Dino_ Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) PHP ER et "virkelig programmeringsspråk" like så Perl og andre scriptspråk, SQL er det ikke, det er en database, akkurat som access, eller ei flat tekstfil, de er ikke / har ikke kjørbare filer i samme forstand som et script eller en kjørbar binærfil, du KAN ikke programmere noe i SQL som kjører av seg selv (eller ved hjelp av kun en interpreter), du er avhengig av et stykke programvare som ber om verdier fra databasen, og som publiserer disse. Sånn ser _jeg_ på det, andre mener andre ting.. Hvis jeg skrev et brev i ASCII-format ("brev.kode", f eks), og skrev et program som gjorde dette om til en binærfil (som kunne kjøre, og vise innholdet på skjermen min) var da skriften min et programmeringsspråk? brevet var jo den eneste inputen som "kompilatoren" fikk, selvfølgelig i tillegg til de rutiner jeg hadde bygget inn i denne da jeg lagde den, som at den skulle reagere på store bokstaver, linjeskift og mellomrom, og kansje erstatte *smiler* med ... men det er jo sånn en kompilator virker, i svært enkle trekk da, så det er jo ikke noe unaturlig med akkurat det... Joda klart den hadde svært begrensede bruksområder, men dette er også noe vi kjenner fra andre programmeringsspråk, så det ville ikke være grunn nok til å ikke å kalle det for et programmeringsspråk... Det er forresten mulig å kompilere html-filer til å bli kjørbare presentasjoner, skal vi da ta html inn i samme selskap som c++? jeg vet da pokker, er om mulig enda mere forvirret nå enn da jeg begynte å skrive i denne tråden Endret 30. april 2004 av Dino_ Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Det er forresten mulig å kompilere html-filer til å bli kjørbare presentasjoner, skal vi da ta html inn i samme selskap som c++? Vet ikke helt om du kompilere HTML-filen. Er vel mer riktig å si at man kompilerer en presentasjon og leser (evt. oversetter) HTML-filen for å definere innholdet i presentationen. Markup språk er laget for å definere hvordan informasjon presenteres. Så det er ikke et programmeringsspråk i den forstand. Breveksempelet ditt faller i så fall inn i denne kategorien. Delte din syn på SQL som språk for en tid tilbake, men etterhvert har jeg lært litt mer og forandret mening. Har en gang programmert en databaseprogram uten bruk av SQL (i Java). I mange tilfeller skrev jeg mange linjer med kode som tilsvarte en linje SQL. Hadde det ikke vært bedre å skrive databasen (eller bruke en) for seg selv og skrive resten av programmet som en egen del? Jo, det er jo sånn det gjøres i dag. Hvis jeg lager en tabell i C++ og gjør en forandring den må jeg kompilere den på nytt. Noen databasesystemer gjør nettopp det, men på en litt snillere måte med tanke på de som programmerer. SQL har i likhet med mange andre 4GL språk svært begrenset bruksområde. Grunnen til det er at programutviklingen skal gå raskere og hindre feilprogrammering. Man kan ikke lage en kjørbar fil av SQL-kode, det er det forsåvidt ikke noe poeng i heller, men vha. et databasesystem kan man lage binærkode som ved bruk av C++ og en kompilator. Skjønner at dette høres litt rart ut, men disse systemene er jeg designet for å skjule så mye av maskinkodeaspektet som mulig for brukeren. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 (endret) PHP ER et "virkelig programmeringsspråk" like så Perl og andre scriptspråk, SQL er det ikke, det er en database, akkurat som access, eller ei flat tekstfil, de er ikke / har ikke kjørbare filer i samme forstand som et script eller en kjørbar binærfil, du KAN ikke programmere noe i SQL som kjører av seg selv (eller ved hjelp av kun en interpreter), du er avhengig av et stykke programvare som ber om verdier fra databasen, og som publiserer disse. Sånn ser _jeg_ på det, andre mener andre ting.. Ja sånn ser du det, kikk på det du skrev og sammenlign SQL og PHP på de grunnlagene DU skrev selv, så vil du skjønne at det er det samme... NEI! SQL er IKKE en DATABASE! SQL Server er en database MySQL er en database, SQL er "Structured Query Language" som er laget for å opprettholde databasen, og er bare for å endre eller hente data fra en database. og jeg gjentar: SELECT er langt ifra den eneste funksjonen i SQL, Det blir kjørt linje for linje, og har ikke noen binærfil, men er avhengig av at et annet program starter koden, akkurat som PHP PHP er ikke et språk som kan gjøre noe som helst på egenhånd, uten at koden blir kjørt av en interperator, som f.eks. PHP.exe, samme med SQL. Så det så! Endret 30. april 2004 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Legion Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 *pirke pirke* SQL : Structured Query Language Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 SQL er "Structured Query Language" Structured Query Language MySQL og SQL Server er vel strengt tatt databasesystemer. Du kan laget en databasefil (eller et sett med filer) som du så kan manipulere med disse systemene. Det blir kjørt linje for linje, og har ikke noen binærfil, men er avhengig av at et annet program starter koden, akkurat som PHP Databasen kan bestå av både binærkode og ren tekst. En fil med SQL-instruksjoner blir å regne som en kode-fil. Databasesystemet bruker disse instruksjonen for å lage databasen. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Etter min mening trenger man ikke gjøre forskjell på programmeringsspråk og skript. Selvsagt er det stor forskjell mellom et programeringsspråk og skript. Et programmeringsspråk har en kompiler som lager et ferdig program som er kjørbart, mens i et skriptspråk så kjører du et program som parser skriptkoden din real-time. Virker som vi stort sett er enig. Har ikke for vane å slenge ut påstander uten at de kan forsvares, men for å legge lokk denne siden av debatten: Regardless of what [programming] language you use, you eventually need to convert your program into machine language so that the computer can understand it. There are two ways to do this: compile the program interpret the program Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Det høres ut som om du er veldig usikker på hva både SQL og programmeringsspråk er for noe. Tja... Etter tre år på høyskole med topp karakterer + 6 års yrkeserfaring som programmerer føler jeg meg ikke så veldig usikker, men... Men uansett - følgende link burde være interessant: Wikipedia Ta også en titt på forslaget til omskrivning av temaet. Er en link helt først på siden. Den gir en enda finere oversikt over historien til programmeringsspråkene. I den opprinnelige definisjonen nevnes ikke SQL. I forslaget til omskrivning er SQL tatt med inn under kategorien 'domain-specific languages'. Det er med andre ord et programmeringsspråk på lik linje med XML Transformations og POV. Så hvem har lyst å sette XMLT og POV i samme gruppe som C++? -Vegar Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 I den opprinnelige definisjonen nevnes ikke SQL. I forslaget til omskrivning er SQL tatt med inn under kategorien 'domain-specific languages'. Det er med andre ord et programmeringsspråk på lik linje med XML Transformations og POV. Så hvem har lyst å sette XMLT og POV i samme gruppe som C++? 4GL språk kalles ofte for "special-purpose languages" eller, som jeg nettopp lærte, "domaine-specifique languages", det går i grunnen ut på det samme. Det har aldri vært snakk om å plassere disse i samme gruppe som C++ (derav forskjellen mellom 3. og 4. generasjon). Uttrykksformen er med tanke på å løse et problem ut å blande inn hvordan en datamaskin faktisk løser dette problemet (det gjør en i 3G, evt. 2G for å optimisere). Skulle ikke være noe problem å forstå dette for de som kjenner til noen av eksemplene jeg satte opp under 4GL språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå