jlohne Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Er det noen med erfaring fra trådløst nettverk, som kan hjelpe meg? Her er casen: BEHOV: 2 stk stasjonære PCer i hver sin bygning, samt en bærbar PC skal dele filer over trådløst nettverk. Dvs de skal fungere i en arbeidsgruppe med delte mapper. Det er Win98SE på den bærbare + en av de stasjonære, og Win2k på den andre stasjonære. Nettverket er ikke koblet til Internet, bortsett fra at en av de stasjonære har et analogt modem. Internet-tilkoblingen skal ikke deles. OPPSETT: De to stasjonære PCene har D-Link WLAN PCI-kort, den bærbare har D-Link WLAN PCMCIA-kort. I tillegg har jeg to stk identiske D-Link Access Point med +5 dBi Omni-antenner. Det står et accesspunkt i hver bygning, med fri sikt mellom seg. Den ene er satt opp som accesspunkt, den andre som repeater. DHCP er deaktivert. Accesspunktene har fått unike IP-adresser, og repeateren er satt opp etter håndboken, med innlagt MAC-adresse og IP-adresse til accesspunktet. Begge accesspunktene er oppdatert med nyeste firmware. PCene er gitt unike IP-adresser, og signalstyrken er på 60-70% til accesspunkt. PROBLEM: På den ene stasjonære PCen dropper signalet helt ut av og til, slik at det kommer rødt kryss over nettverkstilkoblingen. Etter et par sekunder kommer signalet tilbake (til 70% signal, 90% "Link Quality"). Dette skjer uregelmessig, men ofte 3-4 ganger pr 5 min. Hvis jeg pinger accesspunktet, kan jeg noen ganger få 100% svar, andre ganger bare på 2 eller 3 av 4 forespørsler. Dette fører til at det er vanskelig å komme seg inn på de delte mappene på de andre maskinene. Når man først kommer inn, og ikke får meldingen "Nettverket er ikke tilgjengelig", kan det hende man får kopiert en fil. Det kan ta 2-4 min å kopiere 3 MB. Ofte detter da signalet ut før filen er ferdig kopiert, og man må begynne på nytt. Mellom den bærbare og den andre stasjonære, går det noe bedre, men fortsatt tar det 30-40 sek å overføre 3 MB. (Synes det er tregt til å være 22 mbps...) Også her kan nettverket være "ikke tilgjengelig", men ikke så ofte som på den første stasjonære. --- Noen som har tips om hva som kan være galt? Har jeg satt dette opp helt feil, eller kan det være noe galt med Windows-oppsettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå