ProXymus Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Jeg vil gjerne vite litt om historien til programmering... Hvor startet det? Hvilket språk var det første? Har ikke helt skjønt hvordan ting har utviklet seg F.eks: brukte de C++ til å lage språk som Perl og PHP? Hva brukte dem til å lage C++? Assembly? Hva kom før det? Håper ikke dette høres for dumt ut... Tenkte bare jeg kunne trenge litt historie siden jeg har tenkt å programmere endel i framtiden Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Maskinkode var det første språket det består jo bare av 0 og 1, så kom assembler(assembly) om jeg ikke tar helt feil, så kom vel FORTAN og COBOL tor jeg er ikke helt sikker. Leste litt om det i en eller annen bok. Dette er ihvertfall det jeg kan svare deg på Edit:Der var det skriveleifer der!! Endret 14. april 2004 av zirener Lenke til kommentar
pæra Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Maskinkode var det første språket det består jo bare av 0 og 1, så kom assebler(assebly) om jeg ikke tar helt feil, så kom vel FORTAN og COBOL tor jeg er ikke helt sikker. Leste litt om det i en eller annen bok.Dette er ihvertfall det jeg kan svare deg på Det heter vel assembly... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 På norsk heter det assembler men på engelsk heter det assembly, det er vel det som er det mest korekte ordet å bruke(tror jeg) Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 På norsk heter det assembler men på engelsk heter det assembly, det er vel det som er det mest korekte ordet å bruke(tror jeg) Programet som konverterer assembly til maskinkode kalles en assembler. Lenke til kommentar
ProXymus Skrevet 15. april 2004 Forfatter Del Skrevet 15. april 2004 Egentklig var det ikke hvordan man staver ting jeg spurte etter... takker iallefall zirener for den infoen jeg fikk av han.. men det er fortsatt mer som er verdt å vite tenker jeg? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 (endret) Dette er en av de bedre bøkene jeg har lest med tanke på å få oversikt fra et "ground up"-standpunkt: http://savannah.nongnu.org/download/pguboo...-0-booksize.pdf ..les i hvertfall de første kapittlene, du kommer ikke til å angre tror jeg. Selv om du kanskje ikke bruker Linux, er det en masse nyttig der som gjelder generellt for andre OS og arkitekturer også. ..ellers finnes: http://www.google.com/search?q=history+of+programming http://en.wikipedia.org/wiki/Computation http://en.wikipedia.org/wiki/Turing_machine Finner masse på wikipedia (jeg oversetter ikke til norsk for deg). Søk også rundt dette med logiske (elektroniske) kretser som AND, OR og kombinasjoner av disse. Lag-på-lag med abstraksjon gir deg tilslutt språk som Perl og C++. Endret 15. april 2004 av søppel Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Første kjente programmering av tenkinske hjelpemidler/maskiner var vel de Kinesiske silkevevene, men siden det er data du nok sikkert lurer på så kan jeg anbefale en megakul bok, "Rebel Code" - er du interessert i litt historie så er den å anbefale, boka forteller i hovedsak om opprinnelsen til Linux, men tar også for seg de første datasystemene, og personene som utviklet disse. KUL BOK! Et musthave for real-geeks! http://www.gnist.no her den. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Ok ktilkn, skrev bare det jeg hadde lest(kansje jeg missforstod eller husket feil ) Lenke til kommentar
Legion Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 som Dino_ sa, Rebel code er en veldig bra bok og bør leses av "alle". bra skrevet er den også den første programmerbare "dingsen" var Jaqcuard-veven, "programmert" med hullkort som gav forskjellig mønstre på tøyet. noen parallell opp til dagens programmeringsspråk er vel så som så, men dette er det første tilfellet hvor prinsippet bak programmering utspiller seg. kronologien på programmeringsspråkene er derimot dekket av de andre postene ++ Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Verdens første programmerer sies å være en kvinne, Ada Lovelace. Lord Byrons datter, ikke mindre. Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 den første programmerbare "dingsen" var Jaqcuard-veven, "programmert" med hullkort som gav forskjellig mønstre på tøyet. noen parallell opp til dagens programmeringsspråk er vel så som så, men dette er det første tilfellet hvor prinsippet bak programmering utspiller seg. Jaqcuard har litt urett fått denne ære, men fakta var at kineserne hadde hullkortvever til bruk i silke-tilvirkning et par hundre år før Jaqcuard laget sin vev, så det så Verdens første programmerer sies å være en kvinne, Ada Lovelace. Lord Byrons datter, ikke mindre. Jepp, hun skrev en "arbeids-instruks/beskrivelse" til Babbages analysemaskin, og la dermed grunnlaget for tenkingen som ble brukt i de første elektroniske datamaskiner.. Synd at hun bare ble så vidt over 30 år gammel, og fikk en alt for kort karriere innen sitt arbeide. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hva brukte dem til å lage C++? Den første C++-kompilatoren (Cfront) var skrevet i, tro det eller ei, C++. C++ het en periode "C with Classes", og ble kompilert til C-kode, i steden for til maskinkode. Dette kan du lese mer om i "The Design and Evolution of C++" (D&E). Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 dere har helt glemt å nevne simula! Verdens første objekt-orienterte språk fra 1967 utviklet av Ole-Johan Dahl og Kristen Nygaard. Og ja, som navneve tilsier, så er dette et norskt språk. Verdenskjent, men pr idag ikke noe mer enn et historisk klenodie. kan lese mer om dette HER Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Programmeringshistorie Det første oppfinnelse som kan minne om en moderne datamaskinen er en maskin laget av Charles Babbage på 1800-tallet, som han kalte en "Analytisk maskin". Ada Lovelace Byron skrev det første programmet til denne maskinen, som aldri ble laget fordi ingen ville finansiere den. De første virkelige elektroniske data maskinen kom under 2. verdenskrig (maskinen til Babbage var mekanisk). Alan Turing laget en maskin for å knekke tyske koder, andre maskiner regnet ut banen til kanonrposjektiler. Von Neumann laget den første generelle datamaskinen på 50-tallet om jeg ikke husker helt feil. De første maskinen ble programmert ved hjelp av en og null. Ikke nødvendigvis vha. tastatur; det kunne være kabler som var tilkoblet/ikke tilkoblet, brytere som var av eller på og senere hullkort. Binærkoden representerte maskininstrusjoner eller data (informasjon/tallverdier). Dette kalles for 1. Generasjons programmeringsspråk. De fleste burde nok forstå at selv om disse tallene skulle være representert i Hexa kode, så er det ganske kjipt å måtte huske på en hel masse tall for å programmere. Derfor ble de laget programmer som oversatte mer logiske navn på prosessorinstruksjoner (ADD, SUB, INCR, JMP) til maskinkode (f.eks. 0x000E = 0111b = ????), og som i tillegg kunne oversette desimaltall og heltall til et språk maskinen forsto. 2. Generasjons programmeringsspråk kalles ofte for Assembler/Assembly (fins det et ekte norsk navn?) Det som skiller 3. generasjons programmeringsspråk fra de to første er at man finner ferdige strukturer som før måtte programmers manuelt. Man jobber ikke lenger med bits og bytes, men heltall (int), desimaltall (float), tegn (char) eller evt. minneadresser som man ikke lenger trenger å kjenne verdien av (pekere). Funksjoner som if, loop (for, while, foreach etc.) er ferdig til bruk. Vet ikke hvilket språk som var det første 3. gen språket, men jeg tviler sterkt på at det er i bruk i dag. C var tidlig ute, det baserte seg på flere språk fra samme generasjon bl.a. B! Objekt-orienterte språk hører med i samme klasse, sammen med nyere språk som Java (variant av C++), PHP (minner mye om C), Basic (Dinosauren lever fortsatt, selv om den har skiftet drakt). 4. generasjonsspråk er programmeringsspråk som er utviklet til et bestemt formål, det være seg: Databasesøk (SQL), rapportgeneratorer (Oracle Reports, Metafont, Mathematica), Datastream (AVS, APE), for å nevne noen. Målet er hindre feilprogrammering ved å skape et språk med 'begrensede muligheter'. Et 4. generasjonspråk trenger ikke være noe nytt språk, det kan f.eks. være en makropakke til et 3. generasjonsspråk. Kunstig intelligens språk som Prolog refereres ofte til som 5. generasjons språk Tenkte det var greit med et innlegg som oppsummerte historien i ett. Skrev dette her ganske fort så det er nok et par ting som mangler. Kan evt. prøve å sette sammen noe mer komplett hvis det er ønskelig. Trenger tilbakemelding, E EDIT 1: Definisjon av 4GL forandret. Endret 28. april 2004 av eirikmid Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) De første virkelige elektroniske data maskinen kom under 2. verdenskrig (maskinen til Babbage var mekanisk). Alan Turing laget en maskin for å knekke tyske koder, andre maskiner regnet ut banen til kanonrposjektiler. Von Neumann laget den første generelle datamaskinen på 50-tallet om jeg ikke husker helt feil. Og om jeg ikke tar helt feil så het den "Eniac"(er ikke helt sikker på skrivemåten da men...) og den krevde ca. 40 mann for å brukes og tok en hel vegg!! EDIT:Uforstålig settning Endret 27. april 2004 av zirener Lenke til kommentar
Dino_ Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 4. og 5. generasjon er henholdsvis databasespråk (delphi, SQL) og kunstig intelligens språk (Prolog) Her vil jeg protestere en liten smule, da delphi (object pascal) er et objektorientert språk på lik linje med f.x C++. Ellers så er det i store trekk ganske så korrekt. Hadde en morsom samtale med en professor i informatikk (eller noe i den duren) for ikke så lenge siden, og han hadde bøttevis med interessante kandidtater for tidlige programmerte "dingsebomser", silkevever (som var før det meste annet), hullkortveven til Jaqcuard, spilledåser, lirekasser osv, masse mekaniske ting som trenger en forhandsbestemt input for å fungere, altså, i grove trekk et program... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Delphi er et språk som bygger på Object Pascal, men som i tillegg har en del ekstrafunksjoner som er grei å ha til databaseprogrammering. Det er dette tillegget som gjør at det er 4. generasjon. Jeg vil forresten ikke insistere så mye på hva som er i 4. generasjon og hva som ikke er det. Denne generasjonen er veldig omdiskutert og det nok ikke eksakt definisjon på hva som inngår i denne kategorien. Har forresten fått en annen definisjon på 4. gen: Spesialiserte 3. gen. språk (f.eks. Delphi er for databaser) Kan for øvrig bemerke at denne klassifiseringen er mye brukt, men dog helt uoffisiell. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) SQL er et script Delphi er et programmeringsspråk på lik linje med C++ og Visual Basic. Grunnen til at C++ blir sammenliknet med Delphi og VB er det faktum at begge kompilerer kode på samme nivå (det vil si at du ikke direkte forteller instruksjonene som skal bli utført, som i Assembly, men klipper og limer fra biblioteker) De som ligger over det er scriptene, som f.eks. SQL eller Java script. For å ha noe relevant til diskusjonen: Den første regnemaskinen (kunne bare addere tror jeg) ble laget av Blaise Pascal i 1642 og var mekanisk EDIT:La til noe relevant Endret 29. april 2004 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå