ostmann_pat Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Som dere sikkert skjønner, er jeg ganske grønn på utrykk når d gjelder kjøling och sånt, jeg lurer nemlig på hva en peltier er!! Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
eught Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 må legge til noe her. hva er en Funnel? (min oppfatning er at d er en stor vifte?) men det høres også ut som en tunnel som frakter varm lift ut av kabinettet Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 en peltier er (veldig forenklet) en plate som blir veldig varm på den ene siden, og veldig kald på den andre siden, så hvis man kjøler den varme siden godt, blir den kalde siden rundt 0 grader, eller mermindre, alt ettersom styrke.. en funnel: en slags viftetunell som starter bred og sluttter smalt, altså den smalner, du kan sette en schwær vifte som ikke passer på kjøleribba, f.eks en 120mm, og funnelen går via den til kjøleribba, der hvor den smale delen passer.. altså stor vifte til liten ettellerannet!! skjønte dere dette? :smile: Lenke til kommentar
eught Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 ja. så hvis man bruker goop mellom kalde siden på peltier og cpu og varme siden på peltier til ribbe+vifte burde man klare å få temp på 0c inntil cpu'en og dermed kjøle den veldig mye? er peltier dyre? er det en bra investering hvis man skal overklokke? Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 er jo 1. april idag.. ^^ :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-04-01 21:04, eught skrev:ja. så hvis man bruker goop mellom kalde siden på peltier og cpu og varme siden på peltier til ribbe+vifte burde man klare å få temp på 0c inntil cpu'en og dermed kjøle den veldig mye? er peltier dyre? er det en bra investering hvis man skal overklokke? Peltier elementer (også kjent som TECs) er en god investering for overklokkere, men det er ikke bare bare. Dersom den varme siden ikke blir kjølt tilstrekkelig ned så vil du oppleve at CPU tempen blir høyere enn uten. Luftkjøling er bare bra nok for de svakeste peltierene og de svakeste peltierene er ikke gode nok for dagens CPUer. Derfor er peltier elementer noe som hører til vannkjøling. for priser på TECs kan du gå til http://www.microplex.no :smile: Den største ulempen med TECs er kondensproblemet. Det gjør at du må isolere veldig godt, men noen stor kunst er det ikke Lenke til kommentar
eught Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-04-01 21:10, H_Bozz skrev:er jo 1. april idag.. ^^ :smile: :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå