Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg må være litt uenig med deg i at c++ ligger på samme nivå :)

jeg vet ikke så mye om Delphi, men visual basic er jo såkalt RAD (Rapid Application Development) noe som etter min menig gjør at c++ hører til på et laver nivå en Visual Basic, men du har helt rett i at under kompileringen klippes det og limes

det kan godt hende jeg har feil men jeg har alltid ment at nivåene er slik

1. Maskin kode (rein hex)

2. Assembly kode

3. ikke objekt orientert språk

4. objekt orientert språk

5. RAD språk

6. Skript

Mulig jeg tar grundig feil :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig jeg tar grundig feil :ermm:

Etter min mening tar du feil ja.

Når det gjelder objekt orientert programming er språket på samme nivå som prosedurale språk (de klassiske som ikke er OO: C, Fortran, Pascal). Det er bare snakk om hvordan en programmerer. Noen språk tillater kun objekt programmering (Java, Eiffel) andre språk gir deg mulighet til å velge (C++, Ada95). Det er også noe som heter funksjonell programmering (Lisp) som igjen er forskjellig fra de to andre metodene.

Delphi og Visual Basic brukes riktig nok til RAD, men det er ikke noe spesielt med selve språket i den sammenheng. Visual Studio gir deg tilgang på en del biblioteker som forenkler utviklingen av GUI og har en del verktøy som generer kode for deg. Språkene forblir de samme.

Etter min mening trenger man ikke gjøre forskjell på programmeringsspråk og skript. En bør selvsagt vite at skript kode og annen kilde kode brukes forskjellig, men hvis en snakker om programmeringsspråk (dvs. syntaks, abstraksjonsnivå, etc.) gir ikke skriptene noe nytt i forhold til de andre språkene, snarere tvert imot. Java Script har mindre muligheter en vanlig Java.

Lenke til kommentar

Hva vil du fremheve som de største forskjellene mellom C++ og Delphi*

Så er jeg videre svært interesert i å vite hva du regner som fellestrekk mellom Java og Javascript?

Java Script har mindre muligheter en vanlig Java.

siden jeg trodde at de ikke hadde stort mere felles enn akkurat de fire bokstavene i stavelsen Java.

*Jeg vil, etter å ha brukt Borland Delphi i ca 5 år vil hevde at det er object pascal, og at Delphi-navnet er en merkelapp klistret på av Borland for å markedsføre sitt imponerende RAD-verktøy Delphi, dette ble særlig viktig for Borland da det dukket opp konkurrenter på markedet som fulgte Borlands standarder, og gjorde disse tilgjengelig under LGPL og GPL-lisensiert programvare (FPC og Lazarus bla.a.)

Endret av Dino_
Lenke til kommentar
Java Script har mindre muligheter en vanlig Java.

siden jeg trodde at de ikke hadde stort mere felles enn akkurat de fire bokstavene i stavelsen Java.

Syntaksen er den samme (ca.) og så er vel begge deler utviklet av Sun (?), men det er vel alt.

Har ikke brukt Delphi noe særlig, men når jeg har vært på hjemmesidene deres virker det som databaseprogrammering er noe de er veldig opptatt av. Ditto for folk jeg kjenner som bruker det. Derfor virker det for meg som at Delphi har funksjoner som er spesielt utviklet for databasebehov (uten at jeg kan si dette med sikkerhet).

Du kan jo finne ut om dette stemmer og skrive et innlegg.

Lenke til kommentar

Etter min mening trenger man ikke gjøre forskjell på programmeringsspråk og skript. En bør selvsagt vite at skript kode og annen kilde kode brukes forskjellig, men hvis en snakker om programmeringsspråk (dvs. syntaks, abstraksjonsnivå, etc.) gir ikke skriptene noe nytt i forhold til de andre språkene, snarere tvert imot. Java Script har mindre muligheter en vanlig Java.

Selvsagt er det stor forskjell mellom et programeringsspråk og skript.

Et programmeringsspråk har en kompiler som lager et ferdig program som er kjørbart, mens i et skriptspråk så kjører du et program som parser skriptkoden din real-time. Noe som betyr at du feks ikke kan bruke datatyper (int, float, char, etc.), men kun strings (eller char-pointers om du vil).

Men syntax-messig så er det likt, men man må være klar over at det er en vesentlig forskjell likevel.

Lenke til kommentar

Syntaksen er den samme (ca.) og så er vel begge deler utviklet av Sun (?), men det er vel alt.

Eneste likheten mellom Java og JavaScript er de 4 førstebokstavene , riktig som du sier at Java er utviklet av Sun, men JavaScript er utviklet av NetScape

Lenke til kommentar

Noe som betyr at du feks ikke kan bruke datatyper (int, float, char, etc.), men kun strings (eller char-pointers om du vil).

Hei, hei hei! du sa det ikke var noen datatyper! du kan da ikke bare plutselig ombestemme deg og si det er char-pointers, da må du kalle det void-pointers!

Lenke til kommentar
Selvsagt er det stor forskjell mellom et programeringsspråk og skript.

(...)

Men syntax-messig så er det likt, men man må være klar over at det er en vesentlig forskjell likevel.

Er helt enig i det du sier, men det er tatt litt ut av sammenhengen. Det jeg skrev var et svar på et innlegg der forfatteren mente at skriptspråk var et slags 6. nivå noe jeg er uenig i.

Skriptspråkene er utviklet for å kunne automatisere en del kjedelig IT-arbeid på en enkel måte som shell skript, eller mer avansert vha Perl. Skriptspråkene er ofte inspirert av 3. generasjons språk, men siden de må tolkes er de ofte mer primitive enn det de var inspirert av. Så jeg mener derfor at skriptspråkene ikke regnes som noe nytt fremskritt innen programmeringsspråk.

Kan forstå at noen mener det ligger på et høyere nivå siden en må skrive et program som leser skriptkoden og tolker den.

Syns forøvrig at diskusjonen begynner å vike bort fra det som egentilig er emne her (Programmerings historie)

Lenke til kommentar

Enig med deg eirkmid i at skriptspråk ikke bør telle som et 6. nivåspråk, problemet mitt er at jeg kan være en skikkelig kverrulant.. ;)

Syns forøvrig at diskusjonen begynner å vike bort fra det som egentilig er emne her (Programmerings historie)

nok en gang enig! :yes:

Lenke til kommentar
Enig med deg eirkmid i at skriptspråk ikke bør telle som et 6. nivåspråk, problemet mitt er at jeg kan være en skikkelig kverrulant..  ;)

nok en gang enig! :yes:

Men det syns ikke jeg, siden erikmid ba om tilbakemelding på sin oppsummering av programmeringshistorie :)

however: plassere Delphi i samme bås som for eksempel SQL er F_E_I_L..

Ja, det finnes, hvis du programmerer i verktøyet fra borland som heter delphi mange komponenter som gjør kobling av din ferdigstilte programvare opp mot databaser enkelt, akkurat som det finne i Borlands verktøy for C++ og i M$ Visual studio og mange andre, dersom du jobber i et annet IDE, f.x. Dev C++ har du ikke disse komponentene, men derimot finnes det dusinvis med headere som gjør samme nytten, disse finnes forøvrig også til språket C i mange tilfeller, blir da C også en "4.generasjon" å regne?

Nå er vel ikke databasespråk å regne for programmeringsspråk heller, siden du ikke kan programmere en database til å utføre noe selv, annet enn det å lagre verdier/data i en bestemt struktur slik at det ligger der til en eller annen spør om tilgang på ett eller annet vis..

[history]

Angående javascript så ble dette introdusert sammen med Netscape 2 eller 3 mener jeg å huske, og het oprinnelig "Livescript" eller noe sånt, og ble laget av en kar på oppdrag fra Netscape, for å muliggjøre "dynamiske" websider uten bruk av kompilert kode, joda SUN hadde også en finger med i spillet, og navnet javascript ble valgt pga markedsføringsgrunner (java hadde begynt å få et godt rykte, det utnyttet man), microsoft presenterte VBS-script som motsvar på javascript, senere noe de kalte j-script, men siden javascript hadde store fordeler og ledet i markedet med et hestehode eller to måtte de bite i det sure eplet å introduserte støtte for javascript en eller anen gang i løpet av IE 3-serien. Siden har javascript mer eller midre levd sitt eget liv, og på en merkelig måte utviklet seg, på tross av begrensninger og sikkerhetsfeil til et litt merkelig scriptspråk med litt stive knær og et enormt mangfold innenfor webutvikling.

[/history]

Endret av Dino_
Lenke til kommentar

bra post Dino_, og selvfølgelig så er ikke SQL hverken skriptspråk eller programmeringsspråk, SQL er et språk som er utviklet for å kunne kommunisere med databaser, derimot så finns det noen som heter SQL-script, (eller stored procedures om du vil) som på en måte kan kalles et script språk siden det som regel innebefatter flere instruksjoner enn kun ett SQL-kall.

edit : skriveleif

Endret av dga01
Lenke til kommentar
Nå er vel ikke databasespråk å regne for programmeringsspråk heller, siden du ikke kan programmere en database til å utføre noe selv, annet enn det å lagre verdier/data i en bestemt struktur slik at det ligger der til en eller annen spør om tilgang på ett eller annet vis..

SQL er et språk for å kommunisere med et databasesystem så det er ikke et programmeringsspråk i den forstand. :whistle:

Men databasene kan gjøre ting selv. F.eks. ved bruk av triggere kan databasen utføre en handling under bestemte forutsetninger. Men det er jo ikke fordi man har 'skrevet et program', en har jo bare gjort en forandring i innstillingen til et program som faktisk kjører.

Lenke til kommentar

Deres kommentarer har ført frem til en første edit. Ta en titt på den.

Sjekket for litt bakgrunnsstoff. SQL er regnet for å være et programmeringsspråk (ANSI standard faktisk). Det kan ha noe med at det ikke alltid er så enkelt at man skriver en linje SQL for å gjøre et søk. Har ikke sett så mye 'under panseret' på databasere til at jeg kan komme med noen konkrete eksempler. Det beste argumentet jeg har i tankene nå er når man lager tabeller med SQL (CREATE TABLE). Tror faktisk databasesystemene genererer noe binærkode i den sammenheng for å gjøre søk og manipulering av data mer effektivt.

Lenke til kommentar

Syns det blir for drøyt å kalle SQL for et programmeringsspråk, selv om enkelte databaseservere optimaliserer koden.

SQL er og blir et spørrespråk for uthenting av data fra databaser. Det er også kommandoer for å opprette/manipulere databaser, men de kommandoene er i utgangspunktet ikke en del av SQL. De har bare blitt 'tatt inn i varmen'.

MS-DOS har en kommandotolker (command.com) som man kan gi kommandoer og få et resultat tilbake fra. Er da MS-DOS et progammeringsspråk? Man kan jo lage 'satsvise filer' der man putter sammen kommandoer for å automatisere en oppgave.

edit:

snippet følgende fra w3schools.com:

SQL is an ANSI (American National Standards Institute) standard computer language for accessing and manipulating database systems.

Altså et språk brukt på datamaskiner, men ikke nødvendlig vis et programmeringsspråk...

-Vegar

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Altså et språk brukt på datamaskiner, men ikke nødvendlig vis et programmeringsspråk...

Det høres ut som om du er veldig usikker på hva både SQL og programmeringsspråk er for noe.

SQL er et programmeringsspråk fordi det gir SQL Server eller liknene instruksjoner det skal utføre, det du skriver er altså et et PROGRAM.

PHP er akkurat like mye et programmeringsspråk som SQL, det har bare en annen oppgave.

Dessuten er SQL betydelig mer avansert en bare "SELECT * FROM Table1", jeg tror du undervurderer SQL litt, det har en del fiffige funksjoner, som triggers og sånn.

Lenke til kommentar

njeei

SQL vil jeg ikke karakterisere som noe programmeringsspåk. det heller mer mot en protokoll.

man "programmerer" riktignok med en syntaks opp mot en database og databasen kan ha triggere og prosedyrer, men SQL har ikke de samme byggesteinene som "virkelige" programmeringsspråk

språk, ja...programmeringsspråk, nei.

Lenke til kommentar
SQL er og blir et spørrespråk for uthenting av data fra databaser. Det er også kommandoer for å opprette/manipulere databaser, men de kommandoene er i utgangspunktet ikke en del av SQL. De har bare blitt 'tatt inn i varmen'.

Per i dag er alle kommandoene, også de som brukes for å manipulere databaser, en del av SQL.

Skulle være enig i at SQL er et skript hvis det hadde vært så enkelt at et søk bare spyttet ut det verdien man ba om. Det er ikke alltid den gjør det. Noen databaser _kompilerer_ et objekt (RecordSet) i binærformat som om det skulle være et C++ objekt. Så benytter man metodene til dette objektet for å hente ut de dataene en måtte være interessert i (det er som oftest alt, men en er kanskje interessert i å skrive det linje for linje eller moe sånt).

man "programmerer" riktignok med en syntaks opp mot en database og databasen kan ha triggere og prosedyrer, men SQL har ikke de samme byggesteinene som "virkelige" programmeringsspråk

Derfor brukes det ofte sammen med at programmeringsspråk som Visual Basic, C++ e.l. Det er det selvsagt snakk om et program som jobber mot en database som skjønner SQL-dialekten som er brukt. Blir SQL-delen lagret som tekst og sendt til databasen -- eller blir noe kompilert for å gjøre det mer effektivt? Det er viktig å skille mellom det som vanligvis gjøres og det som en har mulighet til. Man kan skrive en kompilator som tolker PHP-kode og gir kjørbare binærfiler som resultat. Kan ikke PHP da være et "virkelig" programmeringsspråk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...