Gå til innhold

Litt ymse om bilde, skjermer og lyd


Ni kon

Anbefalte innlegg

Her må jeg si meg enig med overLoad. PAL er et bedre system; fargene er bedre og oppløsning er høyere. Da PAL-systemet ble utviklet (Telefunken pleier å ta æren for det) ble det delvis basert på NTSC og svakhetene derfra (etter den tidens syn) endret. Det er mulig at lyden i utgangspunktet var bedre i NTSC, men dagens PAL med NICAM låter nok bedre. At NTSC flimrer mindre p.g.a. 60 Hz kontra PAL på 50 Hz skylde ikke systemet i seg selv. Det skyldes at oppdateringsfrekvensen settes lik frekvensen på strømnettet som er 50 Hz i Europa og 60 Hz i USA. Noen land i sør-Amerika bruker PAL 60 Hz, det burde vel være best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har, etter en laang diskusjon, kommet fram til at Øivind snakket om NTSC (sone 1) DVD-er kontra PAL (sone 2) DVD-er, og ikke selve TV-systemene

Satser på at det blir en liten presisering i den kommende artiklen, ellers blir det bråk :p

Endret av enden
Lenke til kommentar
Vi har, etter en laang diskusjon, kommet fram til at Øivind snakket om NTSC (sone 1) DVD-er kontra PAL (sone 2) DVD-er, og ikke selve TV-systemene

Satser på at det blir en liten presisering i den kommende artiklen, ellers blir det bråk :p

Da har han nok rota litt ja...

 

Det står jo:

Amerika (NTSC) og Europa (PAL) valgte to ulike systemer for overføring av sendingene. Hvilke av disse som er best er diskuterbart, men ekspertene foretrekker NTSC. Da denne har har høyere hertz og bedre lyd.
under fjersynets historie. Da trodde jeg ikke at han prata om DVD....

 

Selv den beste kan feile. Stå på videre Hr Dahle.

Lenke til kommentar

Flott start dahle!

 

jeg må pirke litt, og siden du ikke er på MSN, så pirker jeg her! Angående projektor og TV tuner, det funker veldig bra å bruke tuneren i en videospiller eller en kabel TV dekoder. Selv bruker jeg UPC dekoderen til å sende videosignalet til projektoren og lydsignalet rett til forsterkeren...

Lenke til kommentar
Å si at NTSC foretrekkes av ekspertene er nok feil. PAL systemet er et mye bedre og nyere format. (Det er ikke uten grunn at NTSC kalles for Never The Same Color)

 

På PAL har man digital Nicam Stereo lyd noe som de ikke har på NTSC.

For å ikke snakke om alle de interlacing-problemene (vet ikke helt hva det heter, men når de to halvdelene som danner tv-bildet kommer fra to forskjellige frames), de strekene er skikkelig irriterende til tider.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har du på begge systemene, men er nok mest fremtredent på NTSC grunnet lavere oppløsning.

Tenkte mer på at siden filmer flest er 24 frames, og ntsc er 30, så går det ikke opp, så avogtil settes en "ntsc-frame" av halve "film-frame" A og halve "film-frame" B, og om det er mye bevegelse i det øyeblikket (les bildene er ganske forskjellige), vil det stikke ut en strek på annehver linje nedover hele flaten som beveger seg (håper det var en forstålig forklaring), veldig irriterende.

 

Eksempel her

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

er tilbake og står fortsatt fast på at NTSC er best!!

 

Hva teorien sier om PAL er bare i teori. Ta f.eks lcd skjermer. Teorier om raskere responstid etc er bare på papiret.

 

Og slik et det også med film / Tv. NTSC er best. Hvorfor tror dere LUCAS og gutta foretrekker dette?

 

Dessverre er det svært få av oss som får oppleve dette på nært hold, men tro meg når jeg sier at man her ikke kan lese seg til gjennom dette om artikler på nettet.

Lenke til kommentar
er tilbake og står fortsatt fast på at NTSC er best!!

 

Hva teorien sier om PAL er bare i teori. Ta f.eks lcd skjermer. Teorier om raskere responstid etc er bare på papiret.

 

Og slik et det også med film / Tv. NTSC er best. Hvorfor tror dere LUCAS og gutta foretrekker dette?

 

Dessverre er det svært få av oss som får oppleve dette på nært hold, men tro meg når jeg sier at man her ikke kan lese seg til gjennom dette om artikler på nettet.

Hva er best med NTSC da? har bare en fordel slik jeg ser det, og selv den ene fordelen fører med seg mange problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har du på begge systemene, men er nok mest fremtredent på NTSC grunnet lavere oppløsning.

Tenkte mer på at siden filmer flest er 24 frames, og ntsc er 30, så går det ikke opp, så avogtil settes en "ntsc-frame" av halve "film-frame" A og halve "film-frame" B, og om det er mye bevegelse i det øyeblikket (les bildene er ganske forskjellige), vil det stikke ut en strek på annehver linje nedover hele flaten som beveger seg (håper det var en forstålig forklaring), veldig irriterende.

 

AtW

Ja men det gir ikke striper. Du tenker på på 3:2 pulldown som forårsaker ugjevn avspilling på NTSC som er at annet problem. De løser det med å vise det samme bildet 2 ganger på rad.

 

movietontsc.gif

Lenke til kommentar
er tilbake og står fortsatt fast på at NTSC er best!!

 

Hva teorien sier om PAL er bare i teori. Ta f.eks lcd skjermer. Teorier om raskere responstid etc er bare på papiret.

 

Og slik et det også med film / Tv. NTSC er best. Hvorfor tror dere LUCAS og gutta foretrekker dette?

 

Dessverre er det svært få av oss som får oppleve dette på nært hold, men tro meg når jeg sier at man her ikke kan lese seg til gjennom dette om artikler på nettet.

Ok siden du er så påståelig så vil jeg gjerne høre om du har sammelignet PAL og NTSC i virkeligheten. Har du vært i USA og sett på ei NTSC tv sending og sammenlignet den med en PAL TV sending?

 

Har du sammenlignet NTSC VHS og PAL VHS? (der brukes fargesystemene)

 

Kan du vise meg en referanse på at Lucas foretrekker NTSC?

 

Og jeg baserer mine utsagn ikke bare på lesing nei. 3 års elektronikk utdanning med fagbrev på TV gir meg litt faglig bakgrunn til å hevde du tar feil. :yes:

Lenke til kommentar

det er PAL som sliter med hakking, det er ikke NTSC som gjør dette.

 

Teori og praksis gutta! Jeg sitter å snakker med folk som har anlegg til en halv mill i stua, og alle er enige der om at NTSC er best.

 

Jeg har selv sett dette i praksis og er helt enig. En hver ekspert på dette området sier at NTSC er overlegent...

 

 

Igjen : Hvorfor statser de store gutta som Lucas og Spielberg på dette systemet hvis PAL er så mye bedre??

Lenke til kommentar
Og slik et det også med film / Tv. NTSC er best. Hvorfor tror dere LUCAS og gutta foretrekker dette?.

Amerikanske selskaper som produserer film og serier for TV bruker vel NTSC fordi det er systemet i USA? De har vel egentlig ikke noe valg, hvis de ikke vil bruke en eller annen form for HD-standard? Akkurat som NRK bruker PAL fordi vi er i Europa.

Lenke til kommentar
Det har du på begge systemene, men er nok mest fremtredent på NTSC grunnet lavere oppløsning.

Tenkte mer på at siden filmer flest er 24 frames, og ntsc er 30, så går det ikke opp, så avogtil settes en "ntsc-frame" av halve "film-frame" A og halve "film-frame" B, og om det er mye bevegelse i det øyeblikket (les bildene er ganske forskjellige), vil det stikke ut en strek på annehver linje nedover hele flaten som beveger seg (håper det var en forstålig forklaring), veldig irriterende.

 

AtW

Ja men det gir ikke striper. Du tenker på på 3:2 pulldown som forårsaker ugjevn avspilling på NTSC som er at annet problem. De løser det med å vise det samme bildet 2 ganger på rad.

 

movietontsc.gif

Ok, vi snakker jo om det samme, jeg kaller de uklarhetene som dannes rundt objekter som beveger seg for i ntsc for striper, men kan kanskje skjønne at det er litt forvirrende å kalle det det.

 

AtW

Lenke til kommentar
er tilbake og står fortsatt fast på at NTSC er best!!

 

Hva teorien sier om PAL er bare i teori. Ta f.eks lcd skjermer. Teorier om raskere responstid etc er bare på papiret.

 

Og slik et det også med film / Tv. NTSC er best. Hvorfor tror dere LUCAS og gutta foretrekker dette?

 

Dessverre er det svært få av oss som får oppleve dette på nært hold, men tro meg når jeg sier at man her ikke kan lese seg til gjennom dette om artikler på nettet.

Ok siden du er så påståelig så vil jeg gjerne høre om du har sammelignet PAL og NTSC i virkeligheten. Har du vært i USA og sett på ei NTSC tv sending og sammenlignet den med en PAL TV sending?

 

Har du sammenlignet NTSC VHS og PAL VHS? (der brukes fargesystemene)

 

Kan du vise meg en referanse på at Lucas foretrekker NTSC?

 

Og jeg baserer mine utsagn ikke bare på lesing nei. 3 års elektronikk utdanning med fagbrev på TV gir meg litt faglig bakgrunn til å hevde du tar feil. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...