endre84 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Hvilken kategori av TP kabel kreves for å bruke Gigabit båndbredde? Holder 5e? Jeg har en gammel nettverks bok fra 1999... Det er bare så vidt nevnt en kategori 6, men står ingenting om den og eventuelt høyere? Lenke til kommentar
adyton Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Mener å lest at kat.5 funker på 1Gb nå. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Cat 5 kan kanskje funke, men er ikke spesifisert for 1Gbps. Cat 5e er å foretrekke! timtowtdi Lenke til kommentar
endre84 Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Cat 5 kan kanskje funke, men er ikke spesifisert for 1Gbps. Cat 5e er å foretrekke! timtowtdi Tenkte meg det... men går det greit med UTP5e da, eller må det være STP5e? Boken min sier at UTP5e støtter opp til 155 Mbps og at STP5e støtter opp til ca. 500??? (tror jeg trenger en ny bok jeg... ) Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Tenkte meg det... men går det greit med UTP5e da, eller må det være STP5e? Må ikke vere STP5e. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Det beste til Gb er helt klart Cat.7, men disse er det vanskelig å få tak i foreløpig (hvis jeg ikke tar helt feil), men Cat.5e er nok det enkleste, siden det er lettere å få tak i. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 cat 5 er blitt testet opp til 1.7 gbps hos 3com men om det gir deg stabilt overføring det vet jeg ikke men det som lønner seg er cat6 utp eller stp spiller ingen trille vis ikke maskina di står intil en stor magnet av ett slag.. men som sagt jeg personlig ville kjørt cat 6 siden cat5 ikke har blitt dimensjonert for dette men den er testa til 1.7 gbps hos 3 com sin egen lab i enten usa eller i tyskland.. Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Du kunne brukt høytalerkabler på 1Gb forbindelse hvis den bare avstanden ikke er for stor. De forskjellige CAT standarene granterer en hvis hastighet på forskjellige avstander. Jeg har selv brukt telekabler (de er omtrent ikke twista) på 50m, 100Mbit. Så hvilken avstand er det snakk om? Lenke til kommentar
endre84 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 ' date='13/04/2004 : 15:05'] Du kunne brukt høytalerkabler på 1Gb forbindelse hvis den bare avstanden ikke er for stor.De forskjellige CAT standarene granterer en hvis hastighet på forskjellige avstander. Jeg har selv brukt telekabler (de er omtrent ikke twista) på 50m, 100Mbit. Så hvilken avstand er det snakk om? Det er snakk om et par meter... "på papir", dvs jeg skal planlegge et nettverk... er student.. Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Cat5E ( E'en står for Enhanced og er ikke det samme som uten E ) er sertifisert for GBit, Cat6 og 7 er også sertfisert for GBit, men er unødvendig dyrt. Hvis du skal lage eller planlegge et nettverk bør du kansje tenke på fremtidig skalerbarhet, og ikke bare hva som er vanlig idag. Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 cat 5e funker fint til gigabit cat 5 kan også funke, kjører cat 6 her ettersom prisen ikke var så helt galen på dem.. og det funker flott, cat 7 er bortkastet ettersom disse kablene er dyre å vanskelig å få fatt i Lenke til kommentar
endre84 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 takk!... Jeg sier UTP cat. 6 da! (ikke så veldig viktig uansett) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå