Gå til innhold

Alternativ viftestøy redusering

Anbefalte innlegg

Jeg leste her om dagen om et firma som et hadde laget et "lydløst" rom.

Dette gjorde de ved hjelp av en mikrofon som tok opp all lyd i rommet, kjørte det så gjennom en forsterker, deretter inverterte det slik at lyden som kom ut av høytaleren var motsatt av bråket i rommet. ( forstod dere?)

Så tenkte jeg, hva med å lage dette i miniatyr format inni kabinettet?

Kan dette la seg gjøres eller? :hmm: Er det så enkelt som å bare invertere signalet?

Mvh Alex....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leste her om dagen om et firma som et hadde laget et "lydløst" rom.

Dette gjorde de ved hjelp av en mikrofon som tok opp all lyd i rommet, kjørte det så gjennom en forsterker, deretter inverterte det slik at lyden som kom ut av høytaleren var motsatt av bråket i rommet. ( forstod dere?)

Så tenkte jeg, hva med å lage dette i miniatyr format inni kabinettet?

Kan dette la seg gjøres eller? :hmm: Er det så enkelt som å bare invertere signalet?

Mvh Alex....

Dette er et av de vanskeligste problemene nå til dags.

Å få til dette krever mye kunnskap om bølger og dens forplantning.

Kunnskap om bølger er greit (studere fysikk :))

Det verre er å kartlegge bølgens bevegelse gjennom luften

OG

fange opp lyden med mikrofon, analysere signalet, faseskifte det 180 grader og blande det med støyen. I teorien forsvinner signalet ved fenomenet destruktiv interferens i visse områder og det finnes tilsvarende mange konstruktiv interferensområder.

Å få til dette i praksis er ikke lett (nesten umulig uten grundig målinger og kartlegging av støyens forplantning i rommet)

Lenke til kommentar

Dette er en teknikk som brukes veldig mye i flyheadset (ikke av den lokale småflyklubben). Det funker stort sett slik som førsteman forklarte og heter ANR (Active Noise Reduction). Man må som tidligere nevnt, kompensere for akustikken, både fysisk å elektronisk. Det er selfølgelig mulig å bygge noe sånt selv men resultatet kan vell bli noe begrensett, men definitivt et artig prosjekt.

Lenke til kommentar
Dette er en teknikk som brukes veldig mye i flyheadset (ikke av den lokale småflyklubben). Det funker stort sett slik som førsteman forklarte og heter ANR (Active Noise Reduction). Man må som tidligere nevnt, kompensere for akustikken, både fysisk å elektronisk. Det er selfølgelig mulig å bygge noe sånt selv men resultatet kan vell bli noe begrensett, men definitivt et artig prosjekt.

GLEM DETTE!

JEG kan garantere at ingen i dette forumet er i stand til å fjerne støyen (i nevneverdig grad) vha. destruktiv interferens.

Så det beste er bare å stoppe drømme for mye her...

Lenke til kommentar

jeg leste en artikkel på itavisen.no der en forsker hadde prøvd å gjøre en jetmotor lydløs ved hjelp av dette, det klarte han ikke, men han klarte å få en datamaskin lydløs ved å hjelp av destructiv interference...

Det kan egentlig sammenlignes med en eksos potte, der går "støyen" fra sylinderen inn i potten og går frem og tilbake i et kammer som gjør at lyden reverseres og legges over støyen og fjerner dermed en god del av den støyen som ellers hadde irritert vettet av nabo'n når du har v8'eren stående å bromme, og veteranene på gamlehjemmet til å skrike KRIG!...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...