Gå til innhold

DHCP server for 600 stk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DHCP-serverprogramvaren bruker ikke så veldig mye båndbredde. Spørsmålet er jo hvor ofte den skal tildele ip-adresser, eventuelt hvor lenge leie-periode for ip-tildeling du ønsker. Selve ip-tildelingen koster ikke dhcp-serveren noe spesielt.

Så jeg tipper at de fleste maskiner over 1Ghz burde klare å henge med i svingene og tildele ip-adresser til alle dine 600 brukere. Men gjerne arrester meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Husk det er windows det er snakk om! Nå har jeg ikke sett hvordan 2003 er, men har den fulgt samme utviklingskurven som resten av MS produktene må man regne med at den skal spille en annimasjon hvergang den kringkaster dhcp offer, og enda en annimasjon med fanfare når den tildeler en ny ip. Man må derfor regne med at man må ha 3GHz prosessor og godt skjermkort for å kunne kjøre en DHCP server.

På en annen side, den ene DHCP serveren jeg drifter er en pentium 166mmx med 98mb ram og scsi disker. Den kjører smb, web, sftp, dhcp servere samt fungerer som router, og har ingen problemer med å ta unna trafikken for firma med 15 PC'r.

OS er Gentoo 1.4. Kompilert fra stage 1.

Lenke til kommentar
Husk det er windows det er snakk om! Nå har jeg ikke sett hvordan 2003 er, men har den fulgt samme utviklingskurven som resten av MS produktene må man regne med at den skal spille en annimasjon hvergang den kringkaster dhcp offer, og enda en annimasjon med fanfare når den tildeler en ny ip. Man må derfor regne med at man må ha 3GHz prosessor og godt skjermkort for å kunne kjøre en DHCP server.

:laugh:

Lenke til kommentar

LOL

windows 2003 er en fordel når det gjelder mail og andre gode integrasjoner men til dhcp trengs det ingen ting det eneste som er påkrevd er at du bruker en maskin med ca 450 mhz eller høyere slik at du sliper å vente ett par døgn på innstalasjonen og ett par døgn med konfigureringen uten om dette så krever en dhcp server absolutt ingen ting og om du setter leie periode på aldri utløpe så har du ett komplett nettverk skjema med en gang vis dette er en lan server kan det være lurt å sette den til en begrenset periode.

og nb husk for all del å lage en ip range som er større en 254 iper da.. :p

for dette må du nesten finne ut av det selv men en enkel beskrivelse og veiledning er nettverks masken som bør være på 255.255.251.0 = ca 1000 iper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...