Gå til innhold

Liming av plexiglass

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig et 20 * 30mm plexiglass som skal dekke en utskåren AMD logo i ca samme størrelse med et grønt lys på insiden. Lurer bare på om Epoxy gjør susen til å feste plexien med. Har utrolig lite lyst til å skru det fast!

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-01 21:30, totveit skrev:

Kjøpte nylig et 20 * 30mm plexiglass som skal dekke en utskåren AMD logo i ca samme størrelse med et grønt lys på insiden. Lurer bare på om Epoxy gjør susen til å feste plexien med. Har utrolig lite lyst til å skru det fast!

Takk

Det skal ikke så mye og feste plexiklasse. Jeg festet det med asfaltplater og det funger greit. Trur at Eproxy skal holde

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-01 22:55, thomasr skrev:

Det jeg har festa med silikon sitter ikke så bra, men jeg tror det er et resultat av snål type silikon + dårlig arbeid fra min side, så det blir feil av meg å si at silikon er uegna til det. Er vel egentlig det som er det beste, hvis du har noe saklig silikon og gidder å gjøre jobben :smile:

Jeg har også erfart at silikon ikke er egnet for feste av plexi! I allefall ikke om det er snakk om litt belastning på limfugen.

Den konkrete årsaken kjenner jeg faktisk ikke, men vet derimot at det finnes et helt spesielt lim for formålet. Dette er imidlertid beregnet for liming plexi mot plexi, og betinger at flatene har en ganske nøyaktig pasning.

Et alternativ for liming av plexi mot f.eks. kabinettdør, er vanlig kontaktlim. Det fungerer i allefall bedre enn silikon :smile:

Lenke til kommentar

har brukt hurtiglim på mine vindu. har bare positive erfaringer fra d....det sitter godt, og har du hurtiglim som er beregnet for glatte flater, vil du ha store problemer med å få av plexien igjen...

limet bør være middels tyktflytende, f.eks grønn zap. de fleste hobbyforretninger som driver med modellfly å sånt, bør ha forskjellige hurtiglim-typer. zapen har også den egenskapen at det limer like godt selv om materialene er full av olje, fett osv...

Lenke til kommentar

Zap har også den fine egenskapen at den klistrer seg fast til alt som er (dette gjelder også kombinasjonen fingre/dørhåndtak på vei ut for å vaske henda, for det som lurte, jeg snakker av personlig erfaring :wink: ). Vet ikke helt hvordan det er med etsing og sånt på plexi ved bruk av CA lim (zap er CA lim). Men det er vel en grunn til at Pacer (produsent av Zap limserien) har et eget hurtiglim egnet for plast? PlastiZap eller noe tror jeg det heter nå..

Lenke til kommentar

nå er det jo ikke fingrene som man ska ha lim på da :razz:

men det kan jo være ett problem ja... :smile:

har brukt grønn og gul zap på plexi....ble ikke noe "dugging" av plexien. den spesielle zap'en du snakker om er beregnet på plast ala plastbyggesett, siden vanlig rød, grønn, eller gul zap smelter den typen plast (abs?)

fikk faktisk anbefalt bruk av CA-lim av en glassmester.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-05 23:46, Thargoth skrev:

Fest med pistol-lim hvis du har det tilgjengelig. Lett som **** og det tørker på 5 minutter (sånn ca). Og hvis du skulle være uheldig å søle så er det bare å ta en skarp kniv og sjære over "tråden" og dra det av...

sånn bortsett fra at limet har en tendens til å tørke litt før man har fått vinduet på plass. :razz:

[ Denne Melding var redigert av: clubzoda på 2002-04-06 15:37 ]

Lenke til kommentar

Har brukt silikon, men det løsna på flyet til TG. Brukte Epoxy der nede, men det løsna på flyet tilbake....

Så mitt poeng er at det ikke nytter å feste det med lim hvis det skal sitte bra. Bruker du derimot skruer sitter det bra, pluss at det KAN bli en fin effekt hvis du velger riktige skruer og avstand osv.

[ Denne Melding var redigert av: petersveistrup på 2002-04-06 18:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...