Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er 17 år. Skal ta lappen i USA, PA.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest litt men er ikke helt inneforstått med alt enda. Tror regelen for å få soc.sec.num. er at du skal jobbe i usa. Da kan du søke om det. Men i mitt tilfelle (jeg skal gå på senior high school evt. collage) vet jeg ikke hvordan det er. Om mitt originale person-nummer holder.... Det er vel bare for å identifisere meg eller? På andre ting, når jeg egentlig trenger soc.num har jeg lest, så holder det med vanlig person-nummer..

 

EDIT: Men Vice: Hvis jeg går på skole der, får jeg SSN da? Trenger jeg virkelig ssn for driver's license? Vil ha biiiil! :p

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Tok diverse førerkort i USA ca. 97/98 og da måtte hvertfall jeg ha SSN. Jeg fikk et dokument fra colleget der jeg studerte og så var det bare å levere søknad hos Social Security Administration. Tror det tok et par uker til jeg fikk nummeret. Men det enkleste du kan gjøre er bare å høre med skolens administrasjon. De kan sikkert hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det blir dyrere forsikring dersom du har utenlandsk førerkort, men forsikring på bil var veldig billig uansett der borte. Hvertfall hvis du ikke planlegger å ha ei skikkelig luksuskjerre med full kasko og tyveri. Ellers får man også billigere forsikring noen steder dersom man får gode karakterer på skolen :lol: Genialt, måtte levere karakterutskrift hos forsikringsselskapet så fikk jeg ..tja var vel nesten ca. 1000kr avslag i året. Så sørg for å få gode karakterer. ;)

Strengt tatt kan man klare seg på vanlig norsk førerkort. Tror man har lov til å kjøre opptil 2 måneder på utenlandsk førerkort(men ikke sikker). Så dersom du blir stoppet av politi etter 3 måneder er det lite trolig at de begynner å sjekke når du faktisk kom inn i landet...

Men uansett er det selfølgelig best å ha alle papirer i orden dersom noe skulle skje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke kanskje noen gode svar på dine spørsmål egentlig.

Min sønn er i Oregon på utvekslingsår med EF.

Reglene er slik der at du må først ha Learner's permit i 6 mndr, for å få godkjent det amerikanske førerkortet i Norge, må du ha hatt den der borte i 6 mndr.

Jeg har hørt at det er kommet noen nye bestemmelser her i Norge fra 1. mars...

Noen som vet hva det går ut på?

Er det noen mulighet for å forsere 6mndrs-bestemmelsen for godkjenning i NOrge?

;)

Lenke til kommentar
Er det noen mulighet for å forsere 6mndrs-bestemmelsen for godkjenning i NOrge?

;)

Tror ikke det går å omgå 6 måneders regelen. Kanskje det glipper gjennom dersom han passer på at han har hatt amerikansk førerkort i 6 måneder og deretter leverer søknad sammen med dokumentasjon på opphold. Det vil sikkert være et lite misforhold mellom tiden han oppholdt seg der og når han faktisk har hatt førerkortet i 6 måneder men kanskje de ikke sjekker så nøye opp mot hverandre. Er kanskje verdt ett forsøk. Uansett må han nok ta en ny oppkjøring her i Norge ved innbytte av førerkortet, men det blir jo atskillig billigere enn å gå gjennom full pakke. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...