whoi Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Min ligger ikke å slenger, den er satt fast med sånne plast hake-saker som man bruker på lampeledninger (hvis du skjønner) et sted der den ikke er synlig, og ikke kan bli skada uten videre. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Kjøp deg en ferdig Cat5E kabel det er nesten garantert kabelen det er problemer med. Hvilke switcher er det du har? Hvor langt er det mellom maskinene, den totale lengden på nettverket? Lenke til kommentar
t-paul Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Jeg hadde nesten samme problem, eneste løsning vi fant var å sette ned hastigeten til 10MBit på nettverkskortets innstillinger. Kunne vært noe krøkk med kabelen, men vi hadde ingen annen å teste.. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Jeg kjører 130 meter TP i mellom en SMC barricade router og en CNET 100 M/bit switch OG jeg kjører på 100 mbit uten problemer. Dette er med hjemmelagede kabler. Problemet ditt er garantert kablingen (eller du har kobla feil, noe som er veldig usansynlig...) Lenke til kommentar
whoi Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Kan hende kabelen var skada når jeg fikk den for den har aldri funka på 100mbit. Det er cat5e, så jeg har ikke feil kabel :wink: Kjøpte den av psdata for nesten 2 og et halvt år siden. Lenke til kommentar
Indrazor Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Vel for å si det sånn så var nok ikke kavelen skada da du kjøpte den. KAT5 kabler skal aldri stiftes fast. Skal de festes på noe slags vis skal det brukes kanaler. Sier ikke at det er garantert at kabelen ikke funker om man stifter den fast men i veldig mange tilfeller vil stifting av kabelen enten føre til at kabelen ikke vil funke i det hele tatt eller fungere på en lavere hastighet siden den ikke fungerer som en KAT5 kabel lenger. Feilen kan også ligge i termineringen. Lell om ma bruker termineringstang og RJ45 kontakter er det store muligheter for at kabelen ikke vil fungere som en KAT5 kabel. Terminer kabelen i begge ender i et patchepanel eller i en koblingboks og bruk en patchesnor som du har kjøpt. Man kan få det til og fungere på andre "jalla" måter også men for og være sikker på det så gjør det rett. Spesielt med en så lang kabel som det der. Og skal du feste kabelen og ikke vil spandere på deg kanal så bruk lim/silikon siden dette ikke vil klemme kabelen på noe vis. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Hvis kabelen stiftes fast med heftestifter som klemmer kabelen mot underlaget er det plutselig ikke en kat5 lenger. Slike stifter påvirker kjernen og tvinningen i kabelen med påfølgende tap av effekten. Dette kan være grunnen til at 10Mb fungerer på hub'ene siden disse stiller lavere krav til kabling enn switcher gjør. Siden kabelen også ligger utendørs bør det benyttes spesiell skjermet kabel egnet til dette pga elektronisk støy fra omgivelsene. Lenke til kommentar
PzYkO Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Kjøp Cat 6 kabler så er du sikra at det holder, de er bedre skjermet, og skal tåle mer. Lenke til kommentar
Ando Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei hei. Jeg bruker en 110 meter lang TP kabel mellom 2 hus. Kabelen er strukket i lufta ca. 30m Tvunnet fast i et tre og klemt mellom en del dører. Skjøtene er bare tvunnet og teipet sammen. Kabelen fungerer som bare det på 10MB med hub i begge ender. Det skal ikke være noe problem. Kontroller at kabelen din er koplet rikig. Bravida bruker ofte en annen standard på kopling av TP kabler. Brunt og Grønt par har byttet plass. Håper du lykkes Lenke til kommentar
Ronnyb Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Jeg har en 75 meter kabel, første året gikk det helt fint med 100 Mbit så plutselig funket ikke det lengre. Da måtte jeg sette hastigheten til 10Mbit for at det skulle fungere. Kabelen har ligget ute i all slags vær og den er hjemmelaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå