Gå til innhold

Bygd om maskin, nå virker ikke ting som det skal

Anbefalte innlegg

Etter at jeg kjøpte nytt hovedkort(abit KG7) og ny prossesor(AMD Athlon XP 1700+) og "skrudde" dette fast, låser maskinen min seg veldig ofte. Dette skjer stort sett rett etter at jeg har startet maskinen og kommet inn i windows.

Jeg kjører windows XP med 256mb DDR-RAM og i følge sensoren og programmet som følger med denne(VIA hardware monitor) ligger temperaturen på prosessoren omtrent på 40 grader hele tiden +/-

Er det noen som vet hva dette kan komme av??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken feilmelding gir XP når du starter igjen? Identifisere den noen drivere/enheter som det som forårsaket krash? Har du de nyeste VIA 4-in-1 driverene? Vært på windows update og henta alle oppdateringene der?

Bare gjetter :wink:

Lenke til kommentar

åå f*****

leste ikke langt nokk til å skjønne at du faktisk kom inn i windows

så da kan du se bort i fra meldingen min tidligere

du skulle ikke kunne komme forbi boot om det var en fan speed alarm på

Lenke til kommentar

Via driveren må nok oppgraderes den som alle andre drivere. Ikke noe unntak for Win XP.

Dette er for den nyeste Via driveren 4in1 4.38(2)v(a)

1. Add ATA133 feature under WinXP

1. Update AGP driver (4.10b)

1. Fixed Memory dump issue under WinNT (dual-p)

1. Fixed AGP driver uninstall issue

Lenke til kommentar

Sånne problemer kommer ofte av at du har et kort i en PCI slot som ikke støtter IRQ problemer.

Hvis ikke de tipsene ovenfor funker, så ta utav alle PCI kort og sett inn et og et. Prøv å fremprovosere feilen.

Jeg hadde samme problem med min Promise ATA100 kontroller som ikke taklet tv-kortet, eller omvendt. Anywhay jeg tok ut skiten(terratecTVkort) og alt funket fint.

Lenke til kommentar

Du må for all del ikke installere alle Via 4in1 driverene på dette hovedkortet! Dersom du velger å laste ned hele pakken, må du velge vekk alt untatt IDE driveren. Abit KG7 er basert på AMD761 brikkesettet, som er en kobinajson av AMD "northbridge" og VIA686B "southbridge". Dersom jeg ikke tar feil, er støtten for VIA686B brikken bra støttet i windows XP, så du trenger ikke nye drivere til denne.

Jeg har ikke sjekket om AMD har kommet med noen AGP drivere til brikkesettet sitt, men dette kan du sjekke på http://www.amd.com/

Byggeren

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-02 12:06 ]

Lenke til kommentar

FatFreddy har et ABIT KG7 hovedkort, som er basert på AMD 761-nordsiden (northbridge). Dette hovedkortet må det IKKE installeres noen VIA AGP-driver på! Derimot må man installere AMDs egen AGP-driver.

Siden hovedkortet har VIA 686B-sørsiden kan man gjerne installere kun VIA IDE-driveren, som er en del av 4-in-1 pakken.

Anbefaler som andre å installere OS på nytt hvis hovedkortet er byttet. Ellers kan du forsøke med de mest konservative minne-innstillingene i BIOS. Forsøk også å flytt minnebrikken(e) i andre slotter.

Hehe, Byggeren kom meg i forkjøpet :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-04-02 12:10 ]

Lenke til kommentar

Fikk sjekket event vieweren in mmc konsollet i windows før maskinen låste seg igjen og der var det en tilbakevendende feil.

ACPI error???

Kan noen fortelle meg hva dette er og hva jeg kan gjøre for å fikse på det.

Tipper acpi har et eller annet med strømstyring å gjøre, men er ikke helt sikker...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 10:07, FatFreddy skrev:

Fikk sjekket event vieweren in mmc konsollet i windows før maskinen låste seg igjen og der var det en tilbakevendende feil.

ACPI error???

Kan noen fortelle meg hva dette er og hva jeg kan gjøre for å fikse på det.

Tipper acpi har et eller annet med strømstyring å gjøre, men er ikke helt sikker...

Sjekket at du har siste BIOS? Helt nede til høyre under oppstart skal det stå 68. http://fae.abit.com.tw/eng/download/bios/kg7.htm

Følgende står på Abits hjemmeside (BIOS-oppdatering, historie):

"Fix ACPI error message in Windows XP Event Viewer."

HappyRay

home.enter.vg/netstation

[ Denne Melding var redigert av: HappyRay på 2002-04-03 10:42 ]

Lenke til kommentar

Howard har helt rett, last ned AMD driver pack 1.30 og via 4in1 4.38. velg deretter bort agp driver når du installerer via. Hvis du nettopp kjøpte dette hovedkortet så ville jeg ha byttet det i et annet amd760+via komboen er gammel, treg og dyr sammenliknet med f.eks kt266a eller kt333/nforce som er nyere, raskere og mer modne plattformer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...