Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN - Hvilke porter?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og har satt opp en VPN-server i Windows Server 2000, og skal sende en mail til ISPen min og be dem konfigurere routeren min. Det jeg lurer på er hvilke porter jeg skal be dem åpne, og hvilken informasjon de trenger. Regner med det er public IP, local IP (til serveren) og portrange. Noe mer jeg bør sende med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe man først bør søke på i f.eks "hjelp" på start-menyen eller microsoft sine sider.

L2TP krever digitale sertifikater så det er en god del mer jobb enn PPTP som stort sett er plug-and-play :D Søket "pptp ports" i hjelp på startmenyen ga meg bl.a. dette treffet på Microsoft sine sider.

Som du kan lese så er portene 47 og 1723 for pptp. :thumbs:

Lenke til kommentar
Dette er noe man først bør søke på i f.eks "hjelp" på start-menyen eller microsoft sine sider.

L2TP krever digitale sertifikater så det er en god del mer jobb enn PPTP som stort sett er plug-and-play :D Søket "pptp ports" i hjelp på startmenyen ga meg bl.a. dette treffet på Microsoft sine sider.

Som du kan lese så er portene 47 og 1723 for pptp. :thumbs:

Du har nesten rett. Det er protokoll 47 som brukes, og ikke port 47. Dette er ikke støttet av de fleste soho gatewayene, men det er noen som er linuxbaserte som takler dette. Blant andre Asus WL-500g har implementert dette i den siste firmwaren.

Som det også står i det dokumentet du viste er det ingen enkle måter å ha en pptp server bak en nat router pga at den bruker protokoll 47 istedet for TCP eller UDP.

For enkel og uproblematisk VPN anbefaler jeg deg å se på en gateway med VPN server funksjonalitet. Jeg har forholdsvis god erfaring med 3Com 3CR870-95 som har støtte for PPTP, IPSec og L2TP/IPSec. Ellers har Linksys et par spennende bokser, men de takler bare IPSec som kan være særdeles vanskelig å sette opp på klientmaskinen, men er derimot hyggelig om du skal ha en tunnel mellom to gatewayer.

Jeg skal også teste en DrayTek router (2900Gi) som har støtte for 32 samtidige tunneler av PPTP, L2TP/IPSec og IPSec, samtidig som den har støtte for VLAN, bandwith management og trådløst.

Lenke til kommentar
teori og praksis antar jeg...for jeg kjører VPN server hjemme (PPTP) med port 47 og 1723 åpnet og videresendt til riktig privat adresse på nettverket mitt. Det virker 100%!

Du kan prøve å ikke åpne port 47 så kan du se om det blir en forandring.

Det er også noen nat routere som støtter VPN passthrough, som muligens også fungerer om du har en server på innsiden. På klientsiden er også PPTP betydlig snillere om du er bak en NAT gateway enn f.eks. IPSec

Lenke til kommentar

litt....prbloblemet er alle alle klienter som skal koble opp L2TP må ha det sertifikatet installert. Hvordan skal du spre det ut til alle aktuelle klienter?

Digitale sertifikater er ikke veldig vanskelig, men det er mer jobb å sette det opp. PPTP tilbyr høy nok sikekrhet for privatpersoner uansett.

Lenke til kommentar

Nå er det bare to klienter da, og de har begge laptopen sin med seg på jobben, så distribueringen blir et svært lite problem! :) Har valgt L2TP siden de driver med ordredatabaser og denslags, ting som helst ikke skal komme på avveie el bli ødelagt... Men bør jeg bruke MS-Chapv2 eller IPSec? Heller mot å gå for IPSec, såvidt jeg forstår det gir det den beste krypteringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...