Gå til innhold

Lydløst ITX oppsett

Anbefalte innlegg

Skal lage en HTPC ( prøve iallfall), og har lyst å ha dette som lite som mulig i størrelse.

Dette er va jeg må ha:

-2stk slimline slot in dvd-brennere

-1stk harddisk, stillegående minst 5400rpm og 60GB

-HK med støtte for sorround lyd, som kan kobles til forsterker hvis dette lar seg gjøre

-tvkort, har planer om å koble parabolen til htpc'n

-Liten psu med tilstrekkelig Watt

-lcd panel foran

-ir mottaker foran i kabinettet, fjerkontroll ( kommer dette med tv-kort? )

pluss alt annet som er "vanlig" å ha.

Håper noen kan ta seg bryet med å sette opp ett oppsett, eller iallfall foreslå noen deler.

Som sagt e eg grønn på detta området, og har en del spørsmål, har blant annet en mobile cpu, amd barton 2400+ 35W/1,35V som hadde vært gøy å hatt inni htpc, men detta hørte jeg ikkje gjekk an på grunn av det ikkje fins små HK som støtter Socket A, er dette sant ?

Kabinettet lager jeg selv.

Håper at noen gidder å hjelpe en fersking som meg. :dontgetit:

Paul

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel kjøpe en shuttle og ha en 35w athlon inni der. Da kan du vel kjøre viftene ganske lavt. Synd man ikke kan kjøpe shuttle-hk løst da. Er noe som heter mini ellr micro atx. De er ganske like som vanlig atx, men har 3 pci porter. Så er litt mindre, men fortsatt ikke noe i nærheten av de i barebone pc'ene og mini-itx.

Lenke til kommentar

Shuttle er til opplysning basert på flex-atx! Og de har vel maks 2 kortplasser (agp + pci).

Men hva skal du med 2 dvd-brennere, Furyfax? Holder vel lenge med en? Du får vel ikke brukt mer enn én om gangen uansett!? Mitt forslag er å kjøpe et mini-itx-kort med LAN, tv-utgang, mpeg2-dekoder og 5.1-lyd. Et vifteløst sådan (ikke alle er det). Så kjøper du en IDE til CompactFlash-overgang, legger inn en bootloader eller noe der (ikke spør meg hvordan, men det går sikkert på en eller annen måte), og så har du en filtjener et annet sted som du booter fra. Evt. bruk IEEE1394 og en lang kabel (USB er bare spesifisert til 5 m) og plasser en ekstern disk langt pokkerivold vekk. Da skal du ha en lydløs pese. Og så kjøper du en helt vanlig dvd-brenner, billigere det ;) Det finnes også vifteløse, eksterne mini-ITX-strømforsyninger. Hva du skal med lcd-display skjønner jeg ikke. Du ser bedre på skjermen, og en trådløs mus funker j... bra som en god fjernkontroll! Av tv-kort finnes det mange forskjellige løsninger avhengig av pris og behov (USB eller PCI)

Lenke til kommentar

Sitter her med en mini-itx pc ved siden av meg. Vil si at den funker bra. Men siden du skal lage en HTPC går jeg utifra at du har en stereo fra før ? Og det går fint ann å bygge et micro-atx hovedkort inn i en forsterker el du kan få kjøpt hos en radio/tv reperatør. Bredden vil da bli den samme som resten av komponentene i oppsettet. Husk Bare å ta alle nødvendige mål. Byggde nemlig inn en p3 800 cpu in i en forsterkerkasse i fjord sommer. Ble trangt, men ja det er plass. Måtte bare modde powersuplyen slik at den ble lavere. Skal snart flytte min mini itx pc over i en gammel philips cd spiller... Kan vel lage en worklog ettervært. Er nemlig litt opptatt med min vrengte Chieftech pc :love:

Lenke til kommentar

baronkanon: trenger forsåvidt ikkje 2 dvd-brennere. Har du et itx hk som du vil anbefale har ikkje så mye peiling på det?

baronKanon: Så kjøper du en IDE til CompactFlash-overgang, legger inn en bootloader eller noe der (ikke spør meg hvordan, men det går sikkert på en eller annen måte), og så har du en filtjener et annet sted som du booter fra

Ja detta e planen, men eg ska ikkje ha ein filtjener.

Vil ha alt integrert i ein box.

Eg e kanskje litt for optimistisk og urealistisk, fordi det eg har lyst til er å ha ein boks, som inneholder HTPC( med HD inni ikkje ekstern), pluss en liten forsterker slik at eg bare kobler høyttalere bak. Ska skrella barabol boksen og få plassert den inni her og.

Så det blir et omfattande prosjekt. Usikker på kordan detta ska blir kobla, så hvis noen har noen meiningar om kossen detta kan eventuelt løses så tar eg gjerne imot innspill.

Går det an å "ta opp" slik som man gjorde i gamle dager med VHS når man så noe på tv med en dvdbrenner via tvkortet på ein måte ? Parabolen er det vell bare å koble i tvkortet, eller ?

Som dere kanskje skjønner e eg ganske grønn på detta området, men eg har lyst å prøva.

Mvh

Paul

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

det med å laste ned det du ser på tvn vet meg ikke...men det skulle gå viss du har program til det. jeg har prog til å laste ned live fra radiokanaler til mp3 format. Det finns hvertfall parabol tunere som kan lagre/ta opp det du ser/vil se på seg sjøl pga en integrert harddisk.

Lenke til kommentar

OK! Med en disk inni blir ikke maksinen helt lydløs, men ganske adekvat :) Skal du ta opp tv-programmene, blir nok det enkleste å kjøpe et dyrere tv-kort med hardware mpeg2-koder, slik at du kopierer dette rett på disk. Dette kan du så redigere og brenne på DVD. Men da bør du nok ha en stooor disk, noe som bråker en smule ekstra. Og ja, det går an å koble parabolen rett i tv-kortet. Sjekk for en del alternativer for sådan her eller [her

Angående integrert forsterker i kassa, fraråder jeg dette på det sterkeste. En forsterker genererer varme og dette gjør at du kanskje må skaffe deg en vifte i tillegg! Anbefaler heller å skaffe noen aktive høyttalere (slike med integrert forsterker tilpasset elementene), evt. en vanlig forsterker eksternt. Det er ikke noe problem å koble utgangen fra et mini-ITX-kort til en forsterker.

Strømforsyning har jeg et forslag til her

Har ikke peiling på mini-ITX-kort, så jeg anbefaler å titte litt her for å se hva som tilfredsstiller dine krav. Det er stort sett VIA sine kort som er å få tak i på enklest mulig måte.

Tror dette skal hjelpe litt på vei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...