Gå til innhold

Litt ymse om bilde, skjermer og lyd


Ni kon

Anbefalte innlegg

Kan vel konkludere med at det er en grunn til at Amerika og Japan kjører NTSC og Europa fortsatt kjører PAL.

Er ikke her for å si at det ene er bedre enn det andre, da jeg ikke har sett noe særlig NTSC i praksis.

 

Men den linja der skurrer litt for meg.

 

Europa tok i bruk PAL etter at USA og Japan begynte med NTSC.

PAL ble laget i ettertid.

 

Så det blir litt galt å si det slik.

 

Det er mere USA og Japan som fremdeles kjører NTSC.

Grunnen er vel mest nettfrekvens på lysnettet, og at en standard er såpass innarbeidet.

 

Franskmennene holder jo på SECAM'en sin, selv om den standarden er dårligere enn PAL.

 

(SECAM er omtrent det samme som PAL. Det er bare "snudd" signalmessig på hva som er mest sort, og hva som er mest hvitt. Støy/spikes i et PAL signal vil bli mørke punkter, mens støy/piksler i SECAM vil gi lyse punkter, som vil kunne skille seg mere ut i fra resten av bildet.)

Endret av snole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg gir meg aldri. teori og praksis er to helt forskjellige ting!

 

Jeg går tilbake til utgangspunktet i disuksjonen som er dette utsagnet:

 

Amerika (NTSC) og Europa (PAL) valgte to ulike systemer for overføring av sendingene. Hvilke av disse som er best er diskuterbart, men ekspertene foretrekker NTSC. Da denne har har høyere hertz og bedre lyd.

 

jeg har rett i at dette er diskuterbart, og denne diskusjonen er så og si i alle forum som handler om lyd og bilde.

 

Jeg benekter ikke at på papiret er PAL best. Men i praksis viser det seg at NTSC er bedre.

 

Jeg forhørte meg med de ti personene som sitter på skikkelig anlegg her i Norge og alle foretrekker NTSC. Denne gruppen kaller jeg ekspertene. Du kan godt ha et anelgg i stua til 100 k og tro at du er ekspert, men sannheten er at i CRT miljøet i Norge er det få personer som leker og det er dette de jeg kaller eksperter...

 

Men vi blir nok aldri enige OL og AtW..

 

Dere vil selfølgelig vise til papiret hele tiden og der har dere rett. Hvordan ting oppfattes er helt anderledes...

 

Skal fjerne det i artikkelen som kommer til uka :)

Bra du tar det ut av den ferdige guiden ihvertfall, selv om vi er uenige, min foretrukkende omformulering vil være:

 

"selv om pal-dvd har høyere oppløsning kan ntsc-dvd noen ganger ha bedre kvalitet, dette kan lønne seg å undersøke før du kjøper en film".

 

Så har du mitt syn på saken ihvertfall :)

 

AtW

Lenke til kommentar
kan godt innrømme at jeg har feil her, for denne diskusjonen fører ingen vei.....

 

jeg vet hva jeg mener og det er bra nok for meg. Så kan dere andre kose dere med det dere mener er best...

 

Men vi er venner for det.....

 

 

som sakt skal jeg ta det ut av den endelige versjonen :)

Uhm...Øyvind...virker som du misforstår hva Overload og AtW prøver å si her. Jeg har ingen erfaring med dette så nå vil jeg bare høre hva du sier:

 

1. Har du fått med deg at NTSC DVD og NTSC TV er 2 forskjellige ting?

 

2. Har ekspertene dine sett NTSC TV eller NTSC DVD? Hvis de bor i Norge er det vel lite trolig at de har sett NTSC TV...

 

Både Overload og AtW har vel innrømmet at NTSC DVD muligens er bedre, men når det kommer til NTSC TV så er det faktisk dårligere (etter hva de sier, jeg har aldri sett det :)).

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
Uhm...Øyvind...virker som du misforstår hva Overload og AtW prøver å si her. Jeg har ingen erfaring med dette så nå vil jeg bare høre hva du sier:

 

1. Har du fått med deg at NTSC DVD og NTSC TV er 2 forskjellige ting?

 

2. Har ekspertene dine sett NTSC TV eller NTSC DVD? Hvis de bor i Norge er det vel lite trolig at de har sett NTSC TV...

 

Både Overload og AtW har vel innrømmet at NTSC DVD muligens er bedre, men når det kommer til NTSC TV så er det faktisk dårligere (etter hva de sier, jeg har aldri sett det :)).

Stiller meg bak spørsmålene til The Jackal her. Har heller ingen peiling på dette feltet... Inntil for få minutter siden trodde jeg at NTSC DVD hadde samme ulemper og fordeler som NTSC TV, men jeg skjønner nå at dette er en feilforestilling.

 

Uansett virker det som om mr. Dahle ikke leser det OL/AtW skriver ordentlig, eller i alle fall har unnlatt å komme med en bekreftelse/avkreftelse på The Jackals spørsmål 1, selv om det flere ganger har blitt poengtert av OL/AtW...

 

Og btw: Klart vi er venner, Øyvind... ;)

Lenke til kommentar

Kan også legge til, vet ikke om det blir det samme da, men for noen år siden da Goldeneye på N64 var populært. En kamerat av meg fikk spillet et par måneder før meg, fordi han fikk det fra USA som NTSC versjon. da det kom hit til landet i PAL versjon så la vi merke til at mitt spill hadde bedre grafikk. Vi spilte til og med turnering med to tv'er og hver vår N64. Samtlige som var med ville spille på min fordi det var bedre bildet (uavhengig av tv'en).

 

EDIT: regner forresten med at overLord sin kommentar til min forrige post var ment ironisk...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Kom på at jeg glemte å si det jeg først og fremst skulle si.

 

Jeg synes det er bra at folk som oivind_dahle, som har mye kunnskap, tar seg tid til å dele den med oss andre her inne.

Øvind, du er en stor ressurs, det tror jeg ingen her inne vil bestride.

Jeg setter i alle fall stor pris på mennesker som deg, og det faktum at du bruker av din egen fritid på å spre informasjon og lærdom her inne.

I tillegg til at folk ofte spør deg om tips osv.

 

En flott guide, absolutt. Selv om den nesten utviklet seg til en AMD vs Intel tråd etterhvert.

 

Stå på. Du gjør en kjempejobb! :thumbup:

Lenke til kommentar

Bare for å gjenta det som er sagt et par ganger i denne diskusjonen:

 

Øivind og ekspertene hans (som virkelig kan mye) snakker om NTSC (sone 1) DVD-er kontra PAL (sone 2) DVD-er. Overload og ATW snakker selve TV-systemene. Problemet her er at Øivind ikke vil skjønne at de snakker om noe helt annet enn han, og ikke vil skjønne at det som startet diskusjonen er st han formulerte seg litt upresist i utkastet sitt.

 

Øivind du har, etter min mening, helt rett i det du skriver, men du må formulere deg litt mer presist så folk ikke tror du snakker om noe annet. Gjør du det så er hele verden enige med deg :)

 

 

edit; litt usikker på hva en verdenng er for noe :p

Endret av enden
Lenke til kommentar

sorry enden, kaster meg ikke lenger ut i diskusjonen...

 

Artikkelen er blitt gjennomgått og skrevet av Stigen1 i sin helhet, den skal nå gjennom en godkjenning gjennom mine kontakter. Når vi først gir ut noe skal det være 100% riktig.

 

Diskusjonen PAL vs NTSC raser overalt og vil kanskje alltids gjøre det.

Jeg er enig at på papiret er PAL bedre....

 

Uansett kan dere glede dere til denne artikkelen som jeg garanterer vil holde en meget høy kvalitet og er pr dags dato 21 sider i word :)

 

The end fra meg i denne diskusjonen :p

Lenke til kommentar
Øivind og ekspertene hans (som virkelig kan mye) snakker om NTSC (sone 1) DVD-er kontra PAL (sone 2) DVD-er. Overload og ATW snakker selve TV-systemene. Problemet her er at Øivind ikke vil skjønne at de snakker om noe helt annet enn han, og ikke vil skjønne at det som startet diskusjonen er st han formulerte seg litt upresist i utkastet sitt.
Det bli veldig upresist for oss som driver med TV fordi han skriver:
Hva har skjedd i fjernsynets historie?

....  Amerika (NTSC) og Europa (PAL) valgte to ulike systemer for overføring av sendingene. Hvilke av disse som er best er diskuterbart, men ekspertene foretrekker NTSC....

Når han skriver om fjersynets historie og hvem som valgte hva, da skal man ha mye fantasi for å skjønne at han snakker om bildekvalitet på DVD. Og det står systemer for overføring av sendinger. Det er har ingenting med DVD å gjøre.
Lenke til kommentar
I tilfellet film ja,tenkte på videobasert meteriale tatt opp som NTSC, disse blir avogtil omkovertert til PAL dvd, og de er tatt opp med 30 frames per sekund, og NTSC-oppløsning, da er det ikke lurt å smelle det inn på "pal-format", saken er annerledes med en film der kvaliteten uansett er bedre en dvden kan gi, og den har 24 fps.

 

AtW

Jeg er helt enig på videomateriale.

Dere blander sammen fields og frames. Når dere er så snurpete så fortjener dere å bli satt på plass! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...