Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Upload struper download _mye_

Anbefalte innlegg

Har NGT 2200/640. (Trondheim)

Etter at NGT foretok en gratis oppjusting for sine kunder fra 2000 til 2200 inn, har jeg merket meg at opplasting struper nedlastninger _mye_ mer enn tidligere.

Scenario

-Jeg laster opp til noen med en middels hastighet i området 15k <--> maks (~70k).

-Jeg ønsker å laste ned noe parallelt med dette.

*Det har vist seg komplett umulig å få så mye som i nærheten av 15% av maks innhastighet (~35k, maks i praksis 250k) under slik parallell bruk.

Lurer på om andre har samme problem. Før oppjusteringen var dette egentlig ikke noe problem.

En annen ting.. jeg har merket meg at mens jeg tidligere (før oppjustering) i praksis hadde maks upload-hastighet 60k, er nå toppen rundt 70k. Dette til tross for at upload-hastighet fra NGT's side skal være uendret.

(Ting er som de skal være i NAT-routeren fra NGT's side; 2688/640)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL er half-duplex, altså påvirker upload download'en.

Det du kan gjøre, er å installere NetLimiter, og sette upload-hastigheten på 4-5kb/s mindre enn max ut. Da skal download går *myyye* raskere, grunnet at upload ikke ødelegger.

Lenke til kommentar
ADSL er half-duplex, altså påvirker upload download'en.

Det du kan gjøre, er å installere NetLimiter, og sette upload-hastigheten på 4-5kb/s mindre enn max ut. Da skal download går *myyye* raskere, grunnet at upload ikke ødelegger.

Trolig er ikke dette årsaken da uploadingen utgjør såpass lite av nedlastningskapasiteten.

når du laster ned med TCP bruker hver TCP-forbindelse ganske mye upload-kapasitet for å acke mottatte bytes. dersom du bruker mye av uploadkapasiteten til å sende filer, vil dette kunne gå utover disse ackene.. avsenderen som venter på acks vil regne med at det er metning i nettet dersom ack-pakker ikke når fram.. dette vil føre til at avsenderen setter ned overføringshastigeten. dette til tross for at du ikke bruker all downloadkapasitet.

se f.eks:

ftp://ftp.rfc-editor.org/in-notes/rfc2581.txt

Lenke til kommentar

1) Det har ikke noe med full/half duplex. Det er IKKE grunnen til at downloaden sakkes av uppload. Grunnen ligger ikke i netverkslaget men i protokoll laget. Det er som nevnt før slik at TCP trenger en bekreftelsespakke på pakke 1 før den sender pakke 2. Derfor vil du, om du ikke får sendt bekreftelse på pakke 1 ikke mota pakke 2. Så når bekreftelsen av pakke 1 må vente pga annen uppload så tar det lengre tid før du motar pakke 2. Dette problemet vil du ha unasett hvilket overføringsmedium du bruker, half eller full duplex. Eneste er at Adsl er mer utsatt for dette pga sin relativt dårlige uppload hastighet. Men selv på en 10/10 fiber linje vil du ha samme problmet om du bruker all opplastingen.

2) Prøv å alltid ha en ca 10-20% ledig opplasting. Er det slik at net limiter begrenser all opplasting fra maskinen din? Da vil den jo også stoppe bekreftelsespakkene også, eller har den et filter for det?

Det eneste som forundrer meg er at du sier at dette problemet har økt etter at du fikk bedre linje, og at du har fått bedre utnyttelse av opplastingen.

Lenke til kommentar

Som sagt, grunnen til at download går tregt har IKKE noe med half/full ditt og datt. ADSL er forresten full duplex.

Men dette med at bekreftelser ikke får plass til å sendes, burde egentlig ikke inntreffe før du nærmer deg maks av uplastingskapasitet..35K er litt for lavt til at dette burde skje.

Lenke til kommentar
Som sagt, grunnen til at download går tregt har IKKE noe med half/full ditt og datt. ADSL er forresten full duplex.

Men dette med at bekreftelser ikke får plass til å sendes, burde egentlig ikke inntreffe før du nærmer deg maks av uplastingskapasitet..35K er litt for lavt til at dette burde skje.

Noe har det å si at det er halv duplex. På en sånn linje kan ikke systemet vanligvis motta og sende samtidig på samme måte som med fullduplex. Dermed vil det på en feks. 1024/256 linje 256 ut svare til 100% av kapasiteten på linja begge veier. Om du da laster ned maks så vil du da nærmest kvele innspeeden. Og dette kan jeg med hånda på hjertet bekrefte. Har selv kabel fra avidi. Helt til for 2 uker siden hadde vi en annen modemplattform. Modemet kom opp som en 10mbit half duplex connection. Da mistet jeg litt over 10%innspeed om jeg sendte ut ca 3kb/s. Vi har nå byttet plattform og det nye modemet kommer opp som 100mbit full duplex. Nå kan jeg omtrent sende maks ut uten at innspeeden detter...asymetrisk har lite med dette og gjøre. Bortsett fra at du ikke har lik speed inn og ut. Kan muligens variere litt fra selskap til selskap hvordan system de har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...