Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med 100 mBit på CAT5E KABEL


Anbefalte innlegg

Har et nettverk som består av 2 SMC 10/100 EZ 108DT 8 ports switcher med 4-5 PC-er tilkoplet hver switch. Mellom switchene er det 60-70 meter med CAT5E-kabel. Kabelen går utendørs og er festet under taket.

 

Alt ligger vel da godt til rette for at jeg skal kunne få 100 mBit hastighet mellom disse switchene... Men dette er altså ikke realitet.

 

Jeg får heller ikke switchene til å kommunisere, men når jeg kopler en gammel 3Com 4 ports 10 mBit hub i mellom switchene i en av endene virker alt. På 10 mBit, vel å merke. Jeg har kjørt test på kablene og alle lederene + grounding ser ut til å fungere perfekt.

 

Jeg har snakket med utrolig mange, men ingen er i stand til å kunne fortelle meg en døyt som jeg ikke er klar over fra før. Kan noen her hjelpe meg? Er det switchene som rett og slett ikke fungerer som de burde?

 

Med hilsen Espen L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maks lengde for CAT5 kabel er vel ca 100 meter.

 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men bare for å være sikker stiller jeg det likevell.

 

Har du kabelen koblet til uplink porten på den ene av switch'ene? (Eller er kabelen krysset?)

 

Husk at det ikke fungerer å koble til uplink på begge switch'ene. (uplink er kryssede porter)

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men det skal mye til å skade kabelen slik at switchene ikke oppnår kontakt.

 

Dette kan jo selfølgelig variere fra kabel til kabel.

 

Siden switchene er 10/100Mbit så burde de jo kunne koblet seg opp med 10Mbit mellom seg siden det funker med hub'en.

Lenke til kommentar

Skal mann være helt riktig så er 90meter maks.

10meter er satt av til patche-kabler.

Termineringer er veldig viktig, ved CAT5-standard holder det ikke "bare" å ha kontakt... viktig at kablene sitter "riktig" på RJ-pluggene, og at det ikke er noe skader på kabelen eller lederne. Skarpe svinger og knekk på kabelen kan også være ødeleggende når det gjelder CAT5.

Hva har du brukt til å feste kabelen? Er kabelen klemt veldig?

 

Vet at det er egne regler for utvendig bruk, men tviler på at dette skal ha noe å si de første årene...

 

Håper dette kan være noen pekepinn...men ingenting av dette hjelper dersom det er et software-problem.

:smile:

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har fått med meg hele greia men slik jeg ser d så funker d ikke m 2 stk 100 mb sw`er på 60-70m men fjerner du den ene og setter inn en 10mbit hub så virker d.

Da mener jeg at d ikke er kabelen d er no galt med.

Er du sikker på at d ikke er no galt med en av switchene ? Har du testet å sette hastigheten ned til 10mbit på switchene ?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar på mitt innlegg.

 

Tror nok at det kan være kablingen som er problemet hvis det har seg slik at kabelen er svært følsom for ytre påkjenninger. Utvendig er kabelen stiftet inn i tre med en klammepistol for lavvoltskabler. Dette medfører nødvendigvis at kabelen, avhengig av hvor mykt underlaget er, blir stiftet ganske hardt fast. Dette kan jo føre til at kabelen får en liten knekk enkelte steder...

 

Har prøvd både med krysset kabel og direkte uplink-kopling i switchen. Har ikke mulighet for å tvangskjøre switchen på 10mbit siden det normalt skal skje aut. Rart er det jo self. at huben klarer 10 mbit, men switchen ikke.

 

Første gangen jeg prøvde å kjøre 100mBit var det med en mindre SMC 5-ports switch, men da fikk jeg beskjed fra produsenten om at max patcheavstand mellom denne typen switch var 5 meter. Dette problemet skulle ikke omfatte den 8-ports utgaven jeg da valgte å bytte til. Men nå som jeg ser at det likevel ikke virker må jeg si at jeg mistenket SMC for å ikke ha helt kontroll på hva de gir av opplysninger.

 

Setter stor pris på flere henvendelser og forslag. Alt engasjement er til hjelp!

 

Med hilsen

 

Espen L

Lenke til kommentar

Jeg har en kabel på 40 meter mellom en 100mbit hub og en 100mbit switch. Uansett hva jeg gjør kan jeg ikke få 100mbit mellom dem, om jeg sette uplink i switch, og vanlig port i hub eller omvendt så går det ikke. Så jeg har måttet kjøpe meg en billig hub som jeg har mellom de 2 på 100mbit så de i det hele tatt skal få kontakt med hverandre. Det er synd, men 10mbit er bedre enn ikke no!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 20:10, Blurpy skrev:

Jeg har en kabel på 40 meter mellom en 100mbit hub og en 100mbit switch. Uansett hva jeg gjør kan jeg ikke få 100mbit mellom dem, om jeg sette uplink i switch, og vanlig port i hub eller omvendt så går det ikke. Så jeg har måttet kjøpe meg en billig hub som jeg har mellom de 2 på 100mbit så de i det hele tatt skal få kontakt med hverandre. Det er synd, men 10mbit er bedre enn ikke no!


 

Har du fixet kabelen selv?

Cat5-kabler er meget "sensitive" når det gjelder korrekt par-kobling, tvinning, lengde (ikke ett problem her), tilkobling til kontakter osv.

Lenke til kommentar

Jeg bruker hjemmelaga kabel ja. Jeg har satt på pluggene selv en gang, og fikk en venn av meg som jobber i Bravida til å sette de på med sånn tp tang. Ingen forskjell. De klarer ikke å kommunisere med 100mbit. Jeg husker jeg fikk det til å lyse en gang på switchen etter litt mekking, men det lyste ikke på hubben, og det var ikke noen som helt kontakt mellom dem. Har forresten bytta switchen engang og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...