Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor "fusker" når det er kaldt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når en motor er kald så er det veldig vanskelig for bensinen å fordampe og bli til gass. (Det er KUN gass som antenner. Ikke flytende bensin). Når motoren er kald vil veldig mye av bensinen som spruter inn legge seg som "dråper" på sylinderveggene, og lite vil bli omgjort til gass. (Derfor har man choke for å gi ekstra fyldig blanding). I en totaktsmotor er dette problemet enda større siden bensinen bare har halve tida på å bli til gass i forhold til en 4-taktsmotor.

 

Så det er delvis riktig at motoren får for lite bensin når den er kald. Den får nok bensin, men for lite av bensinen blir til gass.

 

Edit: Og du må være VELDIG forsiktig med å kjøre 2-taktere hardt når de er kalde!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ja er forsiktig, men hvorfor er egentlig deg farlig da?? hehe. mye spørsmål :p

Har lest en del på dette og flere steder har nevn at det er farlige, men ingne har sagt hvorfor. Hvorfor??

 

Også en ting til. Sa inledningsvis at motoren døde når jeg gav gass, men noen ganger så gjør den heller ikke det, men den hakker noe voldsomt liksom. Den går på 6 av 12 tusen rpm og vil ikke høyere liksom. Den høres ut som ei snekke. Vil ikke over denne "barrieren" liksom.. Hvorfor er det?

 

På forhånd takk :)

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Grunnen til at den fusker, og av og til "dauer" når du gir mye gass når den er kald er rett og slett fordet det blir for mye flytende bensin i sylinderen. Motoren er ikke varm nok til å få alt til å fordampe.

 

Grunnen til at det er farlig å gi mye gass når motoren er kald er:

 

Stempelet har mye mindre masse enn sylinderen og utvider seg dermed mye fortere. Gir du mye gass når motoren er kald så vil stempelet bli fort varmt, utvide seg (fortere enn sylinderen) og dermed blir det (kan bli) stor slitasje på stempel og sylinder. I værste fall kan kantene på stempelet hekte seg i en av portene og knekke (gjelder kun på 2-taktere).

 

En annen ting er at når motoren er kald er olja kald, og da smører den ikke fullt så bra. (Men dette er ikke så alvorlig som overnevnte).

Lenke til kommentar

Detta kan du Sedsberg :p har du mekka mye på mc og sånn eller? Kan du anbefale noen gode sider hvor jeg kan lese om dette? (mc og 2-takt spesielt). Har lest noe på howstuffworks.com. Meget bra side foresten :) jeg har bare ikke helt skjønt det som skjer i forgasseren når man gasser? er ikke det at du åpner for mere luft som skaper et trykk som igjen fører med seg bensin i luft-suget? Går nåla opp og ned når du gasser eller en sånn plate? (throtle plate)... Noen gode sider på dette?

Og hvor lang tid ca ( i la oss si, 5 grader) tar det før sylinderen er omtrendt like varm som piston?

 

På forhånd takk :)

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Når du gir gass så løfter du en plate eller et stempel, og i bunnen av plata/stempelet så er det en nål. Stempelet styrer lufta og nåla styrer bensinen (Kort og forenkla).

Har drevet med moped/MC siden jeg var 16 (er 26 nå). Har lært mye av egne erfaringer, samt lest meg til en god del. Kjøpte en bok som heter "Two-stroke performance tuning" på Biltema. :)

 

Fikk forresten DT50R'en min til å gå bedre enn de fleste vil tro. :cool:

 

Oppvarmingstid varierer litt (luftkjølt/vannkjølt). Har hørt noen si ca. 10 minutter. Men om motoren svarer raskt og kontant på gassen, uten å "sperre/hakke" så er den ganske varm. Forsiktig oppvarming er stort sett viktigere jo høyere effekt man har i motoren.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ja ok... men på forgasseren til en mt-5 så har du en luft-skrue som sitter bak ved "venturi" mot luftfilteret. Han hadde et powerfilter, og den gikk best når jeg skrudde denne skruen helt inn! hvorfor det?? er det en kanal som går forbi venturi da eller som supplerer luftforsyninga? Blir lufta som blir styrt av denne skruen som et supplement til den lufta som går igjennom venturi eller??? Jeg er 17 nå så jeg har da god tid til å bli flink :p hehe

Endret av w3p
Lenke til kommentar

tegning av en forgasser: Er det på denne måten det fungerer? Og det er vel den skruen jeg sikter til. Så hvis man skrur den helt inn så får den bare luft fra gjennom venturi? Han som eide moppa mente den gikk bedre med choken inne, og choken sperrer jo for lufta, så da skrudde jeg denne luft-skruen helt inn, og han sa den gikk mye bedre etter det.

lowspeed.gif

 

Foresten: Hvor ligger choken? det er vel en sånn plate som stenger for mye luft, men hvor ligger den i forhold til dette bildet??

 

Takker igjen for alle svar :)

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Tomgangs-skrue: Justerer minimums-høyden p åspeed-stempelet. (Altså tomgangen)

 

Lufteskruen: Med denne kan man justere bensin/luft forholdet ved tomgang og veldig lite gass.

 

Klips på speed-nål: Justerer høyden på speed-nåla (som sitter under speed-stempelet) og bestemmer bensin/luft forholdet ved middels og opp mot full gass.

 

Hoved-dyse: Bestemmer bensin/luft forholdet ved opp mot full gass og full gass.

 

Setter man på et Power-filter så vil motoren (som regel) få mere luft. Hvis man da ikke justerer forholdet vil den få for mye luft i forhold til bensin og gå dårligere. (Forgasseren er jo normalt sett stilt inn til orginal-filteret). Ofte når man setter på power-filter så kan man sette inn litt større hoved-dyse.

 

En STOR ulempe med power-filtre er at de veldig fort blir skitne, og trekker da luft dårligere enn orginal-luftfilteret. På veldig trimmede mopeder/MC-er så kan et powerfilter gi mindre effekt da det gir ujevnt med luft (og/eller for lite luft) til forgasseren. Dette var det største problemet på min moped.

 

Edit: Choken er ikke med på den tegninga, men det er rett og slett en slags ventil som åpner for en ekstra-dyse slik at den suger mere besin inn i sylinderen. Den ligner veldig på kretsen med lufte-skruen.

 

Edit2: Det er 2 måter lufteskruen kan virke på, avhengig av type forgasser. Enten justerer den luft-inntaket, eller så justerer den bensintilførselen. (Sitter ved luftinntak eller sylinder-innsug).

 

Edit3: Er trøtt og blitt litt forvirra av den andre typen lufteskrue. Men kort sagt så forandrer luftflyten seg når man bytter til powerfilter og da må man justere forgasseren sånn at den gir riktig mengde bensin til den nye luftflyten.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hehe ok.. Leser litt nå og begynner å skjønne det nå... men den nåla (jet needle), går den på en måte inn i det hulle på min tegning over? inn i hullet der bensinen kommer fra? men hvorfor hjalp det for kameraten min på toppfarta når jeg skrudde inn pilot screw ?? (luft skrua) når jeg tenker meg om så hjalp det bare litt.. kanskje det da hjelper med å kjøpe ny main jet? (dyse) og kanskje på cruise farta hvis jeg gjør luft/bensin blandinga litt rikere ved å klipse opp jet needle'en opp et hakk? sånn at mindre av nåla kommer i venturi... tror du det er smart??

Lenke til kommentar

Og hva er forskjellen på "needle jet" og "jet needle"? "Jet needle" er vel det vi kaller "nåla" men hva er det andre da?? Er det den "hula" nåla glir/går inn i når den er nede?? Og hvordan kan du da endre denne kanalen/hula??

 

EDIT: Er ikke choken en skive som stenger for lufta da?? Har lest at det er det det er på forskjellige sider. "To choke" er jo "å kvele" på norsk... :s

Endret av w3p
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Samme problemet, men det er med mopeden min!

 

Skjer omtrent det samme, fordi motorn er kald, stått litt!

Trengs bare å varme den opp litt så går den som en kule igjen ;)

7085125[/snapback]

Jepp, VELDIG normalt det kim. :p

7085136[/snapback]

 

Ja, det er det ækses ;)

Lenke til kommentar
Samme problemet, men det er med mopeden min!

 

Skjer omtrent det samme, fordi motorn er kald, stått litt!

Trengs bare å varme den opp litt så går den som en kule igjen ;)

7085125[/snapback]

Jepp, VELDIG normalt det kim. :p

7085136[/snapback]

 

Ja, det er det ækses ;)

7085286[/snapback]

Du virket så overasket, akkurat som "SERIØST? faen, det skjer med min og!!". Hehe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...