SmileHappy Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 som jeg vet er en hardisk bygd opp av masse plater sånn runde plater. høres lit teit ut menne de må jo øke litt i vekt etter hvert som man lagrer noen på hardisken. så jeg fant ut at megabyte eller terrabyte kan måles i kilo også, derfor spørr jeg så enkelt viss det er fakta så hvor mange megabyte er det i 1kg, eller hvor mye veier 1mb? kan hende det er et dumt spørsmål , men spørr jeg ikke så lærer jeg ikke . menne jeg elsker hardware folka, dere kommer altid med gode svar Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Kilo betyr tusen, det er ikke egentlig en vekt enhet. Hvis det er kilogram du refererer til, så er det venskelig å måle lagringsmengde i det. Da en minnekortbrikke kan veie 'ikke-så-alt-for-mange-gram' og ha 1000 MB (evt. 1024). Men du får også gamle harddisker som veier masse, og bare har 1000/1024 MB (også kallt 1GB, GigaByte) Vektøkning blir det vel ikke hvis du lagrer noe på en disk, da det er en nål som skriver ned i platen, altså riper pittelitt vekk. Så det er vel heller snakk om vektreduksjon. Og så har vi jo fortsatt Flashbaserte minnekort, som ikke har noen bevegelige deler inni deg. De skjer det vel fint lite med når du lagrer noe... Får håpe dette var oppklarende (jeg så at jeg misforsto litt i begynnelsen...) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Man legger ikke til noe fysisk "lag" på platene når man lagrer på harddisken, så den blir ikke tyngre. Harddisk-platene lagrer all infoen magnetisk, og magnetisme kan ikke måles i vekt. Jo større HD, jo flere plater inni, og dermed høyere vekt. Det er som å tro at kredittkortet ditt blir fysisk tyngre ved hver lønningsdag Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Hmmm, då tok jeg vel litt feil... Konklusjon: Ikke hør på meg, hør på Bitex... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Vel, tenk deg hvor horrible disse platene ville sett ut etter noen timers bruk hvis det skulle vært ei nål som riper i dem. Og hvordan skulle man slette info? Stryke over det i "klussebevegelse" med nåla? Det du tenker på er nok mere vinylplater og LP-platespiller, og de kan jo ikke slettes eller overskrives. Endret 12. april 2004 av Bitex Lenke til kommentar
SmileHappy Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 (endret) vell.. i teorien skal den jo hardisken øke i vekt da, lite menne jeg vil tro den økte lit i vekt. magnetisme kan ikke måles i vekt sa noen, vell magnetisme veier ikke noe . i min teori så er det lit som og fylle en bøtte med vann.. jo mere vann det er i bøtta jo mere jo mere veier den, altså jo mere du har lagret på hardisken jo mere skulle hardisken veie selv om det skulle vert utrolig lite kanskje 0.00002mg hver megabyte eller mindre. altså jeg hadde forestilt meg at en av der skulle komme med et utrolig stort tall om hvor mange megabyte som skal til for og veie 1kilo men da kunne vi jo ikke ha fjærnet det da. men viss magnetismen er en kraft\tilltrekning så må vi kinne måle hvor mye kraft eller energi som brukes på og lagre en megabyte. magnetisme trekker til seg ting altså vi kan da regne ut hvor mye 1mb tilsvarer i magnetisme, og nå kan vi regne ut hvor mye den delen kunne trekke til seg i vekt dermed vill vi fådd et lite tall meget lite. sikkert mange som ikke helt skjønner den der . men det er no min logiske teori på denne greia. teori nr 2, er det at når megabyte går gjennom en kabel så er den omgjort til elektroner og da kunne man regna ut hvor mange elektroner det er i 1 megabyt og så regne ut hvor mye elektronene veier. men jeg vet lite om elektrisitet og vet ikke helt om dette stemmer i grunn. jeg vet bare at en ledning er som en hageslange med vann masse masse vanndråper som bli presset frem igjennom slangen. på samme måten blir elektronene presset frem av en kraft\energi. jeg lurer på om dette stemmer. jeg blir sikker mobbet på forumet resten av mit liv . menne jeg vil bare si jeg er ingen forsker jeg har bare funnet ut dette i hode. no når jeg sitter her og tenkte på det noen sa om magnetisme. jeg kan ikke formelen men viss jeg viste formelen trur jeg den har vert svert vanskelig. . dette er jo bare rein sånn teori Endret 13. april 2004 av SmileHappy Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Harddisker består av mange "brytere" som enten er av eller på. Veier bryteren til lampa på rommet ditt mer om lampa er på? Lenke til kommentar
SmileHappy Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 (endret) nei lampa veier ikke mere fordi at lyspera forbrenner energien fra elektronene for og få lys . velle den skulle jo gjøre det nå elektronene går igjennom. elektroner må jo veie no vis de er en ting som består av en består av noe. menne jeg vet ikke om elektroner er noe.. Endret 13. april 2004 av SmileHappy Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Asså... Du kan lagre binær informasjon på den måten du vil. Hvis du for eksempel vil lagre et bilde av deg selv på colaflasker, så kan du stille opp ettpar tusen flasker (1024 flasker = 1kbit = 1/8 kByte) på en rekke bortover. De flaskene som er fulle, tilsvarer 1 og de tomme tilsvarer 0. EDIT: Etterpå kan du jo få en kar til å løpe bortover og hamre inn verdiene på en pda eller noe "100111001000111110010010100010011101"... Så, når han kommer tilbake, etter å ha notert 1 og 0 på noen tusen flasker, vil du være i stand til å gjenskape bildet du startet med _helt_ nøyaktig Endret 13. april 2004 av Mikka Lenke til kommentar
SmileHappy Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 hahahahahah jeg lær meg ihjel da.. megabyte kan IKKE måles fysisk eller veies ... GREIT !? Lenke til kommentar
Abbern Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 En eventuell vektøkning måtte jo komme et sted fra. Det blir ikke tyngre hvis ingenting legges til. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) hahahahahah jeg lær meg ihjel da.. megabyte kan IKKE måles fysisk eller veies ... GREIT !? OK by me.. EDIT: Man kan jo argumentere med at hvis alle colaflaskene er tomme, så vil den samlede vekten være mindre enn om alle var fulle. Det er dog irrelevant, da de 8.388.608 tomme flaskene likesåfullt er en megabyte som de 8.388.608 fulle. Altså vil i dette tilfellet vekten av en megabyte være relativ etter innholdet i megabyten. Tankegangen min kan illustreres ved dette tankeeksperimentet: Binær kode for bokstaven "ÿ" er "11111111". Dette må jo være den "tyngste" bokstaven. Den "letteste" binære koden jeg fant, var "00110000", som gjenspeiler tallet "0" (null). Vi antar at en halvlitersflaske veier 75gram. Innholdet i en halvliters colaflaske antar vi til 500gram. Den tyngste byten veier altså 8(75g+500g) = 4600 gram. Den letteste veier i motsetning 8*75g+(2*500g) = 1600 gram. Den tyngste megabyten vil likeså veie 38587.6 tonn. Den letteste megabyten vil veie bare usle 13421.8 tonn. Vi har med andre ord en tyngdeforskjell på maksimalt hele 25165.8 tonn, ved en megabyte ASCII-tekst lagret på 0.5-liters colaflasker. Endret 13. april 2004 av Mikka Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 nå er ikke ascii beregnet for colaflasker da det hadde vært noe, skrive en stil eller noe i cola flasker... btw, ingen forskjell på vekt Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 det hadde vært noe, skrive en stil eller noe i cola flasker... ..og vi på hardwareforumet ønsker deg lykke til! "Nei, lærer, jeg fikk ikke plass i sekken til stilen min. De 8.388.608 colaflaskene som utgjør stilen min står i en ca 58,7 mil lang rekke som begynner utpå sletta her.." Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Harddisker består av mange "brytere" som enten er av eller på.Veier bryteren til lampa på rommet ditt mer om lampa er på? Lese/skrivehodene "skrur" disse "bryterene" "av" og "på" ved hjelp av magnetisme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå