Gå til innhold

Hertz på LCD-skjermer?

Anbefalte innlegg

Så... med direkte DVI er antall FPS bare begrenset av

a) Hvor rakst maskinen kan rendre bildene

og

b) hvor rask responstiden på pixlene er

eller... ?

Greit å vite da, siden dette er veldig relevant for enhver seriøs gamer.

-Stigma

Både ja og nei hehe ;)

Det jeg forsøkte å si er at på en LCD vil det være pixelhastigheten som er det vesentlige ved skjermen, samt at jo raskere det gjøres jo mer "riktig" er informasjonen, dvs. kortere tid siden spillmotoren var akkurat der du ser den er på skjermen.

Hvor fort skjermkortet rendrer bilder (over et visst minimum selvsagt) vil være mer av betydning i de tilfeller spillmotoren drar direkte nytte av høyere antall FPS som i f.eks. Quake3 (noen hevder siktet i CS har noe av det samme, referanser anyone?).

Ut over dette er det delvis avhengig av samsvar med sampling-rate på mus og tastatur (har hørt 125Hz for USB, noen med info her?)

I tillegg er det alltid noen som hevder å kunne se/føle forskjell jo høyere FPS de får (det er bare å prøve: De fleste bør kunne klare 300-400 fps i Quake3 og CS med spartanske innstillinger ettersom begge spill er flere år gamle og kom på markedet da TNT var et av de beste kortene). Jeg tror så gjerne at mange sier de oppdager forskjell. All utvikling tilsier at kvaliteten stiger, bare se på VHS-->DVD TV-->HDTV CD-->DVDAUDIO(?) CD-->mp3 (ok joking :p)

Det er nok slik at vi blir flinkere og flinkere til å oppdage mindre og mindre forskjeller. Men samtidig holder jeg døren åpen for at deler av dette lett kan være en slags placebo-effekt.

Nå kan det riktignok se ut til at en ny trend kan være på trappene der spillmotorene i seg selv er låst på et fast antall FPS. DOOM3 skal i følge ryktene være låst på 60FPS. Det blir spennende å se hva dette innebærer, men mr. Carmack har vanligvis peiling på å lage spillmotorer som fokuserer på spillbarhet.

Konklusjonen så langt må bli at dersom du har penger er det bare å kjøre på og skaffe seg det "beste" utstyret (som pro-gamere gjerne er betalt for å skryte av). Du blir nok ingen dårlig spiller av den grunn, men vet ikke helt om du blir noe bedre heller. :cry:

For å avslutte med et spørsmål: Hva må til for å regne seg som "seriøs" gamer. Hvor mange var det på TG som tjener mer enn frikortgrensa på å spille dataspill?

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sammenligne med tv-bilder er ikke rettferdig ettersom film bruker motion blur-noe vi ikke har i spill (Max Payne benytter seg av noe lignende som virkemiddel i bullet-time-sekvensene).

Ellers er 60hz der skapet bør stå til vanlig bruk. Jeg slet lenge med at lcden min hadde forstryrrelser i bildet ved 60hz, noe som gjorde at jeg måtte sette opp til 70hz. Ved denne refresh-raten blir bildet veldig mye dårligere, fikk dermed ny skjerm fra leverandøren (og denne viser like dårlig ved 70hz).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...