palves Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Hva er best å bruke for å måle temperatur på CPU, system osv.... Er sensorene som er i hovedkortet feilaktige? Bør jeg bruke egne sensorer? (Har DigitalDoc 5) Har en Idle temp. på 39 og maks temp. på 49 etter at jeg la på Artic Silver 3. (43 - 55 grader med standard thermal pad). Dette er verdier målt i standard hastighet. Ved overklokking fikk jeg opp mot 62 grader.... Palves Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 jeg ville ihvertfall ikke stolt på de innebygde sensorene, men d kommer litt an på hk`et oxo da. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Det er vel forlengst slått fast at de innebygde temperaturfølerne ikke er til å stole på, uansett hvilket hovedkort man måtte ha. Det beste er nok å montere en egen temperaturføler. Slike kan du kjøpe hos http://www.mamut.no/oikas de er faktisk ikke dyrere enn tilsvarende hos Clas Ohlsson, og selve føleren er mye mer egnet for montering på f.eks. CPU. Et slikt termometer kan du jo også sjekke nøyaktigheten på, ved å dyppe føleren i isvann. Den skal da vise 0 grader, ideelt sett. Sannsynligvis vil det være en variasjon på pluss-minus én grad eller deromkring, men det er jo til å leve med! Lineariteten på slike følere pleier å være relativt bra, så du kan derfor regne med at temperaturen som måles på CPU blir riktig, forutsatt at føleren blir riktig montért. Det finnes forøvrig en guide for dette, her på ok.no Det kan bli litt verre å måle systemtemperaturen, da jeg ikke er sikker på hvor føleren for denne er plassert, men den viktigste er vel CPU-temp! :smile: [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-01 21:02 ] Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Bruk digidoc'en din du, siden du allerede har en. Kabinett temp kan du ta ved å henge opp en av målerne i nærheten av kjølern, i fri luft alltså. System temp er egentlig north bridge temp, denne er ikke så viktig men sleng på en måler hvis du har lyst til å sjekke denne via digidoc'en. Du kan ha opp til 8 målinger på doc'en så det er bare å kontrollere allt du måtte ønske hd, cpu, kabinetttemp er noen eks. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Det har du selvsagt rett i sheperd. Jeg registrerte ikke at han allerede hadde et ypperlig opplegg for temp-måling! Ingen vits med innkjøp av ekstra målere da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå