Gå til innhold

Feil i RC-mottaker

Anbefalte innlegg

Min AM-mottaker har sluttet å fungere. Jeg antar at feilen ligger som anvist på bildene under. Tror det er resultat av at jeg har presset kontaktpinnene for hardt ned, så de har blitt kjørt igjennom kretskortet. Kan noen si meg hva den oransje delen som er knekt, er for noe?

illu2.jpg

Enda et bilde for å vise hele kretskortet. Et bilde av utsiden på mottakeren.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan erstatte den med en ny kondensator. Det er ganske enkelt.

Det eneste du trenger å gjøre først er å finne ut verdien på den, og selvfølgelig skaffe en ny. se elfa's kondensatorer

Du må nok ha skjema tenker jeg.

edit: Husk du skal ha en overflatemontert kondis, mest sannsynlig i størrelsen 1206 hvis jeg ikke tar helt feil ;)

Endret av zupreme
Lenke til kommentar
edit: Husk du skal ha en overflatemontert kondis, mest sannsynlig i størrelsen 1206 hvis jeg ikke tar helt feil ;)

vanskelig å si noe om størrelsen på bildet, men for emg ser det ut til at den er mindere enn 1206. Det beste er å måle.

Lenke til kommentar

Den fysiske størrelsen måler du i lengde og bredde. Det blir noen små millimeter. Det er standardstørrelser ute og går, men små avvik kan forekomme. Ta en titt på Elfa sine sider så blir du klokere.

Du får ikke målt verdien på en defekt komponent.

Av bildet så det ut som kondisen var fysisk skadet, da får du ikke målt den.

Verdien er trolig rundt nF eller pF.

Det tryggeste blir å få i skjema. Har du hørt med din lokale hobbysjappe?

Lenke til kommentar

Hmmm. Har 3 slike motakere jeg. De tåler jo vann og alt mulig. hvoran karte du å ødelegge den???

Jeg ville ha kjøpt en ny en, siden det bare er en AM sender. ta vare på krystallen og kjøp ny motaker!

Hvilken bil/båt har du???

Edid: skriveleif

Endret av I hate Compaq
Lenke til kommentar

Det var ikke RC-bilen min som voldtok kontaktene. I sammenheng med et prosjekt der jeg prøver å fjernstyre en robot, måtte jeg koble ledninger fast i mottakeren. Min løsning var å ta noen tjukke ledninger å sette over kontaktpinnene, for og så lodde på ledningene på de tjukke igjen. Men en genuin blanding av frustrasjon og mangel på søvn fikk vel meg til å glemme skjørheten til kontaktene...

Så det jeg gjør nå er å glemmer hele skiten (untagen krystallen), og kjøper en ny en? Intet håp igjen om at jeg kan klare å fikse denne? Hva med å måle verdien på en kondensator ved siden av, for å så prøve å erstatte den ødelagte med en vanlig en? Hadde det gått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...