Gå til innhold

Kan noen si meg forskjellen på disse modellene?

Anbefalte innlegg

Jamen, jeg siger mange mange mange 1000 gange tak for hjælpen :D:thumbup:

Det vil jeg så bestille, som mit allerførste digitalkamera nogen sinde... :)

Håber bare jeg vælger rigtigt... :)

Men tak for hjælpen Afseth, du er en skat :love:;):thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tvil om at S4 er ett kamera jeg ville vurdert. Men smaken er som baken... delt, og hvilket som passer deg er vanskelig for meg å svare på. Se det jeg svarte i en annen tråd der du listet opp noen kamera.

Personlig ville jeg gått for ett Ixus 500 (evt. Ixus 430), men disse koster litt mer enn 3000. For 3000 kunne jeg godt tenkt meg ett Olympus Mju-400. Men jeg synes Pentax Optio S4 i svart utførelse er lekkert også. Tror nok jeg hadde landet på S4 etterhvert, ettersom det er enklere i bruk enn Mju-400.

Men... hva mener du med allsidig bruk? Er det ønskelig med mer manuelle funksjoner? I såfall ville jeg vurdert Canon A80... ett meget godt kamera med god optikk og manuelle funksjoner. Eneste minuset er at det er en del større enn de andre vi har snakket om.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Vil ha ett kamera som jeg kan bruke i alle situasjoner. På ferien, i familiebesøket og på fest med kompiser. Nå har jeg aldri hatt en digitalt kamera før, så om jeg ønsker flere manuelle valg er vanskelig for meg å svare på ettersom jeg ikke vet hvilke fordeler\ulemper dette medfører. Etter hvert som jeg får tatt en del bilder og eksprimentert litt så vil jeg at kameraet skal tilfredsstille mine krav også da, og ikke sitte igjen med følelsen av at kameraet har store mangler i forhold til mine behov og ønsker.

Lenke til kommentar

Da bør du velge ett kamera som også har enkelte manuelle funksjoner. Da kan du eksperimentere litt med lukkertider og blenderåpning og på den måten kunne styre dybdeskarphet, og hvor statisk bildene skal være (å eksperimentere med lukkertid, kan skape mange artige bilder. Ett klisjeeksempel er biler om natten. Bilene er borte, men lysene har laget lange streker).

Jeg har ikke manuelle funksjoner på mitt digitale kamera, men jeg har ett analogt relativt avansert speilrefleks (Nikon F80 og to objektiver som er bedre enn standard) som jeg liker å eksperimentere med. Lager mange artige bilder, også blir de jo så bra i fohold til digitale kompaktkamera også.

Men... manuelle funksjoner går gjerne på bekostning av størrelse. Derfor prioriterte jeg størrelse når jeg valgte digitalkamera, ettersom jeg har ett stort speilrefleks som jeg kan leke meg med når jeg vil skape litt fotokunst (eller ihvertfall forsøk på fotokunst :-) )

Jeg vil anbefale at du kjøper ett lite digitalt nå, uten mye manuelle funksjoner, for å finne ut om du blir hekta og ønsker mer etterhvert. Og deretter skaffe deg ett større kamera for det formålet. Da har du ett lite kamera for snapshots, og ett større for mer avanserte bilder. Men det må bli opp til deg...

Uansett... vil du ha to ytterpunkter, så er Optio S4 det klare valget for deg nå. Så kan du kjøpe ett Canon A80 (eller tilsvarende) om en stund hvis du får sansen for å ta bilder. Evt. begynne å spare penger med en gang og kjøpe ett Canon G5 (eller tilsvarende) om en stund hvis du vil slå på stortromma. Da har du ett kamera som er enkelt å ta med seg (Optio S4) og ett kamera for mer avanserte/mer viktige bilder (Canon A80/G5).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...