Gå til innhold

Alderwood med FSB-sperre og DDR2-667?

Anbefalte innlegg

Et annet problem er at uærlige forhandlere klokker pcer opp og selger de ved høyere hastighet, uten at kunden vet at den er klokket. Dette skjer ikke så mye i norge, men nede i asia og sikkert noen steder rundt i europa.

Men akkurat det er vel ikke Intel og Amd's problem. De er vel fornøyde så lenge de får solgt cpu'ene sine :)

Men forhandlere kjøper jo billige prosessorer fra produsenten, og selger de klokket til en dyrere pris. Intel & AMD tjener mer om forhandlerene hadde kjøpt raskere & dyrere prosessorere fra produsenten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis intel infører fsb sperre tipper jeg di kommer til å miste veldig mange kunder, veldig mange som akkurat velger intel pga den gode overklokkingsevnen.

Forstår ikke hvorfor di ønsker å stoppe overklokkere, det er jo egentlig svært få (% vis) som tynner noen ekstra mhz ut av cpuene sine.

Møter ikke deg selv i døra der?

Uansett; her ser vi nok et eksempel på at alt som er gøy blir enten hindret eller ulovliggjort. :hmm:

Selvsagt, du har helt rett. :wallbash:

Det jeg mente er at intel kommer til å miste veldig mange entusiaster / overklokkere ved å gjennomføre dette, muligens en del normale kunder også som synnes at det er en tilegsverdi at cpu kan overklokkes en del.

Lenke til kommentar

Dette går så fint så, det er tross alt bare ett - 1 nettsted som har meldt om det, og jeg tror nok at det lar seg gjøre å komme utenom bare man koster støvet av loddebolten.

MEN om AMD fortsetter å levere klokkevennlige prosessorer som f.eks xp2500+ @ 3200+ går jeg nok for fullt tilbake til dem.

Lenke til kommentar

Vi må ikke glemme at dette kun er rykter.

Personlig er jeg nøytral i AMD vs. INTEL diskusjonen. Synes begge produsentene har god produkter, og kjøper det som er best til mitt bruk når jeg skal kjøpe.

Men om Intel kommer til å stoppe overklokking, skal jeg boikotte Intelcpuer alt jeg klarer.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å se hva Intel skulle tjene på å sperre FSB. Derfor tar jeg ryktene med en tønne salt. En legger ikke inn ekstra kompleksitet bare for morro skyld. Ikke bare fordi utvikling og produksjon vil bli dyrere, men også fordi dette vil forlenge utviklingsprosessen noe.

Ellers kjekt at de (kanskje) støtter DDR2-667 fra starten av. Jeg blir ikke veldig overrasket om P4E får høyere FSB noe tidligere enn veikartene tilsier.

Lenke til kommentar

Edit:

Brikkesettene er det vel ikke Intel som styrer?

Intel produserer ihvertfall alle Intel-brikkesett...og da kan de nok legge inn en sperre om de ønsker...

Vil det si at hk lev. som abit vi kunne gi ut ulåste brikkesett så driter jeg i det. Men hvis cpun i seg sjæl er låst sånn som de har gjort med multipliern, da blir saken kjappt 8hakk værre..

trokke det du gitt, selv om abit lager hovedkortet, blir det fremdeles brukt intel sitt brikkesett.

du må nok over på VIA eller SiS brikkesett da... men Intel har jo alltid vært kongen på haugen når det gjelder brikkesett til sine CPUer..

Lenke til kommentar

Tror Intel skyter seg selv i foten hvis de innfører en slik sperre! Hvis ryktene er sanne tror jeg de vil miste en god del kunder blandt "entusiastene", siden det stort sett er disse som overklokker...

Samtidig betyr jo ikke dette at de vil miste mange kunder totalt sett! Kjenner ikke tallene, men jeg vil tro at mesteparten av prosessorene Intel selger går til leverandører av ferdig PC'er som enten selges til bedriftskunder eller den vanlige hjemmebrukeren, folk som neppe har tenkt tanken på å overklokke prosessoren...

Lenke til kommentar
bare man koster støvet av loddebolten.

Loddebolten? Jeg er i gang med å pusse hagla jeg nå...

Fra spøk til revolver: Jeg vil ikke sette igang noen AMD vs Intel debatt her nå, men jeg må innrømme at selv om jeg i hele mitt PC-liv aldri har hatt noe annet enn Intel-CPUer (486DX2-66, 486DX4-100, P133, P200MMX, C300A, PII300, PIII450, PIII-1.0, C2.4, P4C2.8) så skal det mye til før min neste CPU _ikke_ er en AMD. Ok, Intel har HT og 800FSB (hovedgrunnene til at jeg kjører P4 nå), men AMD har 64-bits til en overkommelig penge, billige og bra hovedkort, og tilsynelatende mer til overs for entusiastene. Min eneste bekymring med evt å flytte over til AMD i en fjern fremtid når jeg engang får råd til ny PC igjen, vil være å forlate Intels brikkesett, for face it: Selv om man kan mene hva man vil om CPUene deres, så lager de driiiitgode brikkesett.

Lenke til kommentar
En legger ikke inn ekstra kompleksitet bare for morro skyld. Ikke bare fordi utvikling og produksjon vil bli dyrere, men også fordi dette vil forlenge utviklingsprosessen noe.

Jobber du hos Intel? Det var da voldsomt mye du kan om Intels produksjons linje og deres prosesser innen utvikling og produksjon. Ekstra kompleksitet? Dyrere produksjon? Forlenge produksjonsprosessen. :hmm:

Aner jeg at det kanskje bare er antakelser ;)

Lenke til kommentar
En legger ikke inn ekstra kompleksitet bare for morro skyld. Ikke bare fordi utvikling og produksjon vil bli dyrere, men også fordi dette vil forlenge utviklingsprosessen noe.

Jobber du hos Intel? Det var da voldsomt mye du kan om Intels produksjons linje og deres prosesser innen utvikling og produksjon. Ekstra kompleksitet? Dyrere produksjon? Forlenge produksjonsprosessen. :hmm:

Aner jeg at det kanskje bare er antakelser ;)

Synes egentlig det høres opplagt ut jeg. Og logisk også...skal man legge inn ekstrafunksjonalitet, er det jo selvsagt at det koster ressurser i form av kostnader og tid. Hvis det ikke var slik ville man jo kunne utvikle alt med en gang, og gratis...

Lenke til kommentar
Jaja.. om ikke intel allerede hadde begynnt å miste litt grep om overklokkerentusiastene nå som Athlon64 har kommet så tipper jeg de øker dette frafallet ennå mer med en slik FSB-sperre. Jaja, vi betyr kanskje lite for dem så da får de vel klare seg uten oss...

De som ekstremoverklokker, vil altid ha det beste og kjøper nesten en ny CPU etter hver ny lansering. Og derfor så taper de ikke penger på de. 

Og det taper de ikke penger på???? Husk at toppmodellene er de som faller mest i pris når noe nytt lanseres. Det har f.eks ikke uvanlig å se prisfall de siste årene på den råeste Pentium4'en på over 1000kr når en ny Penium4 lanseres og den tidligere råeste rykker ned til en andreplass. Hvis eierene av slike selger unna CPU'en med tusen kroner i tap for hver nylansering så må det jo bli ganske mange tusen i løpet av et år.

Selv kjøper jeg kun billige CPU'er etter mest-for-pengene prinsippet og sitter fortsatt med en 1 år gammel CPU som kostet meg bare 750kr den gangen og fortsatt yter den opp mot 70-80% av dagens toppmodeller i Uoverklokket tilstand og rundt 80-90% i overklokket tilstand... (Hvis du lurer på hvilken CPU det er så er det en AthlonXP2500+ som jeg klokker til 3200+) I dager går disse CPU'ene brukt for ca 600kr så jeg har ikke akkurat tapt my penger i løpet av et år...

Jeg mente at Intel ikke taper på det. De tjener på det. Enkeltpersonene taper, men det koster å alltid ha lyst på det beste.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at intel ikke kommer til å tjene nevneverdig på dette. Di butikkene som selger overklokket modeller kommer bare til å gå over til rivalen amd og bruke disse cpu isteden.

Vi vanlige pc brukere er jo helst ute etter maksimal ytelse til minst mulig kr, er jo ikke alle som har råd til å kjøpe det aller siste på markedet, og derfor er det jo veldig kjekt å overklokke, for da kan vi jo oppnå samme ytelse som den siste cpuen som nettop har kommet ut.

Men fremtiden er 64bits...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...