Gå til innhold

Celeron vs. Pentium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Celeron klokker som et uvær. Har selv kjørt en Celeron 2.4 på 3.4 stabilt. Hvis du har lite penger nå, men får mer senere, kan det ha noe for seg å kjøpe en Celeron nå for utskifting senere, ellers ikke. Som andre har påpekt her yter ikke en Celeron noe særlig i forhold til en AMD eller P4.

 

Skal du kjøpe P4 bør du satse på en P4C (dvs Northwood) da disse yter bedre og avgir mindre varme enn P4 Prescott på samme frekvens. Beste P4C steppingen er SL5Z7 elns. Nestbeste er SLW6J. Skal du gå for P4 bør du også finne deg et hovedkort med Intel 875 (best) eller 865 nestbest) chipset. Abit IC-7 serien har 875 og er meget bra. Hovedfordelene med P4 er at de har HyperThreading (begrenset "simulering" av to CPUer) og stor minnebåndbredde.

 

AMD har også gode CPUer, men disse vet jeg mindre om. XP2500+ skal visstnok være en svært god overklokker, men de andre i serien er visst ok også. AMD har også en 64-bits CPU-serie som har høstet mange godord. Fordelen med AMD er først og fremst pris på CPU og hovedkort, men 64-bit serien yter også svært bra i spill og lignende.

 

S-ATA er ennå ikke noe særlig raskere enn tilsvarende harddisker med P-ATA, men de har en ny standard og harddiskene dine vil dermed "vare" lengre enn de "gamle" med P-ATA grensesnitt. S-ATA er også en mye tynnere kabel enn P-ATA og hindrer ikke luftgjennomstrømningen i kabinettet fullt så mye. Dessuten er S-ATA litt enklere å ha med å gjøre, siden du bare kobler en enhet per kabel, og dermed slipper hele master-slave styret.

 

EDIT: Rettet chipset-navn. Fatter ikke hvorfor jeg presterte å skrive feil!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

kjøper et demokort fra psdata nå og betaler 225,-(+ frakt)

bør være et drittbra kjøp i forhold til pris. siden man kan ikke linke rett til

demovarer på psdata linker jeg til produktet:

 

Aopen AX4SPE MAX

 

vet det er Aopen men et 865PE-kort til 225,- er skitbillig

(jeg kan hente kortet også så jeg slipper frakt(Å kjenne noen der lønner seg alltid :yes: ))

 

 

noen som vet om steppingen SL69Z på en 1,7GHz celly er noe tess til klokking :hmm:

Lenke til kommentar
noen som vet om steppingen SL69Z på en 1,7GHz celly er noe tess til klokking :hmm:

Cellyer klokker kjempebra, de, nesten uansett stepping. Skulle ikke forundre meg om du får den der opp i 2.3-2.4, kanskje mer hvis du øker vCore. Det er bare det at celeron ikke er noe særlig til CPU i utgangspunktet. Grei nok til kontopcer, men fint lite annet.

 

Har forresten ikke noe problem med AOpen hovedkort. Hadde et en gang, med 440BX chipset, som var konge overklokker. Bare synd jeg kortsluttet kabinettet, og det tok med seg hovedkortet. :-(

 

EDIT: Sjekk her så finner du at rekorden for den CPUen er 3.1GHz, med samme stepping, standard kjøling og vCore på 2.75 volt. Gjennomsnittet er 2171 MHz.

 

EDIT2: ser ikke ut til at linken funker, men hvis du går til www.overclockers.com og sjekker CPUen din i databasen deres, finner du den infoen jeg gjenga ovenfor.

 

EDIT3: Sjekket det hovedkortet, og det ser jo ut som et varp av de store til den prisen! Helt greit om du gir meg beskjed om de har flere til den prisen. Skal tilgi deg det... :wow:

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Var det ikke FCPGA-celeronene som var så vanvittig sjefe da? (De siste, ikke de første uten cache.) Jeg hadde en Celeron 466MHz (Klokket til 525MHz) og det var ikke merkbar forskjell på den og en Pentium 500MHz til en kamerat av meg. Og når jeg kjøpte en Celeron til (Dual Celeron 525MHz) så hadde jeg en kongemaskin nesten uten like. :D

Lenke til kommentar
noe vræl i socket FCPGA eller noe.. Det er jo ikke spess bra, en pentium 233 mhz er jo bedre..

Jeg hadde en C300A som var kjent som KONGE overklokkere! Var ikke uvanlig å overklokke disse til 550-600 MHz. De klokket enormt mye bedre enn tilsvarende pentiumer fordi de ikke hadde så mye cache, som var det første som ikke greide å henge med når pentiumene (PII, tror jeg?) måtte gi seg.

 

Hm, det minner meg på at jeg sendte den til ok.no for ca fire måneder siden, for at de skulle få gjøre noe gøy med den, men jeg har ikke hørt noe. Kanskje jeg skal be om å få den tilbake og ta den for meg selv istedet. :hmm:

 

PS!

 

Min onkel har en maskin liggende som har dual hovedkort - med 486SX25 i! Noen som vet om noe gøy å bruke den til?

Lenke til kommentar
Til de som mente at 2,4 P4 knuste en 2.8 Celeron overlegent. Må ta med i beregningen at min gamle [email protected] celeron Knuste en 2,4 P4 i pcmark01. Jeg fikk 7k han med P4 fikk 5k.

I tester og programmer som ikke er så veldig cache-avhengige så vil en Celeron og en P4 på samme klokkefrekvens yte temmelig likt. Et eksempel er audio/video-encoding. (et lite sett med instruksjoner blir utført på STORE mengder med "tilfeldige" data. Altså blir veldig lite cache brukt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...