlig "skolematboks" og trenger ikke strøm eller noe) PS. er det ønskelig kan jeg sende over installasjonsveiledningen som følger med ADSL modemet) _________________ AthlonXP 1700+@1900+ Gainward GeForce4 128MB Ti4400 Golden sample 1536MB SDRAM 2x100GB 1x120GB Cheiftec Black tower 2x15"Kicker SoloBaric for extrem bass:) 2xTrådløs Logitech Gamepad 32" Widescreen til spilling [ Denne Melding var redigert av: NetFinity på 2002-04-02 23:12 ] Lenke til kommentar
Floppen Skrevet 3. april 2002 Forfatter Del Skrevet 3. april 2002 Det kan du godt gjøre. Ble forvirra jeg nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå